Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Lars Henning Jensen, 14/12 2019, 00:08 (1596 dage siden)

Så rundede vi midnat, og dagens kalenderopgave kan offentliggøres.

Som lovet - og til ære for bl.a. letbaneingeniør Eriksen (;-) ) - er dagens gættebillede fra Danmark, og tillige er det, ligeledes som lovet, en let opgave, vil jeg mene …:

[image]

Hvor er vi???

Gæt blot løs hele natten - jeg går til ro nu og kigger indenfor efter morgenmaden. Mon ikke opgaven er løst til den tid …


G'nat!

/LH

Avatar

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/12 2019, 00:49 (1596 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Så rundede vi midnat, og dagens kalenderopgave kan offentliggøres.

Som lovet - og til ære for bl.a. letbaneingeniør Eriksen (;-) ) - er dagens gættebillede fra Danmark, og tillige er det, ligeledes som lovet, en let opgave, vil jeg mene …:

[image]

Hvor er vi???

Gæt blot løs hele natten - jeg går til ro nu og kigger indenfor efter morgenmaden. Mon ikke opgaven er løst til den tid …


G'nat!

/LH


He, he, ja, det gør det jo noget nemmere at gætte, når man ved, hvad man skal gætte. Sådan er der så meget her i livet. Jeg har altid syntes, det var synd at aflive en kalenderlåge i første hug. Så jeg vil begrænse mig til at mene, at vi er her:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af K564, 14/12 2019, 07:24 (1596 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godmorgen
Jeg kan ikke være mere enig. Men Lars Henning, du er godt nok tæt på at ryge på den forkerte side af grænsen, og så også med tysk trækkraft.
Hilsner Keld

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Mugge1972, 14/12 2019, 08:26 (1596 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Vi må være lige nord for Tønder hvor sidesporet går ind til et industriområde. Det er ved Nørreskovvej billedet må være taget.

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Lars Henning Jensen, 14/12 2019, 09:40 (1596 dage siden) @ Mugge1972

Vi må være lige nord for Tønder hvor sidesporet går ind til et industriområde. Det er ved Nørreskovvej billedet må være taget.

God morgen!

Som jeg lovede, ville det være en opgave fra Danmark, om end Keld ganske rigtigt påpeger, at vi kun er ganske lidt nord for vor sydlige landegrænse. Og opgaven ville være let, hvilket da også viste sig, idet "Mr. Sidespor" allerede kl. 00.49 viste, at han kendte stedet, men var hensynsfuld nok til at lade opgaven køre lidt længere.

Men vinderen af dagens konkurrence er "Mugge" (det er aldeles ufarligt at "fægte med åben pande" her i det historiske forum, så vi vil da gerne kende dit navn ...:-)), som gættede, at der er tale om Tønder Nord sidespor.

Billedet er taget i marts 2003, hvor der stadig var gang i transporterne af aluminium fra Grenå havn til Tønder. Disse transporter ad jernbanen startede i 1998 og blev de første år udført af "Privatbanen Sønderjylland", der som det første selskab etablerede sig på det liberaliserede godstrafikmarked i Danmark. Jeg var selv i en periode ansat som timelønnet stationsbetjent hos PBS og rangerede med godstogene i Grenå og på Århus havn (Mærsk-containere).

I begyndelsen blev aluminiumvognene læsset på Grenå havn på den gamle nordkaj, siden på den gamle gødningsfabriks område. Det var bøvlet, og togstammen måtte "trykkes" hele vejen fra Grenå station gennem byen til havnen, og der var et godt stykke fra kajen, hvor godset blev losset fra skibet. Derfor blev der i tillid til, at jernbanegodset havde en fremtid, senere, efter at trafikken var overgået til det nye selskab Traxion, anlagt en fint nyt havnespor i Grenå med omløb på de nye havnearealer.

I Tønder blev godset fra starten losset på selve stationen og kørt til Hydro Aluminiums fabrik på lastbil, men i 2000 anlagdes det fine sidesporsanlæg "Tønder Nord" på fri bane nord for stationen. Sidesporet var tiltænkt at betjene flere industrier i området, men det blev som så mange andre steder kun til en kort periode, idet jernbanetrafikken ophørte midt i 0'erne. Det var simpelthen for besværligt at komme fra Grenå til Tønder, primært på grund af Grenåbanens og Tønderbanens ringe trafikale kapacitet, og da persontrafikken havde forrang. I en periode kørtes via Tinglev-Tønder, men problemet med Grenåbanen bestod.

Historien indeholder en del flere nuancer, som man sikkert ville kunne "tvære i" i vores naboforum i ugevis - det afholder vi os fra her ;-)

Til slut herfra, inden jeg går i gang med at forberede weekendens gæstebesøg, et par billeder fra Tønder Nord, taget samme dag som det første.

[image]

[image]

[image]

Lokomotivet på billedet er NVAGs ex Deutsche Reichsbahn V100. NVAG forestod i en periode rangeringen mellem Tønder station og sidesporet.

God weekend - og tak for gæt!
Mh
LH

Avatar

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019 - anmodning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/12 2019, 09:52 (1596 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Kære Lars Henning

Fine billeder! Må jeg vise dem på www.sidesporpaafribane.dk med behørig kreditering.

Bedste hilsner

Thomas

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019 - anmodning

af Lars Henning Jensen, 14/12 2019, 11:33 (1595 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Lars Henning

Fine billeder! Må jeg vise dem på www.sidesporpaafribane.dk med behørig kreditering.

Bedste hilsner

Thomas

Selvfølgelig, Thomas!
Men jeg vil gerne sende dem i bedre opløsning - har jeg mon din mailadresse?
Mh
LH

Avatar

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019 - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/12 2019, 11:35 (1595 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Kære Lars Henning

Fine billeder! Må jeg vise dem på www.sidesporpaafribane.dk med behørig kreditering.

Bedste hilsner

Thomas


Selvfølgelig, Thomas!
Men jeg vil gerne sende dem i bedre opløsning - har jeg mon din mailadresse?
Mh
LH


Kære Lars Henning

Mange tak! Min mail er thomas.boberg.nielsen@gmail.com

Bedste hilsner

Thomas

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Mugge1972, 14/12 2019, 10:04 (1596 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg er ny her inde og mit navn er Mogens Barrit - så er det på plads. Det var en ikke helt nem opgave selvom jeg var lidt i tvivl hvor det var henne. Jeg vender tilbage i morgen med en ny Kalenderopgave som måske osse er i den nemme udgave. Takker for stafetten. Mvh. Mogens Barrit.

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Poul Andersen, 14/12 2019, 10:28 (1596 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Vi må være lige nord for Tønder hvor sidesporet går ind til et industriområde. Det er ved Nørreskovvej billedet må være taget.


God morgen!

Som jeg lovede, ville det være en opgave fra Danmark, om end Keld ganske rigtigt påpeger, at vi kun er ganske lidt nord for vor sydlige landegrænse. Og opgaven ville være let, hvilket da også viste sig, idet "Mr. Sidespor" allerede kl. 00.49 viste, at han kendte stedet, men var hensynsfuld nok til at lade opgaven køre lidt længere.

Men vinderen af dagens konkurrence er "Mugge" (det er aldeles ufarligt at "fægte med åben pande" her i det historiske forum, så vi vil da gerne kende dit navn ...:-)), som gættede, at der er tale om Tønder Nord sidespor.

Billedet er taget i marts 2003, hvor der stadig var gang i transporterne af aluminium fra Grenå havn til Tønder. Disse transporter ad jernbanen startede i 1998 og blev de første år udført af "Privatbanen Sønderjylland", der som det første selskab etablerede sig på det liberaliserede godstrafikmarked i Danmark. Jeg var selv i en periode ansat som timelønnet stationsbetjent hos PBS og rangerede med godstogene i Grenå og på Århus havn (Mærsk-containere).

I begyndelsen blev aluminiumvognene læsset på Grenå havn på den gamle nordkaj, siden på den gamle gødningsfabriks område. Det var bøvlet, og togstammen måtte "trykkes" hele vejen fra Grenå station gennem byen til havnen, og der var et godt stykke fra kajen, hvor godset blev losset fra skibet. Derfor blev der i tillid til, at jernbanegodset havde en fremtid, senere, efter at trafikken var overgået til det nye selskab Traxion, anlagt en fint nyt havnespor i Grenå med omløb på de nye havnearealer.

I Tønder blev godset fra starten losset på selve stationen og kørt til Hydro Aluminiums fabrik på lastbil, men i 2000 anlagdes det fine sidesporsanlæg "Tønder Nord" på fri bane nord for stationen. Sidesporet var tiltænkt at betjene flere industrier i området, men det blev som så mange andre steder kun til en kort periode, idet jernbanetrafikken ophørte midt i 0'erne. Det var simpelthen for besværligt at komme fra Grenå til Tønder, primært på grund af Grenåbanens og Tønderbanens ringe trafikale kapacitet, og da persontrafikken havde forrang. I en periode kørtes via Tinglev-Tønder, men problemet med Grenåbanen bestod.

Historien indeholder en del flere nuancer, som man sikkert ville kunne "tvære i" i vores naboforum i ugevis - det afholder vi os fra her ;-)

Til slut herfra, inden jeg går i gang med at forberede weekendens gæstebesøg, et par billeder fra Tønder Nord, taget samme dag som det første.

[image]

[image]

[image]

Lokomotivet på billedet er NVAGs ex Deutsche Reichsbahn V100. NVAG forestod i en periode rangeringen mellem Tønder station og sidesporet.

God weekend - og tak for gæt!
Mh
LH

Ikke at der skal tværes i noget ang. "aluminiumstogene", men efter Privatbanen Sønderjylland´s konkurs, lå trafikken stille og de to nyetablerede sidespor var uden brug, hvilket ikke var tilfredsstillende i Tønder og på Grenaa Havn.
I efteråret 2001 blev trafikken genoptaget af NVAG og Vestbanen i samarbejde, således at Vestbanen kørte togene med de netop indkøbte MY 1154 og 1158, og NVAG personale udførte rangering i Tønder og på Tønder Industrispor Nord, samt vedligehold af vognene på værkstedet i Niebüll.
Når der skulle udveksles vogne på "sidesporet", havde NVAG tilladelse til med eget lokomotiv og personale til at foretage dette, og mon ikke LHJ´s billeder er fra en sådan vognudveksling.

Mvh.
Poul

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Oversmeden, 14/12 2019, 11:31 (1595 dage siden) @ Poul Andersen

På et tidspunkt kørte NVAG også godstoget til Grindsted.
Jeg kan ikke lige huske perioden og mine (få) fotos af V100 i Danmark er lidt langt væk.
Turen gik da fra Tønder-Bramming (med omløb)-Grindted-Bramming (omløb - igen)-Tønder.
Turen fra Grindsted fra ret sent, så der er næppe mange fotos af det omend turen op kunne ses i det sene aftenlys om sommeren.

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Poul Andersen, 14/12 2019, 11:54 (1595 dage siden) @ Oversmeden

På et tidspunkt kørte NVAG også godstoget til Grindsted.
Jeg kan ikke lige huske perioden og mine (få) fotos af V100 i Danmark er lidt langt væk.
Turen gik da fra Tønder-Bramming (med omløb)-Grindted-Bramming (omløb - igen)-Tønder.
Turen fra Grindsted fra ret sent, så der er næppe mange fotos af det omend turen op kunne ses i det sene aftenlys om sommeren.

NVAG overtog kørslen med både Grindsted- og Sønderborgtogene efter PBS konkursen.
Også det var i samarbejde med Vestbanen, som stillede licens og lods/rangérpersonale til rådighed.
I årene 2000 - 2003, var der tale om kørsler midt på dagen.

Mvh.
Poul.

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Preben Skals, 15/12 2019, 14:07 (1594 dage siden) @ Oversmeden

Jeg kan bidrage med et par billeder, hvor Vossloh lokomotivet er "brækket ned" i Bramming et par dage før, og hele toget blev afhentet af neg 1206.008. lørdag den 13. januar 2007.
MEV's danske afdeling stillede på det tidspunkt lods for toget.

[image]
[image]

mvh Preben

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Bent Hansen, 14/12 2019, 14:40 (1595 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej.

Vel tilbage på pinden efter at teltpælene er rykket til hovedlandet, var opgaven løst. Det kan jo ske. Til lykke til løseren.

Har jeg skimmet for hurtigt, eller er der ingen der interesserer sig for dyret?

På maskinen står der NV... og 203. Som allerede antydet er NV.... = NVAG, Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG, men 203 er et typenummer ikke et driftsnummer. Dette står også på siden, men det kan jeg ikke læse. NVAG havde i sin tid mindst tre af denne type. Jeg har aldrig fotograferet dem, men har masser af NEG og CFL eksemplarer af typen, men de er røde. NVAG havde blandt andet 203 004 og 203 005. Får jeg nummeret på maskinen på billedet, finder jeg selv data. (Måske, ellers er jeg sikker på, at Niels gør.)

Tak.

Mvh. BH.

Kalenderopgave 14 - 14. december 2019

af Niels Munch, 14/12 2019, 15:28 (1595 dage siden) @ Bent Hansen

På maskinen står der NV... og 203. Som allerede antydet er NV.... = NVAG, Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG, men 203 er et typenummer ikke et driftsnummer. Dette står også på siden, men det kan jeg ikke læse. NVAG havde i sin tid mindst tre af denne type. Jeg har aldrig fotograferet dem, men har masser af NEG og CFL eksemplarer af typen, men de er røde. NVAG havde blandt andet 203 004 og 203 005. Får jeg nummeret på maskinen på billedet, finder jeg selv data. (Måske, ellers er jeg sikker på, at Niels gør.)


Hej Bent,

Jf. denne fortegnelse i V100-online.de har der været registreret 4 stk. V100-Ost lokomotiver hos NVAG, hvoraf de 3 var blå med NVAG-logo som på trådens fotos.

Pgl. maskines individnr. savnes således stadig.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak