LJ CE 71-74 (1 dårligt foto)

af UTJ, 11/7 2012, 20:22 (4306 dage siden)

Her i den våde sommertid filer jeg lidt i noget messing mv, der skal blive til en model af de fire personvogne fra Lollandsbanen CE 71-74. Hvornår forsvandt de egentlig fra sporene?

Jeg mindes den sidste, CE 73, der med ombygget endeperron stod i Maribo omkring 1979. Det ville ellers være en sjov vogn i samlingen på en veteranbane, hvis den havde overlevet......og tilmed nok en af de billigere vogne at genopbygge uden alt for mange dyre personvognsdetaljer.

Og desværre blev det ikke til mere end dette modlysbillede dengang, hvor jernbanen ikke blev dyrket systematisk (men måske derfor var så meget mere interessant at udforske). Særligt når der som i Maribo stod rester af fordoms materiel, som i højere grad end Y-togene kunne fange blikket:

[image]

:-)

--
ئۇلغىك

LJ CE 73-74 (+ 1 foto)

af Niels Munch, 11/7 2012, 23:25 (4306 dage siden) @ UTJ

Vil gerne bidrage med et foto:

[image]
LJ Ce 73 og 74 (Tømrervogn) i Nakskov, 18.06.1976 (nm).

I næste ledige stund vil jeg finde lidt ældre fotos frem.

M.v.h.
Niels

LJ CE 73-74 (+ 1 foto)

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 12/7 2012, 13:33 (4305 dage siden) @ Niels Munch

Er denne vogntype ikke oprindeligt bænkevogne?

LJ CE 73-74 (+ 1 foto)

af UTJ, 12/7 2012, 17:43 (4305 dage siden) @ Erik Olsen

Er denne vogntype ikke oprindeligt bænkevogne?

Det er vanskeligt at afgøre - det er vel mest af alt en art "permanent bænkevogn", da vognene aldrig har været indrettet til godstransport. Men en "permanent bænkevogn" er vel egentlig en personvogn.

LJ CE 73-74 (+ 1 foto)

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 12/7 2012, 20:22 (4305 dage siden) @ UTJ

Nåja, det var nu ikke præcis disse vogne fra LJ jeg tænkte på, men typen. Det er ikke ligefrem helårs-personvogne eftersom vognsiderne ikke har dobbelt klædning der trods alt isolerer lidt bedre og har bedre tæthed end den meget godsvognsagtige enkelte klædning.

Jeg har engang set en tegning af tilsvarende vogne vistnok fra HP, de var så vidt jeg husker benævnt bænkevogn. Jeg kan prøve at se om jeg kan finde tegningen igen.

LJ CE 73-74 (+ 1 foto)

af UTJ, 12/7 2012, 21:08 (4305 dage siden) @ Erik Olsen

Nåja, det var nu ikke præcis disse vogne fra LJ jeg tænkte på, men typen. Det er ikke ligefrem helårs-personvogne eftersom vognsiderne ikke har dobbelt klædning der trods alt isolerer lidt bedre og har bedre tæthed end den meget godsvognsagtige enkelte klædning.

Jeg tror at du tænker på SNNB's G 66-69 og de tilsvarende på HLA/HP. Forskellen er at de havde fløjdøre i vognsiderne, mens der på LJ's fire vogne ikke er. Derfor er LJ's vogne ikke rigtig anvendelige til gods, heller ikke om vinteren.

LJ CE 73-74 (+ 1 foto)

af Peter Roland Hansen @, 13/7 2012, 09:11 (4305 dage siden) @ UTJ

Mon ikke Jysk Modelbaneklub kunne hjælpe med en hovedtegning ?

LJ CE 73-74 (+ 1 foto)

af ojk37, 13/7 2012, 10:28 (4305 dage siden) @ Peter Roland Hansen

"Man" (Niels?) er velkommen til at vise min tegning (og gengive historien) af Ce 73, som for år tilbage var i ØSJK's blad DRAISIEN.
Ole-Jørn

LJ CE 71-74 (2 fotos + scan)

af Niels Munch, 13/7 2012, 11:43 (4305 dage siden) @ UTJ

Hermed de tidligere i tråden lovede billeder:

[image]
LJ Ce 74 "Tømrervogn" i Maribo, 08.1959 (nm).

[image]
LJ Ce 73 i Nakskov, 08.1964 (nm).

@ Ole-Jørn: Jeg har desværre ikke "Draisinen" i mine samlinger, så du må "nøjes" med det, der nu kommer her:

Personvogne til godstog / bænkevogne

JB-P og jeg fablede i sin tid om at indsætte sommertog (badetog?) på vort (model-)jernbaneselskab sammensat af vogne af ovennævnte kategorier. Det var i 1968, og til det formål morede JB-P sig med at tegne vognene, hvortil han oven i købet nedskrev efterfølgende informationer:

[image]
LJ Ce 71-74 og SNNB G 66-69 (tegn. JB-P 1968, aktiv nm). Klik på regningen for større opløsning.

"I 1922 leverede Scandia LJ CE 71-74, der ikke minder om noget som helst. Det er en personvogn til brug i godstog. Den har 42 pladser og en stor togførerkupé med bord, reol og skruebremse. Desuden vacuumbremse og dampvarmeanlæg. Vi har altså en godstogspersonvogn, der i hvert fald om vinteren løb forrest i toget.
Den lollandske motorisering viste sig hurtigt; nr. 72-73 fik trykluftledning, nr. 71-72 kakkelovn, og nr. 73 egen varmekedel, hvad den i øvrigt har endnu [1968].
Endnu senere fik nr. 73 flyttet gavlen ved togførerrummet ud til pufferplanken. Ved yderligere at inddrage 3 siddepladser fik man et mindre rejsegodsrum. Skruebremsen fulgte med gavlen, men bremsekassen blev afløst af en mindre, der dækker 2 vinkeltandhjul. Bordet og reolen blev stående, og der kom 2 hjemmetømrede skydedøre.
Snittegningen af CE 71-74 viser snit i to højder. Øverst gennem vinduerne, nederst gemmen væggen under vinduerne. De vinduer, hvorunder der er dobbelte vægge, kunne trækkes ned (i det opståede hulrum), de andre var faste."

Da Erik og Ulrik også også berørte bænkevognene ved SNNB (og HP), er SNNB-modellen passende med på JB-Ps skitse. HPs var meget lig SNNBs, men havde mindre endeperroner.

Bedste hilsener
Niels

LJ CE 71-74 (2 fotos + scan)

af Jens Bruun-Petersen, 14/7 2012, 23:29 (4303 dage siden) @ Niels Munch

Til min gamle tekst kan jeg tilføje følgende: Min far voksede op i Søllested (på Lollands Højskole, som min farfar var forstander på). I årene 1932-35 gik han på Nakskov Gymnasium og cyklede til Nakskov om sommeren, og tog med toget om vinteren. Efter skoletid skete hjemrejsen med et godstog, der havde en Ce-vogn som togførervogn. Togføreren holdt til i den rummelige togførerkupé. Når toget lige inden Søllested station satte farten ned, smed min far skoletasken af ved en markvej nær højskolen og kunne derefter uden oppakning tiltræde vejen hjem fra stationen.

Jeg mener at kunne huske, at Ce 73 havde lavryggede lædersofaer (sikkert fra ombygningen med rejsegodsrum) men er ikke helt sikker.

Venlige hilsener

Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak