RhB Landquart [CH] - 2010 (14 fotos)

af Niels Munch, 17/8 2021, 15:44 (923 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 17/8 2021, 16:10

God eftermiddag i Forum,

Som nævnt i min reportage fra Landquart 1988 har Rhaetische Bahn (RhB) sit hovedværksted dér, som der blev lejlighed til at besøge under JeTra (nuv. IDA Rail) studieturen til Schweiz i september 2010.

Fotos udefra yder ikke dette store værkstedskompleks, der er beliggende omkring en stor rundremise, nogen retfærdighed, men her kan Google Maps hjælpe.

[image]RhB Ge 4/4 II nr. 622 "Arosa" (SLM/BBC 1984) ankommer med persontog fra Chur. T.v. RhB værksteder, 08.09.2010 (nm).

Lokomotivet reklamerer for RhB's japanske venskabsbane 箱根登山鉄道 (Hakone Tozan Railway), der har opkaldt sine tog Class 1000 "Bernina" og Class 2000 "St. Moritz".

Totalreklamer er 100% udbredt på den nye lokomotivtype RhB Ge 4/4 III:

[image]En opløftet RhB Ge 4/4 III nr. 648 "Susch" (SLM/ABB 1994) foran en Ge 4/4 II i lokomotivværkstedet, Landquart 08.09.2010 (nm).

Nr. 648 førte indtil 2016 en totalreklame for "Lanxess AG", et tysk kemi-foretagende.

Spændende, hvad rundremisen rummede:

[image]Ge 6/6 I RhB Krokodil nr. 415 (SLM/BBC/MFO 1929), i baggrunden Ge 4/4 II nr. 614 "Schiers", Landquart 08.09.2010 (nm).

Vi mødte siden "søstermaskinen" Ge 6/6 I nr. 407, der er opstillet som "Denkmal" ved Bergün på Albula-banen.

[image] RhB dobbeltlokomotiv Ge 6/6 II nr. 701 "Raetia" (SLM/BBC/MFO 1958), Landquart 08.09.2010 (nm).

De 2 første, nr. 701-702 var leveret med døre i gavlene og dermed 3 vinduer, men blev i 1980'erne ombygget til det viste udseende, i princippet ligesom de mindre "fætre" Ge 4/4 I, vi mødte i 1988.

Til den køreklare "traditionssamling" hørte - ligesom krokodillen Ge 6/6 nr. 415 - 2 damplokomotiver:

[image]Landquart-Davos tenderlok G 3/4 nr. 1 "Rhätia" (Winterthur 577/1889), Landquart 08.09.2010 (nm).

[image]RhB damplok G 4/5 nr. 107 "Albula" (Winterthur 1709/1906), Landquart 08.09.2010 (nm).

Værkstedet savnede heller ikke underfloor-drejebænk:

[image]Eneren, RhB styrevogn BDt 1731 på underfloorbænken, Landquart 08.09.2010 (nm).

..... ligesom der fandtes indendørs såvel som udendørs skydebroer:

[image]RhB uidentificeret 1.kl. "Einheitswagen" på skydebroen ved vognværkstedet, Landquart 08.09.2010 (nm).

Til "traditionstoget" hørte bl.a. disse vogne:

[image]Fra venstre RhB vognene B2245 - A1102 - C2012 - B2246, i baggeunden 3 gule "Aussichtswagen", 08.09.2010 (nm).

De 2 lange bogievogne stammer oprindeligt fra Chur-Arosa banen. Et af dobbelt-lokomotiverne kom trillende med 2 godsvogne (en anelse "overkill"):

[image]RhB Ge 6/6 II nr. 705 "Pontresina/Puntraschigna" (SLM/BBC/MFO 1965) i Landquart, 08.09.2010 (nm).

I baggrunden - foran højhuset - stationens nye bygning, der bl.a. rummer RhB's trafikcentral:

[image]RhB, fra trafikcentralen i Landquart, 08.09.2010 (nm).

Udenfor rangerede et dieselhydraulisk lokomotiv med en speciel historie:

[image]RhB Gm 4/4 nr. 241 (MaK 400029/1959) rangerer i Landquart, 08.09.2010 (nm).

Lokomotivet MaK 400 BB, der oprindelig leveredes som 860 mm til Alsen'sche Portland-Cement-Fabriken KG, Itzehoe, kan ses som et forstudie til DB-Baureihe V 51 og DB-Baureihe V 52, som Gmeinder licensbyggede til 750 mm hhv. 1000 mm vesttysk smalspor. Det kører fortsat ved RhB.

Endelig et andet af RhB's diesellokomotiver ("søster" til Gm 3/3 nr. 231, vi mødte i 1988):

[image]RhB dieselelektrisk lok Gm 3/3 nr. 232 (Moyse 1976), Landquart 08.09.2010 (nm).

Og så et afskedsblik med eksempel på det i 2010 nyeste materiel foran værkstedetskomplekset:

[image]RhB 2-system Allegra-togsæt ABe 8/12 nr. 3505 "Giovanni Segantini" (Stadler 2010) samt Ge 6/6 II nr. 703, Landquart 08.09.2010 (nm).

Som vanligt findes uddybende info bag de "indbyggede links".


Bedste hilsener
Niels

Avatar

RhB Landquart [CH] - 2010 (14 fotos)

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 17/8 2021, 20:53 (923 dage siden) @ Niels Munch

Flott bildeserie, Niels! Sveits er vel verdens mest spennende jernbaneland. Jeg skulle gjerne hatt anledning til å fotografere mer der. Av en eller annen grunn har mine reiser nesten alltid ført meg utenom alpelandet.

RhB Landquart [CH] - 2010 (14 fotos)

af Niels Munch, 18/8 2021, 01:23 (922 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf,

Tak for dine positive kommentarer. Ja, Schweiz er et skønt (jernbane-)land, som jeg heldigvis har haft lejlighed til at besøge et par gange.

Endnu mangler jeg bl.a. at beskrive turen i åben Carozza Panoramica - og i solskin - bagerst i toget fra Pontresina over Berninapasset til Tirano i Italien:

[image]RhB, på Berninabanen kort efter Pontresina, 09.09.2010 (nm).

Bedste hilsener
Niels

RhB Landquart [CH] - 2010 (14 fotos)

af K564, 18/8 2021, 10:25 (922 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
Tak for endnu en serie flotte foto (også fra steder vi dødelige ikke har adgang til) og gode beskrivelser. Jeg ser frem til din beskrivelse af turen over Berninapasset. Har selv været over nogle gange, første gang i marts 2011. Der var sne og blæst på toppen, så RhB var ude med sneslyngen. Her et foto fra turen, da vi var kommet til Tirano.

[image]

Hilsner Keld

RhB Landquart [CH] - 2010 (14 fotos)

af Niels Munch, 18/8 2021, 21:32 (922 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Tak for positive udsagn og billedet fra Tirano, taget ved den lille rundkørsel foran Santuario della Madonna di Tirano, nok det bedste fotosted i byen.

Som siddende i bagerste vogn fik jeg kun fotograferet, hvor jernbanen skærer ind i gaden 100 m før dit fotosted, hvor "min" Allegro allerede befinder sig:

[image]RhB, gadekørsel i Tirano nær centrum, 09.09.2010 (nm).

Jeg vender tilbage til turen med Berninabanen.

Bedste hilsener
Niels

RhB Landquart [CH] - 2010 (+2 fotos)

af Niels Munch, 19/11 2023, 10:33 (99 dage siden) @ Niels Munch

[image]
RhB Gm 4/4 nr. 241 (MaK 400029/1959) rangerer i Landquart, 08.09.2010 (nm).

Dette lokomotiv (MaK 400 BB), der som nævnt oprindelig leveredes som 860 mm til Alsen'sche Portland-Cement-Fabriken KG, Itzehoe, kan ses som et forstudie til DB-Baureihe V 51 og DB-Baureihe V 52, som Gmeinder licensbyggede til 750 mm hhv. 1000 mm vesttysk smalspor.

Lokomotivet er i fredags, den 17.11.2023 ankommet (tilbage) til Brohltalbahn, hvor det som "D 4" vil kunne ses i "Vulkan-Expreß". Ved RhB's værksteder i Landquart er D 4 blevet renoveret og lakeret i Brohltalbahns farver:

[image]
"D 4" hos RhB i Landquart 02.10.2023. (Pressefoto: Interessengemeinschaft Brohltal-Schmalspureisenbahn e.V.).

Se evt.: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10614366 .

M.v.h.
Niels



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak