DSB litra E II nr. 999 har fødselsdag!

af Steffen Dresler, 21/11 2019, 12:40 (1619 dage siden)

Alle har jo fødselsdage, men i dag nok en lidt særlig jernbanehistorisk.

I dag er det nøjagtigt 69 år siden DSB fik det sidste danske nybyggede damplokomotiv leveret, nemlig litra E II nr. 999 den 21. november 1950. Lokomotivet blev efter endt tjeneste hensat den 16. april 1971 og endeligt udrangeret 27. april 1976.

Lokomotivet blev opbevaret i Struer remise som det sidste danskproducerede damplokomotiv. Remisen brændte den 7. november 1981 og lokomotivet blev i 1982 byttet for litra R II 959 fra DJK. Lokomotivet blev trukket fra Struer til Århus den 13. marts af en nu daværende lokomotivfører, der også var født samme dag som E 999. Stor tillykke til ham. Lokomotivet (lokomotivføreren eksisterer i bedste velgående;-)) blev ophugget af Henriksen året efter.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hvornår blev den egentlig hensat

af Bjarne Knudsen @, 21/11 2019, 14:24 (1619 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Bjarne Knudsen, 21/11 2019, 15:19

Kære Steff
Har bemærket 16.4.71 og kender godt datoen. Men alligevel....
Lidt forhistorie. H
E999 fik S rep 30.5.63 med forfaldsdag efter 7 år den 30.5.70.
Fristen blev forlænget til 30.11.70 med evt mulighed for 8 år til 30.5.71.
Derefter trykprøve og årlige eftersyn frem til de 11 år. Men så langt gik den ikke...
19.3.70 overføres E999 sammen med 978 og 997 fra Øst til Vest.
999 og 997 overføres til Nyborg med færge 145. 978 med færge 175.
Hvordan og hvornår 999 er befordret fra Nyborg via Fredericia og til Aarhus er mig ubekendt, men ihvertfald som kold.
Imidlertid blev 999, der ikke havde kørt siden september 1968, opfyret på Mdt Aarhus den 16.4.1 9 7 0. Bemærk venligst dato.
Hvorfor vides ikke. Måske en prøveopfyring. Der var jo stadig mangel på trækkraft pga den forsinkede levering af Mz
Faktum er, at opfyring skete uden vand på kedlen. Jeg iagttog selv situationen. Røg og damp over hele remisearealet og nærmeste omgivelse. En røgfane skød meget højt til vejrs. Nøjagtig som når vi ser et loko blive beskudt af flyvere under anden verdenskrig.
Det var sidste gang den var opfyret og ja,... Kom jo ikke i drift mere.
Loko blev hensat derefter efter at være blevet drejet i kulgården og senere hensat i spor 500 gruppen.
Som anført i trådens start er hensættelsedato opgivet til 16.4.1971. Såvel lokokort som Fortegnelse over hensatte og udrangerede damplokomotiver 1958 til 1973 viser også denne dato.
Retfærdigvis skal oplyses, at den myndighed, der førte lokokort var samme myndighed, som førte fortegnelsen. En gang fejl altid fejl er jo velkendt.
Er det en skrivefejl.
Jeg har gjort iagttagelsen 16.4.70. Ingen tvivl.
Opfyring i 1971 er udelukket.
16.4.1971 relaterer sig hverken til forfaldsdag, dag for trykprøve, forfald til årlig eftersyn eller andet. Så hvorfor denne dato.
Det giver mening med 16.4.70 da loko jo fysisk blev hensat utjenstdygtig denne dag.

Hvornår blev den egentlig hensat

af Anders Færch Hansen, 21/11 2019, 21:31 (1618 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej Bjarne,

[image]
Dette foto er ifølge mit notat fra 24/3-1970 (tirsdag før påske), hvor 999 tydeligvis også var opfyret ved Mdt Århus.
Det forlød dog fra en remisearbejder, at tenderen havde en frostsprængning, så den har næppe kørt ret langt den dag.

Mvh
Anders

Hvornår blev den egentlig hensat

af Bjarne Knudsen @, 23/11 2019, 14:16 (1617 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej Anders
Tror jeg denne gang må bukke mig dybt i støvet. Ud fra dit foto taler vi om samme dag og ikke en af evt flere opfyringer.
En da rimelig ung skoledreng må nok huske forkert i stedet for at skrive forkert.
Da jeg var på depotet sneede det. Antagelig om formiddagen og bekræftes nok af den igangværende skoleferie for mit vedkommende.
Giver også mening at være kommet til Fredericia den 21.3. og videre kold til Aarhus med en efterfølgende opfyring til følge.
I henhold til den trykte røde særtogsanmelse for påsketrafikken var denne gyldig fra den 24.3.70, men i relation til Aarhus ingen særtog fremført af damp og ingen dieselfremførte omdannet til damp.
Som nævnt var 978 allerede opfyret. Netop i marts og april var levering af Mz forsinket og uanset dette allerede trækkraftmangel. Derfor meget nærliggende at mene, at ihvertfald 978 i Fa og 999 i Ar var tænkt som reserve under højtdstrafikken.
Tilbage til Steff s angivelse af hensættelsedatoen til 16.4.1971 og som bekræftes af loko kort og fortegnelse over hensatte loko. Denne kan herefter ikke drages i tvivl.
Blot stadig spørgsmålet hvorfor netop denne dato over et år efter fysisk utjenstdygtighed. Måske blot en tilfældig dato inden forfald til trykprøve 30.5.71.
Efterfølgende blev det overfor mig af lokomotimester Laursen, fra lokoværkstedet på depotet oplyst, at opfyring var sket uden vand på kedlen. Defekt på tenderen kan vel have medført ingen eller nedsat vand til kedlen.

Hvornår blev den egentlig hensat

af Anders Færch Hansen, 23/11 2019, 20:22 (1616 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej Bjarne

Du skriver
"I henhold til den trykte røde særtogsanmelse for påsketrafikken var denne gyldig fra den 24.3.70, men i relation til Aarhus ingen særtog fremført af damp og ingen dieselfremførte omdannet til damp."

Dette holdt så ikke helt stik, idet ilgodstoget 2018 Ålborg-Århus ifølge mine noter var set fremført af E 984 den samme aften (24/3-1970), ligesom det i hvert fald også var tilfældet 17/3, 19/3 , 20/3, 31/3 og 23/4. Returløbet var muligvis morgengodstoget 2905. Tog 2018 var et lidt større tog, typisk 60-70 aksler eller omkring de 500t i belastning, så fører og fyrbøder kunne få lov at vise hvad de duede til, ikke mindst på stigningen op mod Skørping.

Mvh
Anders

Hvornår blev den egentlig hensat

af Oversmeden, 23/11 2019, 21:47 (1616 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Dette holdt så ikke helt stik, idet ilgodstoget 2018 Ålborg-Århus ifølge mine noter var set fremført af E 984 den samme aften (24/3-1970), ligesom det i hvert fald også var tilfældet 17/3, 19/3 , 20/3, 31/3 og 23/4. Returløbet var muligvis morgengodstoget 2905. Tog 2018 var et lidt større tog, typisk 60-70 aksler eller omkring de 500t i belastning, så fører og fyrbøder kunne få lov at vise hvad de duede til, ikke mindst på stigningen op mod Skørping.

E 984 er i de gamle analer noteret for 1700 km. i marts 1970, så nogle ture er det blevet til.
Ar-Ab er ca. 140 km., så med 5 dobbeltture i marts giver det faktisk næsten 1700 km (10x140 = 1400). Dog er der nok kørt nogle enkle ture mere for at finde de sidste 300 km. for den måned. Om det er en tur til/fra Aalborg eller smut om Fredericia et par gange; det kan jeg ikke afgøre.
Faktisk var 1700 km. ikke ret meget; i midten af 50'erne - inden My'ene bredte sig i 1. distrikt - lå maskinen omkring 10.000 km/måned og ofte lidt mere.

Hvornår blev den egentlig hensat

af Bjarne Knudsen @, 28/11 2019, 09:55 (1612 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej Anders
Beklager hvis ikke jeg har udtryk mig klart.
Det jeg henviste til var, at særtogsanmeldelsen IKKE havde optaget på forhånd tillyste særtog med damp fra og til Aarhus og at den heller ikke indeholdt oplysninger, som vanlig om, at tog planmæssigt fremført af diesel skulle fremføres med damp.
Naturligvis kan plantog være fremført med damp efter gældende maskinløb eller maskinforstærkning. Særtog kan også være tillyste senere ved enkelt særtogsanmeldelse eller telegrafisk.
De nævnte datoer med tog fremført af E maskine kan jeg alle bekræfte. 23.4.70 kørte E984 ihvertald til Aalborg med tog 2069.

Som nævnt i en ældre tråd her er jeg fortsat interesseret i enhver form for oplysning om dampfremførte tog fra og til Aarhus herunder rangering i perioden 1.1.1969 til maj 1970.

Hvornår blev den egentlig hensat

af re20000, 24/11 2019, 19:59 (1615 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Efterfølgende blev det overfor mig af lokomotimester Laursen, fra lokoværkstedet på depotet oplyst, at opfyring var sket uden vand på kedlen. Defekt på tenderen kan vel have medført ingen eller nedsat vand til kedlen.

Er der nogen, der kan hjælpe en amatør som mig, som slet ikke kan se en mening med at fyre en kedel op uden vand på? Tager den ikke skade af det? Hvad er formålet?

Nold

Hvornår blev den egentlig hensat

af Bjarne Knudsen @, 28/11 2019, 10:00 (1612 dage siden) @ re20000

Hvis det var tilfældet mon så ikke det var en fejl som det eneste svar.
I øvrigt oplyses det trods lokomotivmesterens udsagn, at det givetvis alene drejede sig om kedelrør.
Så egentlig godt den blev prøveopfyret og i drift kom den jo ikke igen

Hvornår blev den egentlig hensat

af Poul Andersen, 22/11 2019, 07:44 (1618 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Kære Steff
Har bemærket 16.4.71 og kender godt datoen. Men alligevel....
Lidt forhistorie. H
E999 fik S rep 30.5.63 med forfaldsdag efter 7 år den 30.5.70.
Fristen blev forlænget til 30.11.70 med evt mulighed for 8 år til 30.5.71.
Derefter trykprøve og årlige eftersyn frem til de 11 år. Men så langt gik den ikke...
19.3.70 overføres E999 sammen med 978 og 997 fra Øst til Vest.
999 og 997 overføres til Nyborg med færge 145. 978 med færge 175.
Hvordan og hvornår 999 er befordret fra Nyborg via Fredericia og til Aarhus er mig ubekendt, men ihvertfald som kold.
Imidlertid blev 999, der ikke havde kørt siden september 1968, opfyret på Mdt Aarhus den 16.4.1 9 7 0. Bemærk venligst dato.
Hvorfor vides ikke. Måske en prøveopfyring. Der var jo stadig mangel på trækkraft pga den forsinkede levering af Mz
Faktum er, at opfyring skete uden vand på kedlen. Jeg iagttog selv situationen. Røg og damp over hele remisearealet og nærmeste omgivelse. En røgfane skød meget højt til vejrs. Nøjagtig som når vi ser et loko blive beskudt af flyvere under anden verdenskrig.
Det var sidste gang den var opfyret og ja,... Kom jo ikke i drift mere.
Loko blev hensat derefter efter at være blevet drejet i kulgården og senere hensat i spor 500 gruppen.
Som anført i trådens start er hensættelsedato opgivet til 16.4.1971. Såvel lokokort som Fortegnelse over hensatte og udrangerede damplokomotiver 1958 til 1973 viser også denne dato.
Retfærdigvis skal oplyses, at den myndighed, der førte lokokort var samme myndighed, som førte fortegnelsen. En gang fejl altid fejl er jo velkendt.
Er det en skrivefejl.
Jeg har gjort iagttagelsen 16.4.70. Ingen tvivl.
Opfyring i 1971 er udelukket.
16.4.1971 relaterer sig hverken til forfaldsdag, dag for trykprøve, forfald til årlig eftersyn eller andet. Så hvorfor denne dato.
Det giver mening med 16.4.70 da loko jo fysisk blev hensat utjenstdygtig denne dag.


I årbogen "Nordens Järnväger 1970", findes et foto, dateret den 21. marts, hvor E 978 passerer Nørre Aaby med E 997 og E 999 på slæb, i retning mod Fredericia.

Mvh.
Poul.

Hvornår blev den egentlig hensat

af Bjarne Knudsen @, 23/11 2019, 13:57 (1617 dage siden) @ Poul Andersen

Stemmer godt overens med, at de tre loko er afgivet samlet fra Øst den 19.3.1970

DSB litra E II nr. 999 har fødselsdag!

af Torben Jensen, 21/11 2019, 15:17 (1619 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]

[image]

Også herfra en fødselsdagshilsen til vor ven den " daværende lokomotivfører "

Torben

DSB litra E II nr. 999 har fødselsdag!

af Georg Schmidt, 21/11 2019, 20:07 (1618 dage siden) @ Steffen Dresler

Her lidt mere om E 999.
I den første tid hvor 999 kørte i 2. distrikt blev tilbagelagt 497900 km fra leveringen til overflytning til 1. distrikt 21/4 1954. Den 4/10 1957 gik turen igen vestpå med færge 85 og videre til depotet i Århus sammen med E 996, de to skulle formentlig hjælpe i juletrafikken hvor der måske har manglet et par MY. Turen gik tilbage til Sjælland 25/1 1958 efter 14000 km. E 999 fik S revision 20/12 1955 samt 30/5 1963. 999 var i drift i 1. distrikt til omkring november 1968. Den totale km stand ligger tæt på 1204300. 19/3 1970 gik turen igen vestpå som Bjarne også har beskrevet.
[image]
Den nye trækkraft presser på.:-D

[image]
E 999 Århus september 1973.


[image]


[image]
E 999 Kalundborg 18/9 1968.

[image]


[image]


[image]
1971 udstillet på Århus Ø.
Foto: Fredslund


[image]
Foto: Fredslund


[img]images/uploaded/201911211859455dd6dea1ceb68.jpg[/img


[image]
Viby J 1983 venter på passage af E 999.


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]
M v h
Georg
]

DSB litra E II nr. 999 har fødselsdag!

af Asger Christiansen, 23/11 2019, 09:47 (1617 dage siden) @ Georg Schmidt

E 999 udstillet på Århus Ø i festugen, september 1973

[image]

[image]


Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak