Avatar

DSB litra BDz

af Tommy Nilsson ⌂ @, mandag 05. oktober, 2020, 10:35 (24 dage siden)

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?

[image]

--
[image]

DSB litra BDz

af Flemming Jakielski @, Rødovre, mandag 05. oktober, 2020, 10:55 (24 dage siden) @ Tommy Nilsson

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?


Underlitra "z" på nyere personvogne betød på dette tidspunkt at vognen var udstyret med en statisk ladeensretter. Kendes kun i få tilfælde. F.eks i Bns-z 537, der blev brugt som styrevogn i reservelyntog for MA tog.

Flemming J

Avatar

DSB litra BDz

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 05. oktober, 2020, 16:37 (24 dage siden) @ Flemming Jakielski

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?

Underlitra "z" på nyere personvogne betød på dette tidspunkt at vognen var udstyret med en statisk ladeensretter. Kendes kun i få tilfælde. F.eks i Bns-z 537, der blev brugt som styrevogn i reservelyntog for MA tog.

Flemming J

Fra 1990 havde man IC3-materiel at gøre godt med, så mon ikke at z-materiellet da stille og roligt er blevet normaliseret ved en fjernelse af z'et fra påskrifterne. Vognene har givetvis båret et synligt z, så de var genkendelige for personalet udenfor skrivebordskravlegårdene.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

DSB litra BDz

af Tommy Nilsson ⌂ @, torsdag 08. oktober, 2020, 10:42 (21 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I databasen står der om DSB BD 013: "Omlitreret 1987 til BDz".
Nu har redaktionen modtaget nedenstående billede, der angiveligt viser vognen med litra BD i 1992.
Hvorfor blev BD 013 omlitreret til BDz og var det kun en skrivebordsomlitrering?

Underlitra "z" på nyere personvogne betød på dette tidspunkt at vognen var udstyret med en statisk ladeensretter. Kendes kun i få tilfælde. F.eks i Bns-z 537, der blev brugt som styrevogn i reservelyntog for MA tog.

Flemming J


Fra 1990 havde man IC3-materiel at gøre godt med, så mon ikke at z-materiellet da stille og roligt er blevet normaliseret ved en fjernelse af z'et fra påskrifterne. Vognene har givetvis båret et synligt z, så de var genkendelige for personalet udenfor skrivebordskravlegårdene.


Tak for info - Jeg arkiverer billedet som BD 013.

--
[image]

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
 Læs artiklen 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
DB Cargo
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen