Flensburg nu & før - I (5 fotos)

af Niels Munch, 20/9 2020, 13:33 (1314 dage siden)

G'da' i Forum,

Flensburg er "næsten Danmark", så flere forumdeltagere kender nok denne tavle ved Mauseloch, fodgængertunnellen under havnebanedæmningen ved ZOB (Zentraler Omnibus Bahnhof):

[image]Ein Bahnhof wird zum ersten ZOB, Flensburg 08.09.2020 (nm).

Her fortælles, at ZOB i 1931 opstod på det areal syd for havnen, hvor jernbanestationen (en Kopfbahnhof) tidligere (siden 1854) havde ligget, men under bibeholdelse af stationsbygningen fra 1883. Billedet oppe t.h. på tavlen er dette:

[image]"Die Zentralomnibus GmbH", ZOB, åbnede i den tidligere "Staatsbahnhof" d. 31. december 1931. Det var Tysklands første ZOB. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B10513.

Sporvognslinie 2, der rebrousserer ved stationen, åbnede i 1911, blev omstillet til trolleybus i 1943 og til diesel 1957. Rutebildriften, der skabte behovet for en ZOB, tog fart efter 1924, og med omordningen af Flensburgs jernbaneforhold med bl.a. ny gennemkørselsbanegård syd for bykernen i 1927, kunne banegården fra 1883 blive ZOB i 1931 - som Tysklands allerførste ZOB.

Bygningen fra 1883, tegnet af Johannes Otzen, afløste "den engelske banegård" fra 1854, tegnet af Michael Gottlieb Bindesbøll. "Otzens Banegård" fra sporside:

[image]Flensborg gamle banegård, 1910-20. Foto: Thomsen, Th. Flensborg. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B5320.

Placeringen af ZOB - dengang som i dag - er syd for gaderne Rathausstrasse/Hafendamm og langs Süderhofenden til ud for Nikolaistrasse. Mon øst er området afgrænset af havnebanedæmningen, der i midten af 1930'erne blev rejst på det gamle baneareal således, at havnebanen fortsat hang sammen med banenettet. Sporene til vesthavnen hhv. østhavnen blev ført over Hafendamm på hver sin jernbanebro, og broen over Angelburger Strasse længst mod syd blev fornyet ved samme lejlighed.

I 1950'erne blev ZOB med Otzens banegårdsbygning for trang, og i stedet kom dette funkisbyggeri, i folkemunde "Ufoen" (jeg havde helst set Otzens stationsbygning bevaret):

[image]Fotografi af model af ZOB. Remmers glaspladesamling. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B10701.

Billedet, der som de andre er taget "med ryg mod havnen og i nordlig retning", viser tydeligt havnebanedæmningen t.v. med signalhus og broerne over Hafendamm samt det moderne arrangement af busperroner på det tidligere jernbaneareal.

[image]Flensburg ZOB. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B6841.

Billedet er taget mellem indvielsen af "Ufoen" i 1955 og nedlæggelse af trolleybuslinien 1957. Ude t.v. bag rutebilen anes havnebanedæmningen med signalhuset.


Fortsættelse følger …...

Flensburg nu & før - II (8 fotos mere)

af Niels Munch, 20/9 2020, 13:44 (1314 dage siden) @ Niels Munch

….. fortsat:


I 1997/98 omforandredes ZOB-området i Süderhofenden igen, nok også under indtryk af den stigende anvendelse af ledbusser i bytrafikken, og "Ufoen" måtte lade livet.

Disse fotos er taget fra syd mod nord:

[image]Flensburg ZOB, østsiden blikretning nord, t.h. den begroede havnebanedæmning, 08.09.2020 (nm).

[image]Flensburg ZOB, vestsiden blik mod nord, 08.09.2020 (nm).

[image]Sydtrafik rute 110 fra Krusaa er ankommet til stoppestedet syd for krydset Rathausstrasse/Hafendamm, blik mod nord, 08.09.2020 (nm).

Krusaa-bussen, der over landegrænsen kan benyttes med rejsekort, har meget passende stoppested ud for det gamle Bahnhofs Hotel.

Tidligere nævnte jeg broen over Angelburger Strasse:

[image]1973 - Die letzte Fahrt der Flensburger Straßenbahn - ein wehmütiger Abschied. KLK F 694 og Tw 35. Kilde: https://www.aktiv-bus.de/ueberuns/unternehmensentwicklung/1907-1973.php .

Her kørte KLK juni 1973 med sit tog. Siden har der kørt forskellige veterantog på havnebanen, f.eks. i f.m. "Dampf Rundum"; men sporskiftet til det øvrige banenet er pillet op, ligeså en del spor på østhavnen, og på vesthavnen er de sine steder asfalteret over, men således, at de evt. kan tages i brug igen (!).

[image]Jernbanebroen over Angelburger Strasse 08.09.2020 (nm).

Der rumsterer fra tid til anden planer om fornyet jernbanebetjening af det centrale Flensburg - eller Light Rail.

Men tilbage til, hvorfra vi startede, nemlig den graffitiplagede tavle med busportrættet, som I ikke skal snydes for. (Michael kan nok kommentere tavlens 3. billede med automobilen):

[image]NAG bus ca. 1930. Bussen står i depotet, Apenrader Str., Flensborg. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B7615.

Efter besøget gik turen tilbage til Krusaa med Sydtrafik rute 110, som i "gamle dage" blev kørt af DSB og Deutsche Bundespost i fællesskab:

[image]Krusaa grænse med DSB rutebil til Sønderborg, 20.08.1959 (nm).

Dette indlæg er inspireret af Bushistorisk Selskabs studietur til Flensburgs bytrafik 08.09.2020 og den dér givne orientering, se: https://bushistorisk-selskab.dk/vor-medlemsudflugt-til-flensburg/ .

Desuden kan læses om banegårdsforholdene: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Flensburg
- om Flensburg ZOB: https://de.wikipedia.org/wiki/Zentraler_Omnibusbahnhof_Flensburg
- om havnebanen: https://de.wikipedia.org/wiki/Flensburger_Hafenbahn
- om sporvejene: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Flensburg
- om bytrafikkens udvikling: https://www.aktiv-bus.de/ueberuns/unternehmensentwicklung/1881-1907.php

Endelig er der på www.arkiv.dk en righoldig billedsamling fra Flensborg, leveret af Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig.

Som afsluttende bonusbillede:

[image]Flensburg Tw 36 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, 31.07.2015 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Flensburg nu & før - II

af Baumann, 20/9 2020, 18:10 (1314 dage siden) @ Niels Munch

Her ses sporvognen efter genopbygning ved dens tidl. sporvogns garage / depot i Flensburg, hvor den havde en lille omvej inden
den skulle videre til Sporvejsmuseet.
I dag bruges den gamle garagebygning som busdepot til selskab Arkivbus Flensburg.
[image]
[image]
Nr. 36, Flensburg d. 2. juni 2012 - foto: Baumann
[image]
[image]
[image]
[image]
Flensburg banegård som blev færdigbygget og indviet d. 1. december 1927
[image]
DB baur. 112 RegioBahn i Flensburg d. 1. december 2015, som er historie, de blev afløst af Twindexx togsæt.

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af Niels Munch, 21/9 2020, 00:32 (1314 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 21/9 2020, 00:53

Tak til Baumann for supplerende bidrag, herunder bl.a. fotos af Flensburgs nuværende banegård, opført 1927.

For at gøre "sagen" komplet har jeg gravet et foto frem af "den engelske banegård", som blev opført til Flensburg-Tönning banen, der åbnede i 1854:

[image]Flensburgs første banegård, gadesiden. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B4706.

Strækningen - inkl. havnebanen - blev bygget af det engelske firma Peto, Brassey and Betts, og arkitekten Michael Gottlieb Bindesbøll stod som tidligere nævnt for bygningerne. "Den engelske banegård" blev afløst af "Otzens banegård" i 1883.

Og så til fejlrettelsen: Både bebyggelse og bevoksning tilsiger, at følgende billede ikke er fra jernbanebroen over Angelburger Strasse, men den lignende over Bahnhofstrasse:

[image]Sporvognen på linie 1 (åbnet 1907, nedlagt 1973) kører sidste gang på Bahnhofstrasse i retning mod centrum.

Angelburger Strasse blev betjent af sporvognslinie 3 (åbnet 1912, nedlagt 1957):

[image]Linie 3 (Tw 28) på Angelburger Strasse i retning mod centrum. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nr.: N582.

Bag buen t.v. under brofæstet rummes en cykelforretning, og den dag i dag kan man på muren derover - skønt buen er tilmuret - se teksten "Fahrräder". Jeg skønner, at billedet qua bilen må være fra mellemkrigsårene.


Bedste hilsener
Niels

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af K564, 21/9 2020, 13:18 (1313 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Niels for lidt historie fra Flensborg.
Her et par foto fra juli 1999 fra den nye banegård. Forfaldet er begyndt at vise sig, men togenes sammensætning var mere spændende. Døm selv.

[image]

[image]

Hilsner Keld

Flensburg nu & før - supplement

af Niels Munch, 21/9 2020, 16:57 (1313 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Tak for fotos med bl.a. flot Reiterstellwerk fra Flensburg banegård, som vi ikke nåede under besøget i byen; og jeg kommer der næppe igen, med mindre man atter vil køre tog på havnebanen :-| .

Så jeg kan kun bidrage med dette foto, dog med en sporvogn (Tw 28) på linie 1, der blev forlænget hertil 1929:

[image]Banegården, Bahnhofstr. Flensborg. Periode: 1960 - 1965. Fotograf: Remmers glaspladesamling. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B11095.


Bedste hilsener
Niels

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 23/9 2020, 12:45 (1311 dage siden) @ K564

Hej,

så kommer jeg også med nogen Flensburg / Flensborg billeder:

1978-01-05 79877-4 som N 4288 til Niebüll
[image]

1989-xx-xx Mz 1417 som IC 127 til Frederikshavn
[image]

Ullrich

Avatar

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/9 2020, 19:56 (1313 dage siden) @ Niels Munch

[...]>

[image]Linie 3 (Tw 28) på Angelburger Strasse i retning mod centrum. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nr.: N582.

Bag buen t.v. under brofæstet rummes en cykelforretning, og den dag i dag kan man på muren derover - skønt buen er tilmuret - se teksten "Fahrräder". Jeg skønner, at billedet qua bilen må være fra mellemkrigsårene.


Omtrent samme sted i så godt som dansk tid:
[image]
Et tog på mod Tönning fremført af Südschleswigsche Eisenbahn (SE) no. 9 nærmer sig viadukten over Angelburger Straße, ca. 1864.

Er der i øvrigt nogen der ved, om der skal ketchup, ristede løg og syltet agurk på en Angelburger?

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af ivar, 21/9 2020, 20:16 (1313 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det ikke mest naturligt med remoulade til noget, der er anglet ;-)

mvh
ivar

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af Krabsen, 21/9 2020, 20:55 (1313 dage siden) @ ivar

Er det ikke mest naturligt med remoulade til noget, der er anglet ;-)

Også set i lyset af at butikken lige ved broen handler med Fisch-Delikatessen :-P

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af FS1954, 21/9 2020, 20:56 (1313 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der skal Sild på!

Med venlig hilsen,

FS 1954

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af Steffen Dresler, 21/9 2020, 22:26 (1313 dage siden) @ FS1954

Så er det en "Roll-Mops", dertil "Bummerlunder"! Stærkt vanedannende!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af Niels Munch, 22/9 2020, 08:41 (1313 dage siden) @ Steffen Dresler

Da Flensburg er kendt for sin omgang med "Caribiens Guld", vil jeg anbefale det som studieobjekt, når man er blevet tør i halsen af ledbusser, tilgroede banedæmninger og asfalterede rilleskinner. Og rent kulinarisk at sigte efter andet end "junk food". Mulighederne er legio i denne hyggelige by ved fjorden.

M.v.h.

[image]Niels

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af K564, 22/9 2020, 08:56 (1313 dage siden) @ Niels Munch

Da Flensburg er kendt for sin omgang med "Caribiens Guld", vil jeg anbefale det som studieobjekt, når man er blevet tør i halsen.

M.v.h.

Niels


Og der hører en god cigar til.
Hilsner Keld
PS. Der er desværre ikke så mange steder, hvor den kan nydes.

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af Lars Henning Jensen, 22/9 2020, 10:05 (1312 dage siden) @ K564

Da Flensburg er kendt for sin omgang med "Caribiens Guld", vil jeg anbefale det som studieobjekt, når man er blevet tør i halsen.

M.v.h.

Niels


Og der hører en god cigar til.
Hilsner Keld
PS. Der er desværre ikke så mange steder, hvor den kan nydes.


Næ, det må være svært med mundbind ...;-)

Mh
LH

PS: Jeg troede, du var holdt op ...

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af K564, 22/9 2020, 12:06 (1312 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Næ, det må være svært med mundbind ...;-)

Mh
LH

PS: Jeg troede, du var holdt op ...

Nej LH
"Gode vaner" lægger man da ikke fra sig. :-D
Hilsner Keld

Flensburg nu & før - supplement & rettelse

af UTJ, 22/9 2020, 10:35 (1312 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der skal vel akvavit til:
[image]

Flensburg nu & før & i fremtiden

af Niels Munch, 22/9 2020, 12:21 (1312 dage siden) @ Svend

Det bliver spændende at se om (eller hvornår) der igen vil køre personførende tog ned til området ved den gamle banegård (ZOB). Planer og tanker er der i hvert fald.

https://www.flensburg.de/media/custom/2306_2897_1.PDF?1471597303
https://zugzumzob-flensburg.de/


Også passagersammenslutningen Pro Bahn har været på banen med dette 2017-papir, der tillige indeholder idé om en Stadtbahn mod nord udad den vestre havnebanestreng:

http://www.pro-bahn-sh.de/Wordpress/wp-content/uploads/2017/12/Flensburg.pdf

Desuden har Die Grünen udviklet denne tram-train vision:

https://www.shz.de/lokales/flensburger-tageblatt/foerde-s-bahn-fuer-stadt-und-region-id... .


M.v.h.
Niels

Flensburg nu & før - DSB på havnebanen (1 arkivfoto)

af Niels Munch, 30/1 2021, 13:34 (1182 dage siden) @ Niels Munch

Som nævnt har der i nyere tid og i f.m. "Dampf Rundum" (senest 2013) kørt veterantog ad havnebanen, ligesom KLK var der ved sporvejenes nedlæggelse i 1973. DSB har også været der:

[image]Schiffbrücke/Skibbroen, Flensborg. Årstal: 1958. Fotograf: Ukendt. Arkivet ved Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig - Nummer: B4890. Klikbart billede.

Der ses et DSB-tog i Flensburg på den vestlige havnebanegren (blikretning sydøst).

Toget, der består af MO ("tyskerlanterner") + MO (gl.) + spids CM + 3 udefinerbare bogievogne, er på vej ned (eller retur) ad bakken fra havnebanedæmningen og jernbanebroen over Hafendamm ved "Fördespitze". Den pompøse bygning i baggrunden i Flensburgs østlige bydel er Goethe-Schule.

6 MO 1800-vogne fik i årene 1953-55 monteret en 3. frontlanterne m.h.p. kørsel over grænsen.

Ved Fördebrücke findes sandsynligvis S/S Alexandra, og anledningen kan være et af Flensburgs mange damp- eller sejlskibsrallies. Årstallet 1958 passer meget godt med bilmodellerne.

Ellers synes der ikke at være sket meget i Flensburg dette år. Jo, Danfoss indviede en fabrik i byen.

Og et kuriosum: Fodboldklubben Flensburg 08 fejrede i 1958 sit 50-års jubilæum. Klubben blev grundlagt af en dansk lokomotivfører, Sophus Breuning, hjulpet af andre danske ungersvende, som bl.a. var i lære i byens Kauf- und Handelshäuser. Kilde: http://www.weiche-flensburg-08.de/verein/vereinsgeschichte/ .

Om det evt. kunne være anledning til et DSB besøg i byen ??


M.v.h.
Niels
der ellers har et platonisk forhold til fodbold


Billige jernbane T-shirts

DSB MH346

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak