Gæt en vejoverføring...

af Claus Hviid, 19/4 2021, 19:04 (1103 dage siden)

[image]

Gæt en vejoverføring, nu også set fra syd

af Claus Hviid, 19/4 2021, 21:16 (1103 dage siden) @ Claus Hviid

[image]

Gæt en vejoverføring, nu også set fra syd

af Oversmeden, 19/4 2021, 21:18 (1103 dage siden) @ Claus Hviid

Er vi ude omkring Hvalsø?

Gæt en vejoverføring, nu også set fra syd

af Niels Munch, 19/4 2021, 21:59 (1103 dage siden) @ Claus Hviid

Noget smalspor?

M.v.h.
Niels

Gæt en vejoverføring, nu også set fra syd

af Niels Munch, 20/4 2021, 07:55 (1103 dage siden) @ Niels Munch

Noget smalspor?

Mere specifikt: Gammel lollandsk roebane?

M.v.h.
Niels

Gæt en vejoverføring, nu også set fra syd

af Peter Andersen, Hedehusene, 20/4 2021, 14:45 (1102 dage siden) @ Claus Hviid

Hej.
Hvis man sammenligner med rækværket ser underføringen ud til højst at være ca. 2 m høj og 1½ m bred, så der er nok tale om en tipvognsbane. Et roebanetog kan næppe komme igennem hullet. Rækværket ser ud til at være fra anden verdenskrig eller før. Vejen ser for øvrigt også ud til at være nedlagt.
I Nordsjælland alene har der været mindst en snes af sådanne underføringer, men det ligner ingen af dem, jeg kan huske.
Så et eller andet sted i det mørke Jylland?

Gæt en vejoverføring, nu også set fra syd

af Claus Hviid, 20/4 2021, 20:14 (1102 dage siden) @ Claus Hviid

Vi er hverken på Sjælland eller i Jylland og det er ganske rigtigt ikke roebane.
Set mod syd fortsatte banen ind i en tunnel, som stadig benyttes...

Gæt en vejoverføring, nu også set fra syd

af Niels Munch, 20/4 2021, 22:08 (1102 dage siden) @ Claus Hviid
redigeret af Niels Munch, 20/4 2021, 22:44

Vi er hverken på Sjælland eller i Jylland og det er ganske rigtigt ikke roebane.
Set mod syd fortsatte banen ind i en tunnel, som stadig benyttes...

Så gætter jeg på Fyn og på en lergravsbane.

Tunnellen mod syd går under den fynske jernbane. Skalbjerg Teglværk lå syd for banen og lergraven nord for. Vi er nok her *google streetview 360° billede*.

PS: Her er en billedserie på 20 fotos fra teglværket: https://arkiv.dk/vis/4491698 .


M.v.h.
Niels

Gæt en vejoverføring, nu også set fra syd

af Claus Hviid, 21/4 2021, 07:24 (1102 dage siden) @ Niels Munch

Korrekt...

[image]

Gæt en vejoverføring - Skalbjerg lerbane, men ?

af Niels Munch, 21/4 2021, 10:40 (1102 dage siden) @ Claus Hviid

Hej Claus og øvr.,

Skalbjerg lerbane, overføringen for Jernbanegade. Spændende gætter, som i hvert fald pirrede min nysgerrighed vedr. Skalbjerg Teglværk:

[image]Skalbjerg Teglværk - Danmark, Fyn, Skalbjerg. År: 1939. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. KB Luftfotosamling Id: L0700_02.tif.
Billedet er "klikbart", loader langsomt.

Lerbanen var ca. 1 km lang og forbandt lergraven, beliggende nord for amtsvejen og jernbanen, med værket. Over amtsvejen førtes lerbanen på denne iøjnefaldende bro:

[image]Kilde: Geocaching.

Banen, der er beskrevet i nævnte Geocache, var sandsynligvis en 600 mm tipvognsbane og betjent af dette lok:

[image]Billedet ("klikbart") er nr. 18/20 af denne serie fra Vissenbjerg Lokalhistoriske Arkiv - nr. F16.

Motorhjelmen minder om Gmeinder og understellet om Nagbøl, så her må jeg absolut bede om hjælp til en bestemmelse !?!

Mere om dette - ellers i mine øjne upåagtede - teglværk kan findes her: Teglværker i Vissenbjerg Sogn, og en beskrivelse af lerforekomsterne kan findes her: "Landskabskarakteranalyse – Lertillæg for Fyn Vissenbjerg-området" (docplayer).


M.v.h.
Niels

Gæt en vejoverføring - Skalbjerg lerbane, men ?

af Ronold, Høvik, Norge, 21/4 2021, 11:39 (1101 dage siden) @ Niels Munch

Hej,
Er der mon nogen, der ved, om lerbanens tunnel under jernbanesporene på Skalbjerg station fremdeles eksisterer?
Mvh Knut

Gæt en vejoverføring - Skalbjerg lerbane, men ?

af Niels Munch, 21/4 2021, 13:42 (1101 dage siden) @ Ronold

Er der mon nogen, der ved, om lerbanens tunnel under jernbanesporene på Skalbjerg station fremdeles eksisterer?

Det ved Claus Hviid sikkert, idet han oppe i tråden gav dette tip:

"Vi er hverken på Sjælland eller i Jylland og det er ganske rigtigt ikke roebane.
Set mod syd fortsatte banen ind i en tunnel, som stadig benyttes..."

De streetview-billeder, jeg linkede til, er fra 2018-19, og Claus' billede er sikkert nyere:

[image]

M.v.h.
Niels

Gæt en vejoverføring - Skalbjerg lerbane, men ?

af Ronold, Høvik, Norge, 21/4 2021, 15:00 (1101 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for svar.
Mvh Knut

Gæt en vejoverføring - Skalbjerg lerbane, men ?

af Peter Andersen, Hedehusene, 21/4 2021, 15:55 (1101 dage siden) @ Niels Munch

Hej.
Det nederste billede er et ganske normalt Nagbøl (3,5 t) lokomotiv fra Karl Møller. Der står KMN på snuden. Formentlig er det nr. 6001 bygget 1960 til Skalbjerg Teglværk. Det passer med, at billedet skulle være fra ca. 1960, for malingen ser ret ny ud.
Da man leveret dem med forskellige fabrikater af motor, kan der godt være lidt differencer på motorhusets højde, men eller er de ret ens fra begyndelsen af 1950'erne og senere.

Gæt en vejoverføring - Skalbjerg lerbane, men ?

af Niels Munch, 21/4 2021, 17:29 (1101 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter,

Tak for info; mit livs Nagbøller har været normalsporede - lige bortset fra den ståltrillebør, jeg anskaffede i f.m. mit husbyggeri i sin tid ;-) .

Jeg har ledt efter et årstal for, hvornår man begyndte at grave nordpå og dermed anlagde lerbanen. Jeg gætter på, det er sket i motoriseringens tidsalder, og at værket således ingen damplok har haft?

Bedste hilsener
Niels

Gæt en vejoverføring - Skalbjerg lerbane, men ?

af Peter Andersen, Hedehusene, 21/4 2021, 21:59 (1101 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
Oprindelig gravedes ler ved siden af teglværket.
På et tidspunkt begyndte man at grave ler lige på nordsiden af banen, hvor der senere blev anlagt idrætsplads. Dengang har man formentlig lavet tunnelen under stationsarealet. Jeg vil gætte på, det er sket samtidig med at dobbeltsporet blev lagt omkring 1910, men jeg er ikke stødt på nogen omtale af det.
I september 1935 fik man tilladelse til at anlægge den store bro over landevejen, så da er den nordligste lergrav åbnet.
- - - -
Med hensyn til damplokomotiver på teglværker var det mest en nordsjællandsk foreteelse (+ Hedehusene), de fleste andre steder klarede man sig med heste eller et spil, indtil de første motorlokomotiver kom efter 1. verdenskrig. Mere end et halvt dusin dampere har der næppe været i resten af landet.

Gæt en vejoverføring...

af Peter Andersen, Hedehusene, 21/4 2021, 16:52 (1101 dage siden) @ Claus Hviid

Her har vi så et kort, hvor banen er indtegnet. (Geodætisk Institut M3918 Vissenbjerg).
Som man kan se på kortets højdekurver er der et kraftigt fald fra graven øverst ned til værket syd for stationen.

[image]

Avatar

Skalbjerg teglværk

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 4/9 2022, 20:30 (600 dage siden) @ Claus Hviid

Underføringen eksisterer fortsat - nu med forbedrede adgangsforhold.

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak