Avatar

En lille rest af N 203

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, søndag 26. juli, 2020, 20:51 (12 dage siden)

Jeg var i dag en tur forbi Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum i Struer.
De har denne (meget) lille rest af N 203 stående :-)

[image]Rest førehusside (?) fra N 203, Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum i Struer, 26. juli 2020 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

En lille rest af N 203

af Steffen Dresler @, søndag 26. juli, 2020, 21:22 (12 dage siden) @ T. Rithmester

Ja Thomas!

Det er faktisk en førerhusside og du kan netop se skiltet med en advarsel om, at lokomotivet havde stålfyrkasse. Det betød en masse hensyn ved bl.a. opfyring, når man skulle afspærre, ikke at blæse fyret op og en masse andre ting, som man kunne gøre ved en "almindelig kobberfyrkasse". Også nogle litra Q (og T) havde stålfyrkasse og med en markering af dette. Der var udgivet et helt lille skrift med do og dont´s.

Yderligere havde NOGLE N´er de såkaldte NIKOLEJ glidere med løse glideremner. Også de skulle behandles på en speciel måde og hvis ikke risikerede lokomotivføreren at smadre dem. Dette var der selvfølgelig også taget højde for ved et lidt over A4 format tværstillet skilt over styringen (hvidt med rød skrift) med advarsler om, hvordan styringen skulle behandles.

Så tog man disse regler i agt og selvom det var en 5-hjulet skrammelkasse, trak den af med alt det DSB kunne (måtte) hænge efter den. Der var jo specielle danske regler for belastningen i forhold til kørsel med samme type i Tyskland. OK, det havde indledningsvis også noget med signalafstanden at gøre.
Maskinen blev iøvrigt udrangeret 12. December 1968.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

En lille rest af N 203

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, søndag 26. juli, 2020, 23:28 (12 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja Thomas!

Det er faktisk en førerhusside og du kan netop se skiltet med en advarsel om, at lokomotivet havde stålfyrkasse. Det betød en masse hensyn ved bl.a. opfyring, når man skulle afspærre, ikke at blæse fyret op og en masse andre ting, som man kunne gøre ved en "almindelig kobberfyrkasse". Også nogle litra Q (og T) havde stålfyrkasse og med en markering af dette. Der var udgivet et helt lille skrift med do og dont´s.

Yderligere havde NOGLE N´er de såkaldte NIKOLEJ glidere med løse glideremner. Også de skulle behandles på en speciel måde og hvis ikke risikerede lokomotivføreren at smadre dem. Dette var der selvfølgelig også taget højde for ved et lidt over A4 format tværstillet skilt over styringen (hvidt med rød skrift) med advarsler om, hvordan styringen skulle behandles.

Så tog man disse regler i agt og selvom det var en 5-hjulet skrammelkasse, trak den af med alt det DSB kunne (måtte) hænge efter den. Der var jo specielle danske regler for belastningen i forhold til kørsel med samme type i Tyskland. OK, det havde indledningsvis også noget med signalafstanden at gøre.
Maskinen blev iøvrigt udrangeret 12. December 1968.


Hej Steff

Var ikke helt sikker på betegnelsen, så tak for bekræftelsen samt yderligere oplysninger :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

3 flyttefirma tilbud

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen