Sporvogn i Trondheim

af XAL Olesen, 4/6 2020, 11:14 (1422 dage siden)

Da emnet sporvogne dukker op med jævne mellem (og tak for det) her på siden er et link til en fin artikel om Trikken i Trondheim (jeg har søgt og umiddelbart ikke kunne finde noget om denne her på siden):

https://politiken.dk/rejser/art7766786/S%C3%A5-pr%C3%B8v-verdens-nordligste-sporvogn

Det er en låst artikel men som abonnent på Politiken er her en gavelink til artiklen:

https://politiken.dk/del/GxdtYaAAPkXA

Linket skal kopieres til en ny browserlinie/hjemmeside.

Sporvogn i Trondheim

af Krabsen, 4/6 2020, 11:41 (1422 dage siden) @ XAL Olesen

Da emnet sporvogne dukker op med jævne mellem (og tak for det) her på siden er et link til en fin artikel om Trikken i Trondheim (jeg har søgt og umiddelbart ikke kunne finde noget om denne her på siden):

https://politiken.dk/rejser/art7766786/S%C3%A5-pr%C3%B8v-verdens-nordligste-sporvogn

Det er en låst artikel men som abonnent på Politiken er her en gavelink til artiklen:

https://politiken.dk/del/GxdtYaAAPkXA

Linket skal kopieres til en ny browserlinie/hjemmeside.

Nå ja - og så skal man oprette sig med en profil på sitet og logge ind som bruger.. :-(

Sporvogn i Trondheim

af Niels Munch, 4/6 2020, 12:01 (1422 dage siden) @ XAL Olesen

Da emnet sporvogne dukker op med jævne mellem (og tak for det) her på siden er et link til en fin artikel om Trikken i Trondheim (jeg har søgt og umiddelbart ikke kunne finde noget om denne her på siden):


En enkelt gang har vi berørt Trondheim - via Belgien: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=25022 !

M.v.h.
Niels

Sporvogn i Trondheim

af HansA, 4/6 2020, 16:19 (1422 dage siden) @ XAL Olesen

God dag i forummet!
Jeg har besøgt den metersporede sporvej i Trondheim 2 gange. Første gang var i 1983 med Sporvejshistorisk Selskab. På det tidspunkt bestod nettet af 2 linier:
Linie 1 Lian – Ilevolden – Lade
Linie 2 Elgeseter - Voldsminde
Der har også været en linie 3, Jernbanen – Singsaker, men den lukkede i 1968.
Linie 1s strækning mellem Ilevolden og Lian er den tidligere selvstændige Gråkalbanen – og i dag er denne strækning + forbindelsen fra Ilevolden til St. Olavs Gate i centrum den eneste tilbageværende linie.
Jeg vil ikke her komme ind på sporvejens meget interessante historie, men henvise til bogen ’På meterspor i Nidaros’ (se nederst) og til dette link
Her følger nogle billeder fra turen i maj 1983. Dengang fotograferede jeg også i sort/hvid:
Driftvognene var på dette tidspunkt 4-akslede vogne bygget af Strømmen/NEBB i 1958. Der var også nogle tilsvarende bivogne, men de blev ikke længere anvendt.


[image]
Motorvogn 17 (Strømmen/NEBB 1958) på linie 1 på vej fra Trondheim til Lian. Vognen har netop passeret Hoemsbrua og nærmer sig stoppestedet Søndre Hoem.


[image]
Museumsvogn Graakalbanen 7 (HØKA/Siemens 1955) ved stoppestedet Nordre Hoem. Vognen har netop krydset med den planmæssige vogn, som ses i baggrunden.


[image]
Museumsvogn 33 (HAWA/Siemens 1921) i Prinsens Gate


[image]
Motorvogn 11 på linie 1s nordlige endestation i Lade


[image]
Motorvogn 30 på linie 1s sydlige endestation Lian. Bemærk, at der stadig ligger sne i maj.


[image]
Motorvogn 15 på linie 1 på vej mod Lade. Billedet er taget på en af krydsningsstationerne på den enkeltsporede Graakalbane, men jeg har ikke noteret stoppestedets navn.


[image]
Museumsvogn Graakalbanen 7 holder ved et stoppested på den enkeltsporede Graakalbane. Bemærk standeren til højre i billedet. Så vidt jeg husker, blev den brugt til udveksling af togstav. Andre steder på Graakallbanen var der dog daglyssignaler.

I januar 1992 havde jeg igen lejlighed til at besøge Trondheim (på vej fra Østersund til København), og her følger et par billeder fra dengang.
Vognparken var blevet totalt fornyet i 1984 med 11 6-akslede ledvogne fra LHB/Siemens. Sporvejen blev totalt nedlagt i 1988, og Graakalbanens trace ændret til ’busvej’. Sporvejsdriften mellem Lian og St. Olavs Gate blev genoptaget i august 1990 med nogle af ledvognene. I juni 1994 åbnedes et sporvejsmuseum i Munkvoll.


[image]
Motorvogn 90 ved endestation St. Olavs Gate.


[image]
Motorvogn 90 i Munkvoll


[image]
Motorvogn 90 i Munkvoll


[image]
Motorvogn 98 i Ila


[image]
Motorvogn på Hoemsbrua, på vej mod Lian

Kilder:
Nils Carl Aspenberg: På meterspor i Nidaros. Historien om Trondheimstrikken og Gråkallbanen. Baneforlaget 1995
Rune Kjenstad: På skinner i Bymarka – historien om Graakalbanen. Baneforlaget 1994. ISBN 82-91448-01-9
Nils Carl Aspenberg: Nordisk historisk sporveisatlas. Baneforlaget 1995.

Sporvogn i Trondheim

af HansA, 15/6 2020, 20:08 (1410 dage siden) @ HansA

Godaften i forummet
Jeg har nu skannet et par dias fra Trondheim-turen i 1983. De kommer her:

[image]
Motorvogn 15 på Graakalbanen, på vej mod Lian


[image]
Motorvogn 26 på linie 2 i centrum


[image]
Motorvogn 10 er klar til afgang fra linie 2s endestation i Voldsminde


[image]
Motorvogn 30 og bivogn 59 foran remisen i Dalsenget


[image]
Motorvogn 19 på linie 2 i Voldsminde


[image]
Interiør af motorvogn 11


[image]
Motorvogn 17 på Graakalbanen


[image]
Motorvogn 20 på linie 2


[image]
Motorvogn 33 (museumsvogn)


[image]
Interiør af motorvogn 33

v.h.
HansA

Sporvogn i Trondheim

af Niels Munch, 15/6 2020, 21:25 (1410 dage siden) @ HansA

Hej HansA,

Tak for gode billeder fra Trondheim!

[image]

På dette interiørfoto fra vogn 11 ser jeg en Almex M på sin søjle.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak