Et "lille" uheld

af Peter Andersen, Hedehusene, 25/3 2020, 14:52 (1493 dage siden)

[image]
[image]
Stedet er 2 kilometer øst for Kolding station, kort efter banen svinger bort fra Koldingfjord. Tidspunktet er ca. 1972 - jeg har ikke datoen præcis p.t.
En betonelementfabrik ved Bramdrupdam havde fået en ordre på tagelementer til Tuborgs nye tappehal i Hellerup. Disse blev anbragt 2 stk. pr. vogn i svenske O-vogne, åbenbart fordi de var for lange til E-vogne. Elementerne stod på højkant og var afstivet med træstolper mod vognsiderne, men O-vogne har jo ikke særlig stive sider, så åbenbart er nogle af træstolperne rystet løs, og i kurven efter fjorden, hvor der er en ret stor overhøjde, er et par elementer væltet, har afsporet vognen og trukket de bagefter kørende vogne af sporet. Den første del af toget stod endnu på sporet.
Til al held var lyntoget 'Vesterhavet' forsinket den dag og holdt stadig i Fredericia, ellers ville det være kommet 5 minutter senere, og selvom det havde en MX'er forrest, var det nok ikke kommet helskindet forbi uheldsstedet.
Det tog et par dage at få ryddet banen, først skulle elementerne lægges ud til siden, derefter skulle vognene op på sporet, så skulle elementerne fjernes pr. bil og køres ud på fabriken igen for at måles igennem for evt. skader. Bortset fra at alle jernstolperne på den ene side af vognene var blevet krøllede, havde vognene ikke taget videre skade, ligesom der heller ikke var sket noget alvorligt med sporet.
Men DSB fik pludselig travlt med at få fremstillet nogle jernstativer, hvori man kunne placere de kommende elementer under transporten.
Uheldet skete lige ved den bro, hvor Fjordvejen gik over banen, så der var et større opløb af nysgerrige.

[image] Kolding var pludselig blevet endestation for to baner - normalt kom der ikke så mange persontog på samme tid.
Alle fotos: Peter Andersen.

Et "lille" uheld

af Ole Lund Jensen, 25/3 2020, 19:50 (1493 dage siden) @ Peter Andersen

Jeg bemærker, at både Fredericias og Århus' kørekraner er i gang med at rydde op. Sidstnævnte gnaver sig ind på betonelementer og vogne fra Kolding-siden, hvilket jo betyder, at den må have været på en længere rundtur via Skjern og Esbjerg for at nå frem til uheldsstedet.

Jeg har i øvrigt gravet i lidt forskellige kilder for at finde en dato - men indtil nu uden held.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Et "lille" uheld

af Søren Agerskov, 25/3 2020, 19:58 (1493 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Peter ramte næsten rigtigt i årstal. Uheldet skete fredag d. 8. oktober 1971 om aftenen. Det forsinkede lyntog var "Sydvestjyden". Jeg tvivler på, at et MA-tog havde pløjet sig helskindet igennem.

MVH
Søren

Et "lille" uheld

af John Pedersen, 25/3 2020, 21:04 (1493 dage siden) @ Søren Agerskov

[image][image]> Peter ramte næsten rigtigt i årstal. Uheldet skete fredag d. 8. oktober 1971 om aftenen. Det forsinkede lyntog var "Sydvestjyden". Jeg tvivler på, at et MA-tog havde pløjet sig helskindet igennem.


MVH
Søren

Hej Søren, jeg er ikke enig i datoen for uheldet i mit fotoarkiv har jeg noteret august 1971. mine billeder er fra en lørdag eftermiddag i slutningen af skoleferien.
[image][image][image].jpg[/img][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Et "lille" uheld

af Ole Lund Jensen, 26/3 2020, 10:01 (1492 dage siden) @ John Pedersen

Jernbane-Bladet nr. 11/1971 beskriver i en mindre artikel, at uheldet indtraf den 11. oktober ved 20-tiden. Artiklen, der også er ledsaget af et billede, nævner, at 16 vogne afsporedes. Endeligt nævnes det, at trafikken kunne genoptages på begge spor søndag aften. Det passer meget godt hvis uheldet var indtruffet fredag aften den 8. oktober, som Søren skriver. Den 11. oktober var en mandag, og det kan vel ikke have taget helt til den næstfølgende søndag at rydde op, så den 8. oktober lyder mere sandsynligt.

Så vidt, så godt. MEN et af Johns billeder viser en mand med opsmøgede skjorteærmer, hvilket vel ville være lidt friskt i oktober. Og jeg synes heller ikke bladene ser oktober-agtige ud.

Så jeg synes fortsat det er uklart, hvornår præcist uheldet indtraf.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Et "lille" uheld

af Niels, Aarhus, 26/3 2020, 12:12 (1492 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Så vidt, så godt. MEN et af Johns billeder viser en mand med opsmøgede skjorteærmer, hvilket vel ville være lidt friskt i oktober. Og jeg synes heller ikke bladene ser oktober-agtige ud.

Lidt søgen på historiske temperaturer omkring 8. oktober fortæller, at på den dato er temperaturer omkring 12-15 grader det mest almindelige først på eftermiddagen, og 15-18 grader er ikke usædvanligt, og så er opsmøgede ærmer vel ikke helt unaturligt, hvis man skal knokle med at få et godstog tilbage på sporet;-)

Blade på træerne i starten oktober er der heller ikke noget som helst ualmindeligt i. Hvis træerne skal have begyndt at smide bladene på det tidspunkt, skal vi både have haft nattefrost flere gange eller flere dage i træk og kraftigt blæsevejr - eller som et delvist nyt fænomen her til lands: en sommer med kraftig tørke som i 2019. Bladene begynder i gennemsnit at falde hen over midten af oktober og tager normalt rigtig fart i starten af november.

Så i min verden er der ikke noget i vejen med en tidsfæstelse på 8. okt. 1971

Venlige hilsner

Niels H.

Et "lille" uheld

af John Pedersen, 26/3 2020, 13:47 (1492 dage siden) @ Niels

Jeg har efterfølgende set på mine farvebilleder fra dagen, de er desværre niget gulne af at være gemt siden 1971, men umiddelbart virker løv til at være pænt grønt, hvilket græsset også er. Jeg kan ikke komme til negativerne for øjeblikket så en yderligere afdækning kan finde sted. Når det er sagt var den en travl lørdag eftermiddag i Strandhuse. Jan Eddie og jeg blev da også bedt om at fordufte af en emsig betjent. Der var ingen der sagde noget til at vi gik i sporet. Kørekranen fra Aarhus var en oplevelse for sig, særligt motorlyden. Det læd som en totakter på halvdelen af cylindrene og som 4 takter på resten. En lydoptagelse ville have været kræs i dag. Elementerne fra Jydsk Beton var ellers tiltænkt Tuborgs nye tappehal. Da elementerne var af forspændt beton var de desværre til brokkassen og måtte nyfremstilles.

Et "lille" uheld ved Kolding 1971

af Ole Lund Jensen, 18/4 2020, 21:16 (1469 dage siden) @ Søren Agerskov

Kære Søren

Jeg tilslutter mig din datooplysning. Efter at der som følge af bibliotekernes midlertidige lukning er givet fri adgang til en del af det digitale avisarkiv, har jeg fundet adskillige avisartikler fra dagene 9.-11. oktober 1971 om afsporingen, og de viser samstemmende, at afsporingen fandt sted fredag den 8. oktober 1971 om aftenen.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Et "lille" uheld ved Kolding 1971

af Peter Andersen, Hedehusene, 19/4 2020, 09:44 (1468 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hej. Det passer også med hvad jeg selv fandt ud af i går.
Dvs. det øverste billede er fra 9-10-1971, og det andet fra 10-10-1971.
Stationsbilledet er også fra 9-10-1971.
Af "Demokraten" fremgår også, at toget var på 20 vogne, og at de 14 væltede.

Et "lille" uheld ved Kolding 1971

af Søren Agerskov, 19/4 2020, 11:23 (1468 dage siden) @ Peter Andersen

Hej alle

Tak til Ole og Peter for opklaringen af uheldstidspunktet. Der falder nogle ting på plads i hukommelsen. Jeg var på weekendbesøg hos mine forældre i Kolding, og var ankommet forbi uheldsstedet fredag aften et par timer før afsporingen. Søndag aften skulle jeg hjem til Aarhus igen, og var med et af de første tog forbi stedet igen ganske vist i sneglefart. Så kranfolkene har nået meget på mindre end to døgn.

MVH
Søren

Et "lille" uheld

af Steen Heick, 28/3 2020, 11:49 (1490 dage siden) @ Peter Andersen

Betonelementer på vej til Frederiksberg station.
At udnytte de mange tomme O-vogne, der skulle retur til Sverige var ideen og en af hovedhjørnestenene i hele transporten af mange hundrede tusinde tons betonelementer fra jyske betonelementfabrikker til Frederiksberg station fvb til sjællandske byggepladser gennem mere end tyve år.

mvh Steen

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak