Sporvognen overtager jernbanen.

af K564, 18/3 2020, 07:14 (1502 dage siden)

Godmorgen

Da Niels nu viste nogle foto fra Århus nærbane, og denne jo blev til letbane (man vil jo ikke kalde det en sporvogn i Danmark), kom jeg til at tænke på Paris. Her er to af de nye sporvognslinjerne jo anlagt på tidligere jernbane strækninger.
T2 fra Porte de Versailles til Pont de Bezons er langs Seinen anlagt en tidligere jernbanestrækning.

[image]
T2, Meudon-Sur-Seine Paris august 2006.

T4 fra Bondo til Aulnay sous-Bois ligger på en jernbane strækning.

[image]
T4, Bondy Paris september 2007.

De er ikke de eneste sporvogne på jernbane strækninger i Frankrig. Da jeg sammen med et par venner var i Saarbrücken, opdagede vi, at vi kunne tage sporvognen til Frankrig. Da det var kaffe tid blev dette gjort. Vi var lidt overrasket over, at det sidste stykke vej til Sarreguemines skete på jernbanen, og at vi endte ved perronen i Sarreguemines.

[image]
Saarbrücken sporvogn i Sarreguemines september 2008.

[image]
Saarbrücken sporvogn i Sarreguemines september 2008.

Hilsner Keld

Sporvognen overtager jernbanen (+1 foto).

af Niels Munch, 18/3 2020, 10:29 (1502 dage siden) @ K564

T2 fra Porte de Versailles til Pont de Bezons er langs Seinen anlagt en tidligere jernbanestrækning.

[image]T2, Meudon-Sur-Seine Paris august 2006.


Mor'n Keld,

Det er en herlig tur, hvor de gamle, smukke stationsbygninger, som du viser eksempel på, for en stor del er bevaret.

[image]RATP Linie T 2, Alstom Citadis nr. 424 på endestationen ved Porte de Versailles, 26.09.2013 (nm).

Jernbanen var den sidste forstadsbane, der kørte på 750V DC med sideskinne (og bedaget materiel). Den var nedlægningstruet, da man ikke kunne finde midler til at integrere den i 25kV 50Hz RER-systemet, men blev reddet via konvertering til 750V DC "letbane".

Vi skulle flyve hjem senere den dag, hvorfor der efter køreturen kun blev tid til at besøge von Spreckelsens Triumfbue i La Défence.


Bedste hilsener
Niels

Sporvognen overtager jernbanen (+1 foto).

af K564, 18/3 2020, 11:02 (1502 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for den historiske henvisning. T2 startede med en anden vogntype, inden den også blev gadesporvogn mellem den første endestation Isse-Val de Sein (ved RER togene) og Porte de Versailles. Det var "Grenoble typen", som var starten på de nye sporvejssystemer i Frankrig.

[image]
Her T2´s første endestation ved Isse-Val de Sein i Paris september 2000.

[image]
Her T2 som gadesporvogn lige inden endestationen ved Porte de Versailles i Paris september 2010.

Hilsner Keld

Sporvognen overtager jernbanen (+1 foto).

af Niels Munch, 18/3 2020, 12:01 (1502 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Man er blevet ganske glad for sporvogne i Île-de-France, og der kommer stadig flere linier til.

Men ikke alle linier følger gamle jernbaner. F.eks. kom T 3 (opdelt i T 3a og T 3b) til at følge ringboulevarderne om Paris, skønt linien oprindelig var tænkt anlagt på tracéen for Chemin de fer de Petite Ceinture.

[image]RATP linie T 3 (RATP nr. 316, ALSTOM Citadis) ved stoppestedet Porte de Versailles, 26.09.2013 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Sporvognen overtager jernbanen (+1 foto).

af K564, 19/3 2020, 11:49 (1501 dage siden) @ Niels Munch

Men ikke alle linier følger gamle jernbaner. F.eks. kom T 3 (opdelt i T 3a og T 3b) til at følge ringboulevarderne om Paris, skønt linien oprindelig var tænkt anlagt på tracéen for Chemin de fer de Petite Ceinture.


Hej Niels

Set ud fra skift mellem sporvogn og metro, var det godt de ikke valgte løsning med den gamle linje. Nu har man fået lette skift til de metroer, som T3 krydser på sin vej. Derudover ville det nok være blevet dyrt med ombygning af tunnellerne til nutidens standart. Her er lidt foto fra ringbanen, som jeg har taget i 2000 og 2011 for det sidste.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Hilsner Keld

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak