Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af esni, Frederikssund, 26/7 2021, 22:47 (1005 dage siden)

Vi ved at selvom Rødby aldrig havde faciliteter til damplokomotiver , så forekom det dog undtagelsesvist i hvert fald i 1963 - med baglænskørende E maskiner fra Nf.

Hvordan med Puttgarden - blev det rent diesel fra starten leer måtte man vende lokomotiver i trekanten midt på øen?

Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af FS1954, 27/7 2021, 00:48 (1005 dage siden) @ esni

I bogen "Im Zug über die Ostsee", der udkom tidligere i år, optræder der kun ét tysk damplokomotiv - det er BR 01 1100, der i 1988 kørte et tog til Puttgarden. Der er to billeder i bogen, hvor man ser det bakke, mens det sætter vognene ombord på "Deutschland" (en stamme TEE-vogne fra EC Merkur). Øvrige, tyske maskiner, der vises, er V 36, V 60, V 100, V 200 etc. - men jernbanemæssigt er bogen knapt så interessant - og altså ingen andre damplokomotiver (men derfor kan de jo godt have kørt der!).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Avatar

Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 27/7 2021, 01:59 (1005 dage siden) @ FS1954

Jeg vil våge å påstå at det er utenkelig at det ikke ble kjørt damp til Puttgarden på 1960-tallet. Det tok, som kjent, flere tiår før de vesttyske jernbanene hadde overvunnet krigsskadene, og i hele denne gjenoppbyggingsperioden spilte damploket en viktig rolle. Først i 1977 kunne de vesttyske statsbanene (Deutsche Bundesbahn) fase ut de siste damplokene. Selv i første halvdel av 1970-tallet var damplok et daglig syn på samtlige ikke-elektrifiserte strekninger i Vest-Tyskland.

Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af Steffen Dresler, 27/7 2021, 09:37 (1004 dage siden) @ Eyolf

God formiddag

Jeg har lige gennemset den officielle udgivelse vedr. planlægning, drift og kommende tiltag, ”Die Vogelfluglinie/Fugleflugtslinjen”, Deutsche Bundesbahn og Danske Statsbaner, HESTRA-VERLAG, Darmstadt, 14. maj 1963.

Begge anlæg (Rødby og Puttgarten) udlagt for anvendelse af dieselanvendte lokomotiver og motorvognssæt/skinnebusser.

I Puttgarten findes ikke anlæg for forsyning af damplokomotiver samt nok ikke mindst drejeskiver, men udelukkende tankanlæg.

Gennemførelsen af projektet var et prestigeprojekt for begge lande, hvorfor man tilstræbte og gennemførte projektet med henblik på moderne og hurtig drift.
Indledningsvis anvendtes fra depoterne i Lübeck og i Hamburg dieselhydrauliske lokomotiver V200, senere ”Lollo” typerne V160, V100 (og V36) (for lokaltog) og V60 for rangering.

Selvfølgelig har der været udflugtstog med damp – som også anført – men IKKE plantog.

På modsatte side var Rødby besøgt af en E og D i forbindelse med etableringen af anlæggene i foråret 1963 samt en udflugt med en P.

Gedser-Grossenbrode (DDR Warnemünde, DR) har derimod haft damp på begge sider, men det var jo også TIDLIGERE end 1963.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Der KAN jo selvfølgelig i yderste nødtilfælde (reservens reserve) have været anvendt en damper i et løb, men ikke planlagt jf. togplanerne

Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af Svend, Storkøbenhavn, 28/7 2021, 15:10 (1003 dage siden) @ Eyolf

Jeg vil våge å påstå at det er utenkelig at det ikke ble kjørt damp til Puttgarden på 1960-tallet. Det tok, som kjent, flere tiår før de vesttyske jernbanene hadde overvunnet krigsskadene, og i hele denne gjenoppbyggingsperioden spilte damploket en viktig rolle. Først i 1977 kunne de vesttyske statsbanene (Deutsche Bundesbahn) fase ut de siste damplokene. Selv i første halvdel av 1970-tallet var damplok et daglig syn på samtlige ikke-elektrifiserte strekninger i Vest-Tyskland.

Ikke på "samtlige". ;-)

Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af Niels Munch, 28/7 2021, 12:01 (1003 dage siden) @ FS1954

I bogen "Im Zug über die Ostsee", der udkom tidligere i år, optræder der kun ét tysk damplokomotiv - det er BR 01 1100, der i 1988 kørte et tog til Puttgarden. Der er to billeder i bogen, hvor man ser det bakke, mens det sætter vognene ombord på "Deutschland" (en stamme TEE-vogne fra EC Merkur).

Hej Flemming,

Det er formentlig de 2 fotos, der kan findes her: https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie med søgekriteriet "01 1100 in Puttgarden".

M.v.h.
Niels

Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af Oversmeden, 28/7 2021, 12:25 (1003 dage siden) @ Niels Munch

Hvis jeg ikke husker helt galt, så var der en sportrekant ved Burg.
På den led kunne en damper "vendes" uden drejeskive, men lidt upraktisk at skulle bakke derud (og tilbage til Puttgarden).
I hvor stort et omfang dampere er blevet vendt dér må andre om.

Den smugle, jeg har set af det noget forfladne depot i Puttgarden, så var der næppe mange muligheder for at servicere et damplokomotiv med kul, askekasse etc.

Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af UTJ, 28/7 2021, 14:14 (1003 dage siden) @ Oversmeden

Nej det ser absolut ikke ud som om der har været damplok-faciliteter i Puttgarden:
[image]

Lidt mere læsbar udgave kan ses her

Avatar

Var der damp i Puttgarden i 60'erne

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/7 2021, 08:58 (1004 dage siden) @ esni

Vi ved at selvom Rødby aldrig havde faciliteter til damplokomotiver , så forekom det dog undtagelsesvist i hvert fald i 1963 - med baglænskørende E maskiner fra Nf.

Hvordan med Puttgarden - blev det rent diesel fra starten leer måtte man vende lokomotiver i trekanten midt på øen?

Nej, det var der ifølge tyske kilder ikke fsv. angår plantog: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_L%C3%BCbeck%E2%80%93Puttgarden

Svenska-lok

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak