Avatar

Borg billeder - Stationer 3. del

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/5 2022, 12:51 (717 dage siden)

[image]Billede 1. Frederiks?


[image]Billede 2. Frederiks?


[image]Billede 3. Skelhøje?


[image]Billede 4. Skelhøje?


[image]Billede 5. Skelhøje?


[image]Billede 6. Karup?


[image]Billede 7. Karup?

Avatar

Borg billeder - Stationer 3. del

af T. Rithmester @, Struer, 10/5 2022, 14:28 (717 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]Billede 1. Frederiks?

Korrekt.


[image]Billede 2. Frederiks?

Korrekt.


[image]Billede 3. Skelhøje?

Korrekt.


[image]Billede 4. Skelhøje?

Korrekt.


[image]Billede 5. Skelhøje?

Korrekt


[image]Billede 6. Karup?

Korrekt.


[image]Billede 7. Karup?

Korrekt.

Avatar

Borg billeder - Stationer 3. del

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/5 2022, 16:08 (717 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]Billede 7. Karup?

Er det perspektivet der snyder, eller er det en noget snæver kurveradius på det private (?) sidespor der? Det er jo næsten sporvognskurve!

Borg billeder - Stationer 3. del

af Anders ⌂, Copenhagen, 10/5 2022, 16:16 (717 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg tænker der brugt en vis form for zoom for at få den kurve

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Avatar

Sidespor Karup 35 meter radius (overgangskurve R50)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/5 2022, 16:34 (717 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]Billede 7. Karup?

Er det perspektivet der snyder, eller er det en noget snæver kurveradius på det private (?) sidespor der? Det er jo næsten sporvognskurve!

Den er go' nok, og vi har tævet sidesporet tidligere:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=35450

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor Karup 35 meter radius (overgangskurve R50)

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/5 2022, 17:15 (717 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]Billede 7. Karup?

Er det perspektivet der snyder, eller er det en noget snæver kurveradius på det private (?) sidespor der? Det er jo næsten sporvognskurve!


Den er go' nok, og vi har tævet sidesporet tidligere:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=35450

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det er sådan en kurveradius, som nogle märklinister vil have, at en E-maskine skal kunne køre på.... (jeg smutter over i en anden gruppe)

Avatar

Sidespor Karup 35 meter radius (overgangskurve R50)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/5 2022, 12:20 (716 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]Billede 7. Karup?

Er det perspektivet der snyder, eller er det en noget snæver kurveradius på det private (?) sidespor der? Det er jo næsten sporvognskurve!


Den er go' nok, og vi har tævet sidesporet tidligere:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=35450

Her er (muligvis) sporskiftet ind til det krumme spor.

[image]

Avatar

Sidespor Karup 35 meter radius (overgangskurve R50)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/5 2022, 19:00 (716 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Det sidespor ude midt på den jyske hede, har simpelthen skullet være så billigt som muligt: Kun et éntunget sporskifte kunne det blive til.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Borg billeder - Stationer 3. del

af K564, 17/5 2022, 14:42 (710 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]Billede 7. Karup?

Er det perspektivet der snyder, eller er det en noget snæver kurveradius på det private (?) sidespor der? Det er jo næsten sporvognskurve!

Hej

Er der nogen af D'herrer, som ved, hvordan man rangrede på det sidespor? Der er vist ingen DSB damptrækningslokomotiver, som kunne befare denne kurve.

Hilsner Keld

Borg billeder - Stationer 3. del

af Steffen Dresler, 17/5 2022, 15:47 (710 dage siden) @ K564

Kære Keld

Hvis der ikke var en rangermaskine, var det normalt at togmaskinen virkede som "Rangerende togmaskine". Men som kurven er udelukker det, den normale anvendte damptrækkekraft, nemlig litra D.

Jeg kan ikke i nogle de oversigter jeg har, kunnet se om der eventuelt var en en traktor, Breuer, Ardelt, Frichs eller Pedershåb stationerede der, hvilket nok også godsmængden har være for lille for hér. Men man KUNNE jo sende en traktor afsted hvis nødvendigt fra f.eks. Herning eller nordfra.

Ellers TROR jeg (altså rent gætteværk) at der blev slået en snor i vognen og den så blev trukket afsted med en "gummihjuls" traktor, frem og tilbage. Havde trafikken været større, altså en god stor kunne, var kurven nok ændret, men som sagt gætteværk.

Jeg ved at der har kørt lokale godstog på strækningen med en Ardelt/Frichs som "togmaskine", så måske herfra??

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak