Zagreb

af K564, tirsdag 24. marts, 2020, 06:43 (15 dage siden)

Godmorgen

Da jeg hørte om at et jordskælv, havde ramt Zagreb her i weekenden, kom jeg til at tænke på mit besøg af byen i marts 2009. En by med meget forskelligt arkitektur og herligt byliv. Derudover var der jo også både jernbaner og sporvogne. Her vil jeg vise nogle af mine foto fra besøget.

[image]
HZ 1 141 201 på hovedbanegården i Zagreb marts 2009.


[image]
HZ 1 142 010 på hovedbanegården i Zagreb marts 2009.

[image]
HZ 2 044 002 som rangerede til en personvognsstamme på hovedbanegården i Zagreb marts 2009.

[image]
Nærtrafiks togsæt HZ 6 111 012 på hovedbanegården i Zagreb marts 2009.

[image]
Nærtrafiks togsæt HZ 7 121 001 på hovedbanegården i Zagreb marts 2009. Også her var nærtrafikken plaget af graffiti.

[image]
På Banegårdspladsen stod HZ 125-052.

Herunder et udvalg af sporvognstyper i Zagreb marts 2009.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Hilsner Keld

Zagreb

af Oversmeden, tirsdag 24. marts, 2020, 08:06 (15 dage siden) @ K564

[image]
HZ 2 044 002 som rangerede til en personvognsstamme på hovedbanegården i Zagreb marts 2009.

Vel ser maskinen amerikansk ud, men den er faktisk bygget på Djuro Djakovic, som var den lokale EMD associate fra engang sidste i 70'erne.
Maskinen har en 12-654E med turbo.

Yugoslavien havde omkring 1985-86 ca. 373 lokomotiver med EMD-motor. Nok den største samling af EMD lokomotiver i Europa. Hverken DSB, Belgien eller Spanien kan følge med her.

Zagreb

af Bent Larsen, tirsdag 24. marts, 2020, 09:01 (15 dage siden) @ Oversmeden

Hej
En 12-654 E, det er første gang jeg har set den størrelse på cyl. Enheder.
Vh
Bent Larsen

Zagreb

af Oversmeden, tirsdag 24. marts, 2020, 10:34 (15 dage siden) @ Bent Larsen

En 12-654 E, det er første gang jeg har set den størrelse på cyl. Enheder.

Ja-ja - slåfejl på morgenkvisten. Det er 12-645E.

Zagreb ex Jugoslavien

af K564, tirsdag 24. marts, 2020, 14:16 (15 dage siden) @ Oversmeden

Hej Oversmeden

Her er så et foto af en af de andre typer EMD lokomotiver fra ex Jugoslavien. Her en serbisk 661 i Nis i marts 2008.

[image]

Hilsner Keld

Zagreb

af Niels Munch @, tirsdag 24. marts, 2020, 08:51 (15 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Mange tak for din reportage fra Zagreb, som nok er et besøg værd. Desværre har jeg ikke været på de kanter i Europa siden en ferie i Hercegnovi i Montenegro i 1966 med besøg i Dubrovnik (mens der var sporvogne). Så jeg skal ikke "kloge mig", men blot nævne, at byens nyeste sporvognstype var repræsenteret på InnoTrans 2008:

[image]KONCAR CROTRAM TMK 2200, Zagreb nr. 2287 på InnoTrans, Berlin 24.09.2008 (nm).

De viste sporvogne er - bortset fra de brugte DÜWAG - af østeuropæisk herkomst (Đuro Đaković, ČKD Tatra og Crotram). Se mere om sporvogne i Zagreb her: https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Zagreb .

Det fine, gamle damplokomotiv JZ 125-052 (ex MAV 326.363) er bygget af MAVAG i Budapest 653/1894.

Om jernbanerne i Kroatien kan interesserede læse her: https://en.wikipedia.org/wiki/Croatian_Railways .

Og fordelingen af jernbanemateriel efter Jugoslaviens opløsning er beskrevet på dette interessante site: http://www.le-rail.ch/text/projekt42.htm - her er megen info at hente.


Bedste hilsener
Niels

Zagreb

af Krabsen, tirsdag 24. marts, 2020, 09:10 (15 dage siden) @ Niels Munch

Zagreb er en hyggelig by :-P

[image]

(juni 2017)

Zagreb

af Hans T. Møller @, tirsdag 24. marts, 2020, 10:27 (15 dage siden) @ K564

[image]

På Banegårdspladsen stod HZ 125-052.

Hvis Niels ikke vil kloge sig, så må andre jo træde til - og jeg vil ovenikøbet citere mig selv:

”ved stationen står et ”Denkmallok”, en gammel ungarer af 326-klassen, som blev bygget i 497 eksemplarer mellem 1882 og 1898. Efter 1. Verdenskrig kom 72 af disse MÁV-maskiner til Jugoslavien. Lokomotivet er forsynet med ejermærket ”Hž”, der betyder ”Hrvatske željeznice”, De kroatiske Jernbaner. Men selskabet blev først oprettet i 1990, så maskinen har aldrig været i ordinær drift med denne ejer. Under 2. Verdenskrig havde de kroatiske baner en kort selvstændig periode, men hér brugte de initialerne HDž, så ejermærket kan heller ikke stamme fra dengang.”

(se min artikel ”Interrail 2009 - 1. Del” i Jysk Model Jernbane Klubs blad TOG 60 nr. 146, 2010.)

I naboforum har vi i øvrigt set på funicularen i Zagreb, se her.

Bedste hilsner


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen