Sakskøbing Roebaner imod Maribo

af Thyge, Rønnede, 10/10 2019, 13:06 (1660 dage siden)

Hej!
Idag når vi frem til Lille Musse!
[image]
Samme sted som vi sluttede sidst men fra luften i 1955 /Kgl.Bib)
[image]
Ikke megen understøtning!
[image]
I den anden ende af sidesporet havde en landbrugsmaskine været for nærgående
[image]
I baggrunden forgreningen til Lille Musse og og Strore Musse mv.
[image]
samme gård ,men fra jorden i 1966 ,det er Lille Mussevej 24.
[image]
kortvarig ved siden af et vandløb
[image]
Lille Musse 1949 Det var tidligere Sakskøbings endestation,men i 1924
blev der etableret forbindelse til Maribobanerne.
[image]
Lille Musse 1951 ( Begge billeder herfra Kgl Bib)
Kort efter Lille Musse og tilslutningen til gården Fælleshåb, førte et spor ud i mosen, der lå
nord for linien, sporet lå endnu, men helt overgroet og skiftet var fjernet!
"Gamle billeder fra Sakskøbing" har nogle billeder af tørvegravning til sukkerfabrikken,måske er
de herfra?
[image]
Det er helt sikkert roevogne!
[image]
Men maskinen er meget lig Højbygårds nr 10?
Højbygård Sukkerfabrik gravede tørv ca 10 km længere vestpå, så måske
en forveksling?
Vi fortsætter snarest!
Med venlig hilsen

Thyge

Sakskøbing Roebaner imod Maribo(Lille Musse)

af Thyge, Rønnede, 13/10 2019, 11:39 (1657 dage siden) @ Thyge

Hej!
Fandt lige et bedre billede fra Lille Musse!
[image]
Billedet er fra Kgl.Biblioteks luftfotosamling og taget i 1957
sporet der grener fra imod venstre er imod Maribo.
[image]
Her er så ved samme lejlighed mit eneste billede fra lokaliteten.
Med venlig hilsen

Thyge

Sakskøbing Roebaner imod Maribo(Lille Musse)

af Anders Madsen, 27/6 2020, 22:00 (1398 dage siden) @ Thyge

Fandt lige et bedre billede fra Lille Musse!
[image]
Billedet er fra Kgl.Biblioteks luftfotosamling og taget i 1957
sporet der grener fra imod venstre er imod Maribo.
[image]
Her er så ved samme lejlighed mit eneste billede fra lokaliteten.

Roebanenørderiet fortsætter! På netop denne roebanestrækning ved Musse blev foretaget sporforlægninger i forbindelse med de første forberedelser til Fugleflugtslinjen. I 1942 blev bygget en betonviadukt over den nye jernbane - ingen kunne vide, at den nye DSB-strækning først åbnede 21 år senere!
[image]
Lolland-Falsters Folketidende d. 14. april 1942

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak