Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 30. april, 2021, 01:14 (6 dage siden)

Det er en gammel tråd fra "Lømmelstuen" som jeg her hiver frem :-D men den forgangne onsdag var jeg forbi stedet hvor Aabro trinbræt har ligget.
Men er der nogen som ved om trinbrættet lå på Langå-siden af overkørsel 03 eller Struer-siden ?
På Langå-siden ligger der stadigvæk et fundament af en art, men det vurderer jeg (krak.dk luftfoto) stammer fra ledvogterhytten.
Umiddelbart hælder jeg til, at trinbrættet lå syd for banen på Struer-siden af overkørslen, men har ikke noget håndfast som underbygger denne opfattelse.

[image]
Dette er angivet til at være (fra ??) Aabro trinbræt - Kilde: Lokalarkivlangå.

Og i billedets venstre kant ved sporet kan der da også anes noget som godt kunne være en perronforkant, placeringen af hytten passer med det stadig eksisterende fundament som jeg mener er ledvogterhytten.

[image]
Endnu eksisterende fundament som jeg mener må være fra ledvogterhytten, som ses på det s/h billede. 28. april 2021 (tdr)

[image]
Hvor jeg mener Aabro trinbræt har ligget - set mod Struer. 28. april 2021 (tdr)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 30. april, 2021, 01:34 (6 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Morten Flindt Larsen, fredag 30. april, 2021, 01:57

Det er en gammel tråd fra "Lømmelstuen" som jeg her hiver frem :-D men den forgangne onsdag var jeg forbi stedet hvor Aabro trinbræt har ligget.
Men er der nogen som ved om trinbrættet lå på Langå-siden af overkørsel 03 eller Struer-siden ?
På Langå-siden ligger der stadigvæk et fundament af en art, men det vurderer jeg (krak.dk luftfoto) stammer fra ledvogterhytten.
Umiddelbart hælder jeg til, at trinbrættet lå syd for banen på Struer-siden af overkørslen, men har ikke noget håndfast som underbygger denne opfattelse.

[image]
Dette er angivet til at være (fra ??) Aabro trinbræt - Kilde: Lokalarkivlangå.

Og i billedets venstre kant ved sporet kan der da også anes noget som godt kunne være en perronforkant, placeringen af hytten passer med det stadig eksisterende fundament som jeg mener er ledvogterhytten.

[image]
Endnu eksisterende fundament som jeg mener må være fra ledvogterhytten, som ses på det s/h billede. 28. april 2021 (tdr)

[image]
Hvor jeg mener Aabro trinbræt har ligget - set mod Struer. 28. april 2021 (tdr)

Hejsa Thomas,

Selv om jeg ikke er "nogen", har jeg altid ment, at trinbrættet lå på Langå-siden af overskæringen. Dette baseret på en gammel kortbog fra Geodætisk Institut. Men GI har naturligvis været galt underrettet i andre tilfælde, så....

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 30. april, 2021, 16:41 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Dette er angivet til at være (fra ??) Aabro trinbræt - Kilde: Lokalarkivlangå.

Og i billedets venstre kant ved sporet kan der da også anes noget som godt kunne være en perronforkant, placeringen af hytten passer med det stadig eksisterende fundament som jeg mener er ledvogterhytten.

[image]
Endnu eksisterende fundament som jeg mener må være fra ledvogterhytten, som ses på det s/h billede. 28. april 2021 (tdr)


Selv om jeg ikke er "nogen", har jeg altid ment, at trinbrættet lå på Langå-siden af overskæringen. Dette baseret på en gammel kortbog fra Geodætisk Institut. >Men GI har naturligvis været galt underrettet i andre tilfælde, så....

Så skulle det være venteskuret (hvis der har været et sådant) vi ser på det s/h billede ?
Det passer godt nok med at det der godt kunne være perronforkant ses i billedet.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Aabro trinbræt

af Georg Schmidt, fredag 30. april, 2021, 16:53 (5 dage siden) @ T. Rithmester

Det kunne måske på kortet se ud som perron mod sydvest (godt nok svært at se).
[image]

M v h
Georg

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 30. april, 2021, 18:10 (5 dage siden) @ Georg Schmidt

Det kunne måske på kortet se ud som perron mod sydvest (godt nok svært at se).
[image]


Tak, Georg. Det underbygger jo Mortens oplysninger.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 30. april, 2021, 17:18 (5 dage siden) @ T. Rithmester


Selv om jeg ikke er "nogen", har jeg altid ment, at trinbrættet lå på Langå-siden af overskæringen. Dette baseret på en gammel kortbog fra Geodætisk Institut. >Men GI har naturligvis været galt underrettet i andre tilfælde, så....


Så skulle det være venteskuret (hvis der har været et sådant) vi ser på det s/h billede ?
Det passer godt nok med at det der godt kunne være perronforkant ses i billedet.

Det tror jeg. Gaflen til bommen indikerer, at bompasseren betjente bommene fra vejens modsatte side. Venteskuret kan snildt være finansieret og bygget af de lokale beboere; det gjorde man ofte dengang. Jeg synes ikke, at det ser så DSB'sk ud. I tjenestekøreplanen var Aabro i øvrigt T. fra 15.05.1929 og TL. 03.06.1946-19.05.1951. Det virker mere plausibelt for mig, at perronen har ligget ved et lige stykke spor (ved skuret) frem for i en kurve.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 30. april, 2021, 18:10 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Selv om jeg ikke er "nogen", har jeg altid ment, at trinbrættet lå på Langå-siden af overskæringen. Dette baseret på en gammel kortbog fra Geodætisk Institut. >Men GI har naturligvis været galt underrettet i andre tilfælde, så....


Så skulle det være venteskuret (hvis der har været et sådant) vi ser på det s/h billede ?
Det passer godt nok med at det der godt kunne være perronforkant ses i billedet.


Det tror jeg. Gaflen til bommen indikerer, at bompasseren betjente bommene fra vejens modsatte side.

[image]
Dette er angivet til at være (fra ??) Aabro trinbræt - Kilde: Lokalarkivlangå.

Bomdrevet kan ses lige bag gaflen, går jeg da ud fra det er.


Venteskuret kan snildt være finansieret og bygget af de lokale beboere; det gjorde man ofte dengang. Jeg synes ikke, at det ser så DSB'sk ud. I >tjenestekøreplanen var Aabro i øvrigt T. fra 15.05.1929 og TL. 03.06.1946-19.05.1951.

Ja, det kunne jeg se på jernbanekilder.dk.


Det virker mere plausibelt for mig, at perronen har ligget ved et lige stykke >spor (ved skuret) frem for i en kurve.

Kurven starter egentlig en tøddel før Aabro (fra Langå-siden), men det giver jo selvfølgelig god mening rent sikkerhedsmæssigt.
Nuvel, Rithmesteren må forbi Aabro endnu engang :-D

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Aabro trinbræt

af Asger Christiansen, fredag 30. april, 2021, 19:24 (5 dage siden) @ T. Rithmester

Avisannonce, maj 1929

[image]

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 30. april, 2021, 20:08 (5 dage siden) @ Asger Christiansen

På det grumsede LW-luftfoto fra 1944 er der ikke så meget at se, bortset fra at vejen langs banens sydside endnu ikke er anlagt andet end som tilkørsel til en gård. Jeg ser ikke noget, der kan ligne en perron på overskæringens vestside. Perronen kan have været skjult af træerne på østsiden.
[image]

Amerikanernes 1954-luffoto er mere tydeligt. Her ses både ledvogterens hytte på vestsiden af overskæringen og det, som vi antager er trinbrættets venteskur på østsiden.
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 30. april, 2021, 20:30 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På det grumsede LW-luftfoto fra 1944 er der ikke så meget at se, bortset fra at vejen langs banens sydside endnu ikke er anlagt andet end som tilkørsel til en gård. Jeg ser ikke noget, der kan ligne en perron på overskæringens vestside. Perronen kan have været skjult af træerne på østsiden.
[image]

Amerikanernes 1954-luffoto er mere tydeligt. Her ses både ledvogterens hytte på vestsiden af overskæringen og det, som vi antager er trinbrættets venteskur på østsiden.
[image]

Det giver jo mening.
Synes blot stadigvæk, at det ligner et bomdrev, som ses til venstre for pigen på billedet.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 30. april, 2021, 20:57 (5 dage siden) @ T. Rithmester

På det grumsede LW-luftfoto fra 1944 er der ikke så meget at se, bortset fra at vejen langs banens sydside endnu ikke er anlagt andet end som tilkørsel til en gård. Jeg ser ikke noget, der kan ligne en perron på overskæringens vestside. Perronen kan have været skjult af træerne på østsiden.
[image]

Amerikanernes 1954-luffoto er mere tydeligt. Her ses både ledvogterens hytte på vestsiden af overskæringen og det, som vi antager er trinbrættets venteskur på østsiden.
[image]


Det giver jo mening.
Synes blot stadigvæk, at det ligner et bomdrev, som ses til venstre for pigen på billedet.

Det har du ret i, at det gør. Det spærrer for adgangen mellem skur og spor. Hvad var normal praksis? Stod håndsvinget på samme side som bom-gaflen? Og hvad med cyklen? Tilhører den en rejsende eller ledvogteren?
Og er det en grusperron, der anes nord for sporet på vestsiden af overskæringen? I så fald synes jeg, at perronkanten ligger lidt vel langt fra sporet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 30. april, 2021, 20:31 (5 dage siden) @ Asger Christiansen

Avisannonce, maj 1929

[image]

Tak, Asger :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 30. april, 2021, 20:13 (5 dage siden) @ T. Rithmester

Nuvel, Rithmesteren må forbi Aabro endnu engang :-D

Ja, eller også må den gode Asger Christiansen ud med spade og skovl og udgrave stedet, som han gjorde ved Hallendrup B. på Djursland for nogle år siden.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 30. april, 2021, 20:30 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nuvel, Rithmesteren må forbi Aabro endnu engang :-D


Ja, eller også må den gode Asger Christiansen ud med spade og skovl og udgrave stedet, som han gjorde ved Hallendrup B. på Djursland for nogle år siden.

Man går vel all in for jernbanen :-D

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Aabro trinbræt

af Asger Christiansen, fredag 30. april, 2021, 22:21 (5 dage siden) @ T. Rithmester

På dette udsnit ses bomdrevet mere tydeligt.

Jeg kender stedet udmærket, og bedømt ud fra landskabet i billedets baggrund, er billedet taget i retning mod Langå

[image]

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, lørdag 01. maj, 2021, 10:44 (5 dage siden) @ Asger Christiansen

På dette udsnit ses bomdrevet mere tydeligt.

Jeg kender stedet udmærket, og bedømt ud fra landskabet i billedets baggrund, er billedet taget i retning mod Langå

[image]

Det er jeg enig i :-)
Jeg konkluderer derfor, at trinbrættet har ligget syd for banen på Langå-siden af overkørsel 03.
Hytten på billedet er jo ret sikkert så venteskuret på trinbrættet.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Aabro trinbræt

af Niels Munch @, lørdag 01. maj, 2021, 11:28 (5 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Thomas,

På KB findes dette luftfoto af Aabro:

[image]
Kilde (når den virker): Danmark set fra luften.

Der kan gøres nogle rimelige udsnit, som f.eks. dette:

[image]

..... eller endog tættere på ovk, men om det hjælper dig, ved jeg ikke. På intet af de kort, der kan indlæses fra KB, er trb indtegnet.

Bedste hilsener
Niels

Aabro trinbræt

af Tovli ⌂ @, Ballerup, lørdag 01. maj, 2021, 11:56 (5 dage siden) @ Niels Munch

Men går man ind på historiske kort er det indtegnet på det lave målebordsblad fra 1942.
[image]

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner

Aabro trinbræt

af Asger Christiansen, lørdag 01. maj, 2021, 17:59 (4 dage siden) @ T. Rithmester

Der nu enighed om, at bomdrevet stod øst for vejen, syd for sporet.
Det gjorde ledvogterhytten nok også så.
Så jeg tror, det er ledvogterhytten, der ses bag pigen.

Det opklarer ikke, hvor perronen lå.
Var der i det hele taget et venteskur for de rejsende?
Da trinbrættet skulle nedlægges, skrives kun om fjernelse af perron - og ikke noget om venteskur

[image]

Aabro trinbræt

af Børge Sundahl, lørdag 01. maj, 2021, 18:30 (4 dage siden) @ Asger Christiansen

Som et kuriosum havde den gamle Langå Kommune
4 stationer:

Bøstrup
Laurbjerg
Langå og
Stevnstrup.

Hvis Aabro havde eksisteret var det også i Langå Kommune

Før 1970 lå Ulstrup i den gamle
Langå-Torup-Sdr Vinge Kommune
Så Langå og omegn har været godt besat med stationer/trinbrætter

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 02. maj, 2021, 13:20 (4 dage siden) @ T. Rithmester
redigeret af Morten Flindt Larsen, søndag 02. maj, 2021, 14:01

På dette udsnit ses bomdrevet mere tydeligt.

Jeg kender stedet udmærket, og bedømt ud fra landskabet i billedets baggrund, er billedet taget i retning mod Langå

[image]


Det er jeg enig i :-)
Jeg konkluderer derfor, at trinbrættet har ligget syd for banen på Langå-siden af overkørsel 03.
Hytten på billedet er jo ret sikkert så venteskuret på trinbrættet.

Den konklusion er der meget, der taler for. Også det andet foto fra Åbro, hvor jeg synes, at man til venstre for anklerne på pigen tv. kan ane en perronkant af cement. Den elendige billedkvalitet skyldes lokalarkivet, der tydeligvis ikke ønsker, at borgerne skal have indblik i deres materialer men blot vide, at de er der.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Aabro trinbræt

af Ole Lund Jensen, mandag 03. maj, 2021, 11:45 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I mangel af de rette sagsakter fra arkiverne, brugbare luftfotos fra Det Kongelige Bibliotek, andre fotos eller øjenvidneerindringer, så kunne et længdeprofil måske hjælpe os lidt videre, hvis nogen kan fremtrylle et sådant, og hvis det er fra før maj 1951. Trinbrætters kilometriring er i længdeprofilerne normalt anført med med 1 meters nøjagtighed, og det samme er overkørslernes placering, så med et sådant længdeprofil bør det i al fald kunne afklares, om perronen har ligget øst eller vest for overkørslen.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Aabro trinbræt

af Bent Van, mandag 03. maj, 2021, 22:18 (2 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Det her kan måske hjælpe lidt på vej. Længdeprofilet er dateret 1943 med rettelser 1965, 1971, 1975 og 1987. Trinbrættet er selvfølgelig fjernet fra tegningen, men der er lidt skygger tilbage, og ser man godt efter kan man faktisk godt se at stregerne for perronen ender på østsiden af ovk. 3.
[image]

Mvh
Bent

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 04. maj, 2021, 00:44 (2 dage siden) @ Bent Van

Det her kan måske hjælpe lidt på vej. Længdeprofilet er dateret 1943 med rettelser 1965, 1971, 1975 og 1987. Trinbrættet er selvfølgelig fjernet fra tegningen, men der er lidt skygger tilbage, og ser man godt efter kan man faktisk godt se at stregerne for perronen ender på østsiden af ovk. 3.
[image]

Mvh
Bent

Super! Så slap Asger for at grave (og Thomas for at starte sit automobil). :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, tirsdag 04. maj, 2021, 09:35 (1 dag, 18 timer, 10 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Det her kan måske hjælpe lidt på vej. Længdeprofilet er dateret 1943 med rettelser 1965, 1971, 1975 og 1987. Trinbrættet er selvfølgelig fjernet fra tegningen, men der er lidt skygger tilbage, og ser man godt efter kan man faktisk godt se at stregerne for perronen ender på østsiden af ovk. 3.
[image]

Mvh
Bent


Super! Så slap Asger for at grave (og Thomas for at starte sit automobil). :-)

Tak til Bent, det sætter jo det hele på plads :-)
Det Rithmesterske automobil skal jo alligevel startes, da et billede til arkivet er ønskeligt :-D

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 04. maj, 2021, 11:23 (1 dag, 16 timer, 23 min. siden) @ T. Rithmester

Det her kan måske hjælpe lidt på vej. Længdeprofilet er dateret 1943 med rettelser 1965, 1971, 1975 og 1987. Trinbrættet er selvfølgelig fjernet fra tegningen, men der er lidt skygger tilbage, og ser man godt efter kan man faktisk godt se at stregerne for perronen ender på østsiden af ovk. 3.
[image]

Mvh
Bent


Super! Så slap Asger for at grave (og Thomas for at starte sit automobil). :-)


Tak til Bent, det sætter jo det hele på plads :-)
Det Rithmesterske automobil skal jo alligevel startes, da et billede til arkivet er ønskeligt :-D

Så kan du hjembringe et stykke beton fra fundamentet til at have på din reol, ligesom folk har hjembragt stykker fra Berlinmuren. :-P :-) :-) Det vil være et godt konversationsemne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Aabro trinbræt

af Børge Sundahl, tirsdag 04. maj, 2021, 11:40 (1 dag, 16 timer, 6 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu viser det sig sådan, at en af mine gode venner er søn af den tidligere ledvogterske, der passede bomme m m i Aabro.
Han bekræfter at perronen lå på vejsiden ind mod Langå, og på den side af banen der vender ned mod Gudenåen.
For øvrigt vil han se om, der skulle være et foto af trinbrættet i hans gemmer.
Børge

Avatar

Aabro trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 04. maj, 2021, 14:34 (1 dag, 13 timer, 12 min. siden) @ Børge Sundahl

Nu viser det sig sådan, at en af mine gode venner er søn af den tidligere ledvogterske, der passede bomme m m i Aabro.
Han bekræfter at perronen lå på vejsiden ind mod Langå, og på den side af banen der vender ned mod Gudenåen.
For øvrigt vil han se om, der skulle være et foto af trinbrættet i hans gemmer.
Børge

Hej Børge,

Det lyder spændende og det vil da være positivt, om billedet kan blive bevaret for eftertiden. Desværre har vi jo tidligere set, at ukyndige arvinger har destrueret historisk værdifuldt materiale.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Aabro trinbræt

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, tirsdag 04. maj, 2021, 15:53 (1 dag, 11 timer, 53 min. siden) @ Børge Sundahl

Nu viser det sig sådan, at en af mine gode venner er søn af den tidligere ledvogterske, der passede bomme m m i Aabro.
Han bekræfter at perronen lå på vejsiden ind mod Langå, og på den side af banen der vender ned mod Gudenåen.

Dejligt at få det slået fast, så tak for oplysningen :-)

For øvrigt vil han se om, der skulle være et foto af trinbrættet i hans gemmer.

Det ville jo være spændende hvis det er.
Jeg står gerne til rådighed for en skanning af evt. billeder hvis det er.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen