Avatar

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af T. Rithmester @, Struer, 20/3 2021, 16:13 (1133 dage siden)

Min far og jeg købte denne kortbog, i håb om at overkørsler/vogterhus ville være afsat/nummererede, men det viser det sig at de ikke er.
Så så er spørgsmålet jo hvad er det så vi har købt ?
Kortbogen består af et oversigtskort og så ellers 4 kortblade.

[image]

[image]

[image]Oversigtskort.

[image]Blot et eksempel.

[image]Endnu et eksempel.

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af Krabsen, 20/3 2021, 17:02 (1133 dage siden) @ T. Rithmester

Et oplæg til et lovforslag?

Avatar

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af T. Rithmester @, Struer, 20/3 2021, 17:06 (1133 dage siden) @ Krabsen

Et oplæg til et lovforslag?

Måske.
Det er i hvert fald en helt anden linjeføring end den eksisterende bane.

Avatar

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/3 2021, 17:26 (1133 dage siden) @ T. Rithmester

Min far og jeg købte denne kortbog, i håb om at overkørsler/vogterhus ville være afsat/nummererede, men det viser det sig at de ikke er.
Så så er spørgsmålet jo hvad er det så vi har købt ?
Kortbogen består af et oversigtskort og så ellers 4 kortblade.

Hejsa Thomas,

I har købt 1. del af serien af nyere anlægskort (de ældre anlægskort var i sort bind) for den elektriske, normalsporede privatbane Randers - Århus, som blev vedtaget ved anlægslov af 27. maj 1908, og hvortil der udstedtes koncession 6. mar. 1916. Kortbogen indeholder et generalstabskort fra Geodætisk Institut samt detailkortblade af strækningen. Banen blev aldrig bygget, så af gode grunde er der ikke numre på overkørsler og vogterhuse.

Avatar

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af T. Rithmester @, Struer, 20/3 2021, 17:33 (1133 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af T. Rithmester, 20/3 2021, 17:50

Min far og jeg købte denne kortbog, i håb om at overkørsler/vogterhus ville være afsat/nummererede, men det viser det sig at de ikke er.
Så så er spørgsmålet jo hvad er det så vi har købt ?
Kortbogen består af et oversigtskort og så ellers 4 kortblade.


Hejsa Thomas,

I har købt 1. del af serien af nyere anlægskort (de ældre anlægskort var i sort bind) for den elektriske, normalsporede privatbane Randers - Århus, som blev vedtaget ved anlægslov af 27. maj 1908, og hvortil der udstedtes koncession 6. mar. 1916. Kortbogen indeholder et generalstabskort fra Geodætisk Institut samt detailkortblade af strækningen. Banen blev aldrig bygget, så af gode grunde er der ikke numre på overkørsler og vogterhuse.

Hej Morten

Aha, det var jo overmådeligt interessant :-)
Men det forklarer jo også hvorfor statsbanerne slet ikke er nævnt i kortbogen.
EDIT: Jeg tror nærmere det er den planlagte, men aldrig anlagte, bane som DSB brugte til at stoppe netop den elektriske privatbane (kilde Wikipedia).
Det passer med stationer i Haarup, Halling, Voldum, Ølst, da disse et angivet på oversigtekortet.

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af Asger Christiansen, 20/3 2021, 18:53 (1133 dage siden) @ T. Rithmester

Kortbogen viser en planlagt, 44 km lang dobbeltsporet DSB strækning Århus Randers (den nuværende er 14 km længere).
Men folketinget nægtede at bevilge penge til banens anlæg. Pengene skulle bruges andre steder (bl.a. til Lillebæltsbroen), og i øvrigt var der nedgang i DSBs indtægter.

På dette kort er indtegnet både den planlagte elektriske bane og den direkte DSB-strækning mellem Århus og Randers.
Kortet lavede jeg til mit lille skrift "Aarhus-Randers elektriske Jernbane", der udkom i 1984.

[image]

Avatar

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af T. Rithmester @, Struer, 20/3 2021, 19:20 (1133 dage siden) @ Asger Christiansen

Kortbogen viser en planlagt, 44 km lang dobbeltsporet DSB strækning Århus Randers (den nuværende er 14 km længere).
Men folketinget nægtede at bevilge penge til banens anlæg. Pengene skulle bruges andre steder (bl.a. til Lillebæltsbroen), og i øvrigt var der nedgang i DSBs indtægter.

På dette kort er indtegnet både den planlagte elektriske bane og den direkte DSB-strækning mellem Århus og Randers.
Kortet lavede jeg til mit lille skrift "Aarhus-Randers elektriske Jernbane", der udkom i 1984.

[image]

Tak for kortet, Asger.

Avatar

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/3 2021, 22:47 (1133 dage siden) @ T. Rithmester

Kortbogen viser en planlagt, 44 km lang dobbeltsporet DSB strækning Århus Randers (den nuværende er 14 km længere).
Men folketinget nægtede at bevilge penge til banens anlæg. Pengene skulle bruges andre steder (bl.a. til Lillebæltsbroen), og i øvrigt var der nedgang i DSBs indtægter.

På dette kort er indtegnet både den planlagte elektriske bane og den direkte DSB-strækning mellem Århus og Randers.
Kortet lavede jeg til mit lille skrift "Aarhus-Randers elektriske Jernbane", der udkom i 1984.

[image]


Tak for kortet, Asger.

Tak for korrektionen, Asger. Det forklarer så den grå DSB-indbinding.

Avatar

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/3 2021, 19:15 (1133 dage siden) @ T. Rithmester

[image]Endnu et eksempel.

Der må have været nogle villaejere, der har rystet godt i bukserne i henholdsvis Christrup og Skt. Mortens sogne i nogle år.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Kortbog: Aarhus-Randers Jernbane, Februar 1922

af T. Rithmester @, Struer, 20/3 2021, 19:26 (1133 dage siden) @ T. Rithmester

Det hele er nu klippe/klistret til en samlet PDF-fil

Avatar

Privat overkørsel Randers station 1922

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/3 2021, 20:44 (1133 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/3 2021, 21:06

Det hele er nu klippe/klistret til en samlet PDF-fil

Kære Thomas

Tak for kigget! Den slags tidsrøver-materiale skal man holde sig langt væk fra. Se nu blot, hvad der skete for mig:

I sydenden af Randers station er angivet en privat overkørsel (den med gul farve og et sort kryds forsynede cirkel). Jeg har en udateret sporplan fra formentlig omkring 1869 eller lidt senere. På den er overkørslen anført som offentlig. På en senere sporplan (1878) er overkørslen helt væk, og så dukker den op igen på "dit" kort i 1922 som en privat overkørsel. Det hører til sjældenhederne, at en offentlig overkørsel ændres til en privat. Men det er da set. På et tidspunkt er overkørslen blevet forsynet med et vogterhus med nummeret 1a. Til sidst bliver overkørslen nedlagt og erstattet med det, der i dag er vejoverføringen for Hvidemøllevej. Alt i alt en historie, som man kunne forske rigtig meget i, hvis man havde tid. Det bliver dog ikke i denne omgang. Men interessant, at der på Randers station i 1922 befandt sig en privat overkørsel, der trafikeredes af både havnebanesporet og strækningssporet til Grenaa.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Privat overkørsel Randers station 1922

af Georg Schmidt, 20/3 2021, 21:27 (1133 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her som området så ud i 1923.
[image]
[image]
[image]
M v h
Georg

Avatar

Privat overkørsel Randers station 1922 (offentlig 1923)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/3 2021, 21:55 (1133 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Kære Georg

Mange tak! Umiddelbart må konklusionen vel være, at angivelsen ("privat overkørsel") på 1922-kortet er forkert. Det er i øvrigt interessant at se, at overkørslen på dit 1923-kort har nummeret 340a, hvilket indikerer, at den er af "nyere" dato (yngre end 1862).

Bedste hilsner

Thomas

Privat overkørsel Randers station 1922 (offentlig 1923)

af Asger Christiansen, 21/3 2021, 00:28 (1133 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der hvor der står Tømmerplads, lå der endnu i 1922 nogle af de oprindelige bygninger fra vognfabrikken Hvide Mølle - altså forgængeren for Scandia, der i 1896 blev flyttet til den østlige del af Randers

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak