Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Georg Schmidt, 26/12 2020, 15:05 (1220 dage siden)

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
M v h
Georg

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Krabsen, 26/12 2020, 16:31 (1219 dage siden) @ Georg Schmidt

Gad vide hvorfor 6056 og enkelte andre skulle medtage lægekasse og sygebåre?

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Georg Schmidt, 26/12 2020, 17:00 (1219 dage siden) @ Krabsen

På forsiden af juleplanerne står lidt om forholdet. I øvrigt mangler der et tognummer øverst på side 3, det er iltog 5.
[image]
M v h
Georg

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af PeterA, 28/12 2020, 10:49 (1218 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til dig, Georg, for at bringe disse oversigter, som kan give anledning til mange interessante iagttagelser. M.h.t. oprangeringerne kan man jo se - her blot ca. 10 år før den helt store UIC-ficering - at de gamle trævogne endnu spillede en særdeles afgørende rolle for distriktets afvikling af persontrafikken. Selv i flere af hovedtogene må stålvogne suppleres med CM. Forholdene var nok en smule anderledes i 1.distrikt Øst, hvor der til gengæld kørtes mere med damp. Det er der jo ikke meget af i oversigten for Århus H. Måske der skete noget mere nede fra depotet i Fredericia. Har du tilsvarende oversigter derfra, kunne de være interessante at se.
Værd at bemærke i planerne er også den udstrakte brug af de ældre træpostvogne i hovedløb, og at der i langt de fleste større oprangeringer indgår rejsegodsvogne - som oftest endda EC.
Endelig bemærkes, at oversigten lige har fanget en MX - tog 2995. Det må være 1001 eller 1002, der har været stationeret her i perioden for indøvningskørsel.
Ja, sådan kunne man blive ved, så Georg, du er en flittig bidragyder med sådant materiale. Vi er nok flere, der vil sætte pris på, at du bliver ved med det.
mvh PeterA

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Oversmeden, 28/12 2020, 12:01 (1218 dage siden) @ PeterA

Endelig bemærkes, at oversigten lige har fanget en MX - tog 2995. Det må være 1001 eller 1002, der har været stationeret her i perioden for indøvningskørsel.

Mx 1002 og 1003 var begge i 2. distrikt i december 1960, så det må være en af dem.
Det er næppe 1001 da den ikke er noteret for kørsel i 2. distrikt.

Er meget enig i at de 2 Mx var udlånt til indøvelse.
Der er også et vidst sammenfald med deres hjemsendelse og leveringen af Mx 1021-1022.

---Juletrafik på Århus H for 60 år siden./og lidt statistik

af Georg Schmidt, 25/1 2021, 11:49 (1190 dage siden) @ PeterA

Tog 2995 var med i planen for MX indøvelseskørsel, men det er nok mest plan a man har brugt, hvis man ser på leveringsdatoer for MX.
MX 1002 blev leveret fra Nohab til 2. distrikt 12/11 1960 og 1003 den 22/12 1960.
[image]
Her uddrag af maskinløb C 1 af 1/10 1961 med første MX-løb i 2. distrikt. På dag 3 til 5 ses rettelser hvor brunkulstrafikken er indført. Overgang til MX i brunkulstogene til Fasterholt skete med SA 1560 gyldig fra 15/10 1961. Efter indøvelseskørsel kom en længere periode med kun N-maskiner i brunkulstogene Århus-Fasterholt, indtil efteråret 1961 hvor der ses en stærk nedgang i N-maskinernes km-tal.
[image]
Planlagt indøvelseskørsel, men nok ændret lidt.
Leveringdato for MX: 1021 29/8 1961(overtaget 31/8), 1022 5/9 1961, 1023 15/9 1961, 1024 26/9 1961, 1025 13/10 1961.
[image]
[image]
Tt "heldigt" besøg i kørselsfordelingen engang i 70'erne gav en lille stak månedslister som derved undgik udsmidning.:-) Listerne var kilometerkontorets eksemplar, og det ser ud til de har abonneret på mindst 4. gennemslag, men jeg håber det kan læses, køretøjerne er opliste i nummerorden. Man ser 1003 leveret 22/12. Dato forneden på månedslisten skal være 1961 og ikke 60.
M v h
Georg

Avatar

---Juletrafik på Århus H for 60 år siden./og lidt statistik

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/1 2021, 15:06 (1190 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Dato forneden på månedslisten skal være 1961 og ikke 60.

Åh ja - man husker jo også fra tiden hvor man skrev checks at de første dage efter nytår skrev man årstallet forkert :-)

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Chivas, 28/12 2020, 20:02 (1217 dage siden) @ Georg Schmidt

Det var et fantastisk indlæg.
Og tænk hvilket arbejde, det har været at skabe og skrive disse planer "med hånd og magt."

Jeg lagde mærke til et par specielle ting:
Hvorfor nævnes der toglægekasser, syge bårer og beskyttelsesrum i året 1960/61?
Det er da godt at have, men hvorfor især beskyttelsesrum? Der var vel ikke ligefrem en toglæge med.
Kan nogen sige lidt mere om disse ting?

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Krabsen, 28/12 2020, 20:41 (1217 dage siden) @ Chivas

Hvorfor nævnes der toglægekasser, syge bårer og beskyttelsesrum i året 1960/61?
Det er da godt at have, men hvorfor især beskyttelsesrum? Der var vel ikke ligefrem en toglæge med.
Kan nogen sige lidt mere om disse ting?

Det var i en af den kolde krigs køligste perioder, og WW2 lå stadig i klar erindring hos alle voksne.

Som det er formuleret i forbindelse med Regan Vest: Mn frygtede ikke en 3. verdenskrig. Man forventede den :-( .

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Remisekat, Hc, 29/12 2020, 00:34 (1217 dage siden) @ Chivas

Hvorfor nævnes der toglægekasser, syge bårer og beskyttelsesrum i året 1960/61?
Det er da godt at have, men hvorfor især beskyttelsesrum? Der var vel ikke ligefrem en toglæge med.
Kan nogen sige lidt mere om disse ting?

Ethvert personførende tog skulle medføre en båre og en lægekasse - til brug ved sygdom eller uheld. Skinnebusserne på Aalborg Privatbaner kørte jo fast over DSB-strækninger og havde derfor en båre placeret under et sæde. Toglægekassen hedder sådan til forskel fra de faste lægekasser. De var plomberede og der var også ordrer for deres eftersyn og supplering efter brug.
Beskyttelsesrum har intet som helst med kold eller varm krig at gøre. Der er tale om en bufferzone i tilfælde af kollision, se SR §20, og der er derfor at man som oftest har haft en pakvogn eller lignende umiddelbart op til trækkraften og ellers en helt eller delvis aflåst vogn. Skulle uheldet være ude kunne man dog være så heldig at slippe med materiel skade.
Når det tydeliggøres her er det kun for at leve op til forskrifterne; der er jo tale om vogne der ikke indgår i den daglige drift og usædvanlige oprangeringer.
venlig hilsen

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Ventrikel, 28/12 2020, 21:45 (1217 dage siden) @ Krabsen

Gad vide hvorfor 6056 og enkelte andre skulle medtage lægekasse og sygebåre?

Det var jo kun i tog hvor der IKKE var rejsegodsvogn eller toget IKKE blev fremført af motorvogn man skulle have toglægekasse med.

Nærliggende at tro at der i motorvogne og rejsegodsvogne sp altid var en toglægekasse.
Betegnelsen "toglæge" er vist ingen officiel titel. Det til forskel for "jernbanelæge".

Toglægekassen var formentlig til brug for læger (som tilfældigt var med toget) ved nødhjælp under togturen.

Juletrafik på Århus H for 60 år siden.

af Georg Schmidt, 29/12 2020, 11:56 (1217 dage siden) @ Georg Schmidt

I julen 1960 blev der kørt en del orlovstog, men soldaterne brugte også i stort omfang plantog som f.eks. tog 25. Der var udrejse 22/12 og hjemrejse 28/12. Herunder planen for soldaternes togbenyttelse i udrejsen.
[image]
Følgende orlovstog var forbi Århus H 22/12 1960.
6939 afg. 13.45 soldater Ar-Ab MY 5 CM
6076 oph 14.30-14.45 soldater Nørresundby-Nyborg MY 9 CM
6943 an 15.54 soldater Padborg-Århus MY 14 CM
6035 oph 18.40-1915 soldater Nyborg-Aalborg, ank. MY 12 CM afg. MY 9 CM
6037 ank. 19.10 Soldater Nyborg-Århus MY 7 CM
6041 oph. 19.30-19.50 Soldater Nyborg-Aalborg, ank MY 9 CM afg. MY 6 Cm

M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak