Avatar

Farver på litra AL?

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/9 2019, 17:06 (1698 dage siden)

Hejsa,

En dygtig modelbanebygger har på Facebook til brug ved en indre opmaling af en AL-vogn i 1:87 taget udgangpunkt i farverne på Jernbanemuseets AL-vogn, hvor endeperronerne er grønne, mens kupeafdelingerne var palisander. Er der nogen blandt herreværelsets vogneksperter, som kan fortælle, hvor længe den grønne farve blev bibeholdt. Jeg har for mig, at den må være blevet "formica'iseret" i 1960'erne eller 70'erne, men er ikke sikker i min sag.

Farver på litra AL? OT

af Bent Larsen, 1/9 2019, 20:59 (1698 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej
Gør ham lige opmærksom på, hvis han vil bygge en Al om til en Bfh skal puffeplanken flyttes.
Vh
Bent Larsen

Farver på litra AL? OT

af UTJ, 2/9 2019, 02:10 (1698 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Gør ham lige opmærksom på, hvis han vil bygge en Al om til en Bfh skal puffeplanken flyttes.
Vh
Bent Larsen

Vrøvl fra ende til anden. Bfh fik ombygget gavlene og blev til Bfg. Afh/AL/Bfh er i princippet ens.

Farver på litra AL?

af Jens Bruun-Petersen, 2/9 2019, 10:05 (1698 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så vidt jeg husker forsvandt den grønne farve i 1. klasses endeperroner omkring ved det tidspunkt, hvor ombygning af nyere stålvogne til vogne med gummivulstovergange tog fart. Det vil sige fra 1968 og de følgende år. Det kan godt være, at man begyndte lidt tidligere: Samtidig med, at nogle af CC-vognene fik B-vognsindretning (med røde ørebakker og gråt plys), kan nogle af AV-vognene godt have fået palisanderfolie på de grønne endeperroner. Jeg tør ikke sige, om de nye endeperroner med gummivulster fik "palisanderfolie" eller "palisanderfinér". Da alle efterkrigs-AV blev ombygget med nye endeperroner bliver det nok nødvendigt at spørge herværende forum, om de ældste og uombyggede AV (261-284) beholdt det grønne, eller om de fik palisander af den ene eller den anden art.

Venlig hilsen
Jens

Avatar

Farver på litra AL?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2019, 23:54 (1697 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Så vidt jeg husker forsvandt den grønne farve i 1. klasses endeperroner omkring ved det tidspunkt, hvor ombygning af nyere stålvogne til vogne med gummivulstovergange tog fart. Det vil sige fra 1968 og de følgende år. Det kan godt være, at man begyndte lidt tidligere: Samtidig med, at nogle af CC-vognene fik B-vognsindretning (med røde ørebakker og gråt plys), kan nogle af AV-vognene godt have fået palisanderfolie på de grønne endeperroner. Jeg tør ikke sige, om de nye endeperroner med gummivulster fik "palisanderfolie" eller "palisanderfinér". Da alle efterkrigs-AV blev ombygget med nye endeperroner bliver det nok nødvendigt at spørge herværende forum, om de ældste og uombyggede AV (261-284) beholdt det grønne, eller om de fik palisander af den ene eller den anden art.

Venlig hilsen
Jens

Tak skal du have, Jens,

Den håbefulde unge mand, som har rejst spørgsmålet, følger med her i forum, og jeg er ganske sikker på, at han er yderst tilfreds med informationerne. :-) :-) ;-)

Mange gode hilsner
M:-Drten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak