Bus

af Uffebp., Randers, 31/1 2020, 11:32 (1547 dage siden)

[image]
På en frimærkemesse blev følgende "uldne" postkort erhvervet.
Fotograf S. Bay Asnæs. Eneret Nr. 9787. Postgået 6/7 1952 el 57.
Hvad er det bag bussen?? En anhænger eller evt. en generator??
mvh
Uffe

Bus

af Peter Andersen, Hedehusene, 31/1 2020, 12:47 (1547 dage siden) @ Uffebp.

Det er en generator-påhængsvogn.
Billedet er fra 1945, og du kan finde originalfotoet på Arkiv.dk under Odsherred arkiv.

Bus

af Steffen Dresler, 31/1 2020, 13:32 (1547 dage siden) @ Peter Andersen

Kære Uffe

Jeg har set og læst at der i Danmark blev fremstillet mange forskellige former for gengas apparater til biler og bl.a. også en monteret på en påhængsvogn. Dette fordi der enten ikke var plads på vognen eller mulighed for at påsætte en gengas brænder med filter og køler p.g.a. vægt (tung, skal hænges/sættes på noget solidt).
Selve vognen skulle jo være forberedt til at anvende gengas, men med en påhængsvogn var der den fordel, at man hurtigt kunne udveksle med anden vogn samt man havde bedre mulighed for at medtage en ”reservetank” (et antal sække med træ). Yderligere sled det IKKE på de ofte manglende dæk samt bilens opbygning. At så gengassen sled motoren op hurtigt er en anden sag.
Normalen var dog at hver vogn sit gengasanlæg.

Jeg ved ikke om du kan finde noget mere i den store busbog eller andre tilsvarende udgivelser (har dem ikke selv).


For lige at tage sidens hovedemne op, jernbaner, er herunder nogle eksempler på anvendelsen af Gasgeneratorer på motormateriel under krigen.

Herunder et tydeligt eksempel på en ”påhængsvogn”, men her til en af ØSJK motorvogne. Nummeret på motorvognen retoucheret væk. Her er anvendt en Q-vogn til generatoren og mon ikke at resten af vognen er ”kulvogn” for træbøgebrændet. ØSJK FEB 1944, Foto P. E. Harby.
[image]

Herunder gasgenerator til en af de store private motorvogne, her MFVJ 3, MAJ 1943, Foto Frichs arkiv Pakke 6 118.
[image]

Herunder et eksemplet og nok det mest almindelige på de mindre motorvogne, her DSB litra M? nr. ? Foto: Frichs arkiv MAJ 1943 Pakke 6 244.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Generator Bus

af Thyge, Rønnede, 31/1 2020, 13:59 (1547 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej!
Jamen dog!!

Billede nr 1
Er taget i Præstø 1944 og viser G51 Ex K 105 senere Q105 og Nr 7
og fotograf Birger Wilke

Med venlig hilsen
Thyge

Bus

af Niels Munch, 31/1 2020, 14:48 (1547 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff,

Den pågældende Triangel-motorvogn, NPMB M 7 kom ved Præstøbanens nedlæggelse i 1961 til ØSJS som M 3, Herfra kom den i 1977 til Østsjællandske Jernbaneklub (ØSJK, stiftet 1972), der har den kørende som NPMB M 7.

Den har således ikke tilhørt Østbanen "i min tid". Det har til gengæld Triangel ØSJS M 2, der kom til ØSJK i 1989, men det er en anden historie.

Generatorvognen NPMB G 51 blev efter krigen "normaliseret" til lukket godsvogn Q 105, udrangeret 1958. Oprindeligt var den som K 105 en åben, højsidet godsvogn med spidsgavle og presenningbom.

M.v.h.
Niels

Bus

af Steffen Dresler, 31/1 2020, 15:21 (1547 dage siden) @ Niels Munch

God eftermiddag til alle

Jamen, det er jo godt at få den rettelse. Mit foto ligger blandt en del andre Harby foto fra samme tidsperiode. Men de (Wilcke og Harby) har jo sikkert som alle de andre af tiden dengang, byttet.
Så tak for rettelser og tilføjelser.

God weekend til alle

Steffen DResler

Bus

af Baumann, 31/1 2020, 15:26 (1547 dage siden) @ Steffen Dresler

Den sidste foto med Triangel motorvogn
står der ikke 622 på siden, det syntes jeg at kunne aflæse ...
så er det en litra ME

Bus m. gasgenerator - og tog

af Niels Munch, 31/1 2020, 17:00 (1547 dage siden) @ Steffen Dresler

Herunder gasgenerator til en af de store private motorvogne, her MFVJ 3, MAJ 1943, Foto Frichs arkiv Pakke 6 118.
[image]


Hej igen Steff,

Dette foto som supplement til dit:

[image]Mariager-Faarup-Viborg Jernbanes gengasvogn MFVJ M 4 med personale foran, fotograferet på Hadsundbanegården [i Randers]. 11 personer står foran, de 10 i civil og 1 i uniform. Bygningen bag vognen med gasgenerator er den østlige del af stationsbygningen. Sandsynligvis maj 1943 i forbindelse med en prøvetur. MICROMAX KOKS GENERATOR, nemlig et Mikromax-Schwelkoks-anlæg leveret af firmaet H.C. Mortensen & Co. i København og monteret af Scandia. Anlægget var en nyskabelse – et forsøg. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Randers Stadsarkiv - Nummer B2002782. Klik på billedet for opr. størrelse.

Ret specielt at se et større diesellok med generatoranlæg, som det kørte med fra Scandia's aflevering 16.06.1943 til 19.12.1945. I bogen "Med Mariane fra fjord til hede" - historien om MFVJ af Anders Riis (DJK nr. 53), er bl.a. dette nærmere omtalt.

Loket kom i øvrigt til RHJ ved MFVJs nedlæggelse 1966.


Bedste hilsener
Niels

Bus

af Uffebp., Randers, 31/1 2020, 14:48 (1547 dage siden) @ Peter Andersen

Tusind tak. Og i meget bedre udgave.
mvh
Uffe

Bus

af Niels Munch, 31/1 2020, 16:37 (1547 dage siden) @ Uffebp.

Tusind tak. Og i meget bedre udgave.


Hej Uffe,

Måske udgaven på Odsherreds Billedarkiv oven i købet er en smule bedre:

[image]Feriekolonien Willemoes - 1945. Søren Bay-foto af Willemoeskolonien på Odden. Der holder en bus ved kolonien, hvor et hold børn enten er ved at ankomme eller afrejse. Kolonien, som oprindelig var forsamlingshus, lå på Oddenvej 272. Billednr. B2367. Klik på billedet for opr. størrelse.

På bussen, som er bygget på Sorø Karosserifabrik, kan læses det ufuldstændige registreringsnr. C38x, der desværre ikke umiddelbart fører til oplysning om chassis eller ejer. OHJ har mig bekendt ikke haft denne bustype.


Bedste hilsener
Niels

Bus

af Baumann, 31/1 2020, 17:02 (1547 dage siden) @ Niels Munch

En turist - rejsebus måske?
En anden ting, bemærk at dannebrogs flaget er blevet malet på billedet
så originalt foto må være uden flag.

Bus

af Steffen Dresler, 31/1 2020, 17:25 (1547 dage siden) @ Niels Munch

Go, nu er det blevet aften!

Jeg kan altså ikke sige mig fri for at det er en bus med almindelig ophængt gasgenerator og derefter en EFTERHÆNGT en akslet trailer. Kunne være for det ekstra baggage for feriebørnene?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Bus

af PeterA, 31/1 2020, 17:29 (1547 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
Ja, bussen har typisk Sorø-karosseri fra slutningen af 30`erne. OHJ havde ikke sådanne vogne og overtog først rutekørslen på Sjællands Odde i 1949. Lokale vognmænd fra området: De Grønne Busser i Rørvig, Frede Danielsen, Rudolf Jørgensen og Thorkild Olsen i Nykøbing havde heller ikke vogne herfra. C´et er godt iagttaget, så det er en vogn fra Holbæk Amt, formentlig chartret til lejligheden, hvor sommerkolonien skulle have nye beboere.
mvh PeterA

Bus

af Uffebp., Randers, 31/1 2020, 17:47 (1547 dage siden) @ PeterA

I udgivelsen.....
"Fra kædetræk til automatgear" af. S. Ole Clausen Nykøbing Sj. 2010
Kan der læses meget mere om busdriften i Odsherred.
Undertitel....
Rutebildrift i Odsherred fra dengang det hele startede.
Om busserne, ruterne, chaufførerne og de steder de kom på deres vej bag rattet i en Rutebil, og især Vognmand Lauritz Jacobsen og Odsherreds jernbane satte sit særlige aftryk på udviklingen indtil Vestsjællands Trafikselskab blev oprettet 1. august 1980!
mvh
Uffe

Bus

af Niels Munch, 31/1 2020, 18:04 (1547 dage siden) @ Uffebp.

I udgivelsen.....
"Fra kædetræk til automatgear" af. S. Ole Clausen Nykøbing Sj. 2010
Kan der læses meget mere om busdriften i Odsherred.
Undertitel....
Rutebildrift i Odsherred fra dengang det hele startede.
Om busserne, ruterne, chaufførerne og de steder de kom på deres vej bag rattet i en Rutebil, og især Vognmand Lauritz Jacobsen og Odsherreds jernbane satte sit særlige aftryk på udviklingen indtil Vestsjællands Trafikselskab blev oprettet 1. august 1980!


..... og det hele kan læses on-line her: https://bibod.dk/arkiv/rutebildrift_odsherred/rutebildrift .

Som supplement hertil kan anbefales Foreningen Busfrontens hæfte "Busserne ved Odsherreds Jernbane" af Jens Birch (ISSN 0907-2810), udgivet i 1999.

M.v.h.
Niels

Avatar

Bus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/1 2020, 23:03 (1547 dage siden) @ Niels Munch

[image]Feriekolonien Willemoes - 1945. Søren Bay-foto af Willemoeskolonien på Odden. Der holder en bus ved kolonien, hvor et hold børn enten er ved at ankomme eller afrejse. Kolonien, som oprindelig var forsamlingshus, lå på Oddenvej 272. Billednr. B2367. Klik på billedet for opr. størrelse.

På bussen, som er bygget på Sorø Karosserifabrik, kan læses det ufuldstændige registreringsnr. C38x,

Hvis der kun er de 3 cifre er det nok en lokal bus, idet C 300 - C 399 var den første nummerserie der tildeltes motorkontoret i Holbæk, der dækkede Holbæk Købstad, Merløse-Tuse Herreder samt Nykøbing Købstad og Dragsholm Birk.
Er der et skjult 4. ciffer skal vi til Kalundborg hvor man i 1919 fik tildelt C 3100 - C 4399.
Jeg tror mest på de tre cifre. Børnene bliver nok kørt til Nykøbing. hvor de så kan tage toget videre.
Der er ikke noget mystisk i at en bus fra sidst i 1930'erne har et nummer fra 1903, for man kunne flytte registreringsnummeret over på et nyt køretøj, når man skiftede.

Bus

af PeterA, 1/2 2020, 12:37 (1546 dage siden) @ Michael Deichmann

Vognmand Viggo Christensen havde en Bedford årgang ca. 1935, med hvilken han betjente ruten Nykøbing-Egebjerg/Bråde- Vig. Den ligner fuldstændig den vogn, der er afbildet på postkortet, jvf. billedet af Viggos bus på s. 24 i den i tråden nævnte publikation: "Fra kædetræk til automatgear". Her er det desværre ikke muligt at aflæse nummerpladen. Men det kunne jo godt være ham, der har kørt kolonibørnene fra stationen i Nykøbing og ud på Odden. Med de vilkår, der rådede for kørslen ved slutningen af besættelsesårene, har vognmændene næppe kunne påtage sig alt for lange ture. Det taler for, at bussen på postkortet hører til i nærområdet. Ja,...
det er blot en tanke, som man kunne pusle lidt med !!
mvh PeterA

Bus

af Niels Munch, 1/2 2020, 13:21 (1546 dage siden) @ PeterA

Hej PeterA,

Bedforden på side 24 i skriftet er ikke den, vi søger. Den har anderledes udformet bagskærm og anden slags pyntelister.

M.v.h.
Niels

Bus

af PeterA, 1/2 2020, 15:45 (1546 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!
Det hjælper at pudse brillerne lidt og se på det bedste af billedkopierne!! Du har naturligvis ret, hvad angår især bagskærm og pyntelisterne. Men nu er nysgerrigheden jo vakt, så forhåbentlig kunne der komme et andet og mere overbevisende bud på identifikation af bussen. Billedet i sig selv er jo et herligt tidsbillede.
mvh PeterA

Bus - identificeret

af Niels Munch, 1/2 2020, 21:14 (1546 dage siden) @ PeterA

Men nu er nysgerrigheden jo vakt, så forhåbentlig kunne der komme et andet og mere overbevisende bud på identifikation af bussen. Billedet i sig selv er jo et herligt tidsbillede.


Hej PeterA,

Ja, nysgerrigheden bød mig at forespørge bushistoriker Jens Birch om bussen, og han vurderer:

"at bussen er indsat på ruten Nykøbing Sj-Odden. Under besættelsen befordrede man ikke lejrskolebørn særskilt i turistbus."

"Ruten Nykøbing Sj-Odden overtog OHJ 1. november 1937, men banen drev ikke selv ruten. Driften var bortforpagtet til vognmand Laurits Jakobsen, Nykøbing Sj."

Og at bussen på billedet er:

"Ford V8 årg. 1938 med Sorø-karrosseri tilhørende Laurits Jakobsen, Nykøbing Sj og indregistreret C388 med påhængsvogn til bagage."

Nummerpladen er "arvet" fra en ældre bus udgået ved anskaffelsen af Ford'en, og anhængeren er selvstændigt indregistreret, hvilket den lille runde påhængsvognsnummerplade (sort krans med gul "prik") nederst til højre på påhængsvognen indikerer. Gasgeneratoren er monteret på selve bussen.

PS: Der kan være tale om den Ford V8, der ses på side 7 i tidligere omtalte skrift, billedet med busser tilhørende Laurits Jacobsen.


Bedste hilsener - samt tak til Jens
Niels

Avatar

Bus - identificeret - og traileres nummerplader

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/2 2020, 21:31 (1546 dage siden) @ Niels Munch

Nummerpladen er "arvet" fra en ældre bus udgået ved anskaffelsen af Ford'en, og anhængeren er selvstændigt indregistreret, hvilket den lille runde påhængsvognsnummerplade (sort krans med gul "prik") nederst til højre på påhængsvognen indikerer. Gasgeneratoren er monteret på selve bussen.

I perioden 1930 - 1950 så påhængsvognnummerpladerne sådan her ud:
[image]
Det øverste nummer var politikredsnummeret (9 var Holbæk Købstad, Merløse-Tuse Herreder samt Nykøbing Købstad og Dragsholm Birk) og det nederste nummer et løbenummer.
Først i 1950 kom der gule runde plader til "vare" påhængsvogne mens campingvogne fortsatte med de hvide - begge med sort kant.
Det trækkende køretøjs nummer skulle være malet bag på påhængsvognen.

Bus - identificeret

af PeterA, 2/2 2020, 11:25 (1545 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!
Det er jo mageløst! Idenfikation med solidt underbyggende og detaljeret viden. Tak både til Jens Birch og til dig Niels for din indsats! Jeg var godt nok blevet lidt tændt på denne sag. Min oplysning om, at OHJ overtog ruten Nykøbing-Odden i 1949, var jo så forkert i den forstand, at det var selve kørslen de overtog fra dette årstal.
Hvor er det herligt, at et gammelt postkort kan sætte gang i så meget nysgerrighed og vidensudveksling !
mvh PeterA

Bus - identificeret

af Niels Munch, 2/2 2020, 14:29 (1545 dage siden) @ PeterA

Hej PeterA,

Ja, det er det fede ved dette forum, at der ikke er mange "gode spørgsmål", der efterlades uløste. Og i dette tilfælde med en gl. rutebil viste det sig desuden at have en vis jernbanerelevans. Og det er vist ikke første gang, det er sket.

Bedste hilsener
Niels

Bus - identificeret

af Uffebp., Randers, 2/2 2020, 17:48 (1545 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Kan ikke være mere enig.
Fantastisk forum det her.
m:-D :-D :-D :-D :-D vh
Uffe

Bus - identificeret

af PeterA, 2/2 2020, 19:45 (1545 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!
Det kan jeg jo kun være ganske enig i. At " succesraten" er så høj, er jo ikke mindst din fortjeneste. Det tror jeg, vi er ganske mange - udover "uffebp" og jeg - der sætter stor pris.
Bedste hilsener/PeterA


Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak