Avatar

En "jernbanerejse" Møldrup-Viborg-Møldrup i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/3 2013, 18:17 (4062 dage siden)

God eftermiddag Jernbanehistorisk Forum

Der er nogle mennesker (især lidt satte (ægte)par), der elsker at lave "en Hausgaard". Det sker oftest ud fra devisen "hvis du henter mælk, går jeg hen efter noget toiletpapir" (= indkøbssituationen) eller "hvis du tager opvasken, vasker jeg bilen" (= på hjemmebanesituationen). Altså noget med at gøre to ting på én gang. Eller "slå to fluer med ét smæk".

Selv ynder jeg den variant, der hedder: Mens bilen er på værksted, foretager jeg mig noget fornuftigt. Og så gør det jo ikke noget, hvis værkstedet ligger tæt på det fornuftige - eller i det mindste på vejen dertil.

Og inden vi går videre, skal jeg måske lige forklare, at når det hedder "en Hausgaard", skyldes det Niels Hausgaard, der i et af sine shows bruger en del tid på at forklare satte (ægte)pars glæde ved at gøre to ting på én gang/dele opgaverne mellem sig.

Min variant gik i dag ud på at kombinere et besøg på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg med olieskift og tandremskift på min bil. Via autobutler.dk (kan anbefales) viste billigste tilbud at komme fra et autoværksted i Møldrup. Så min plan var, at køre i bil til Møldrup, som ligger/lå på vejen, tage rutebilen til Viborg, "forske" på Landsarkivet, tage rutebilen tilbage til Møldrup, hente min bil på værkstedet og køre hjem.

Efter at have afleveret bilen på værkstedet, spadserede jeg hen til Møldrup rutebilstation og tog på vejen disse to fotos (lignende har været vist tidligere).

[image]
Møldrup station perronsiden, set mod sydvest, 14. marts 2013. Rutebilstationen er placeret i bygningen til venstre for stationsbygningen bag de to træer. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Lidt "turistinformation" ved Møldrup station, 14. marts 2013. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Jeg havde hjemmefra forsøgt at finde ud at, hvad en billet med rutebilen Møldrup-Viborg koster. Men det ville rejseplanen.dk ikke fortælle mig. Jeg fik fundet køreplanen for rute 766 på Midttrafiks hjemmeside og fik talt mig frem til, at der var 4 zoner. På det tidspunkt var klokken blevet over midnat, så jeg orkede ikke at få de 4 zoner "oversat" til kroner og ører. Så jeg tog blot "rigeligt" med mønter med, idet man endnu ikke kan bruge Rejsekortet hos Midttrafik.

Jeg nåede dog at konstatere, at rute 766 fra Møldrup til Viborg kører via Skringstrup og Skals (der begge lå på jernbanestrækningen Møldrup-Viborg) og udløser 4 zoner Møldrup-Viborg, hvorimod min planlagte returrejse Viborg-Møldrup skulle foregå med rute 59, der kører "direkte" fra Viborg til Møldrup "udenom" Skals og Skringstrup, men alligevel er 4 zoner lang.

Tilbage til morgenen på Møldrup station: Jeg steg på rute 766 mod Viborg og blev afkrævet 23 kroner. Det syntes jeg var billigt for 4 zoner. Billetten er afbilledet nedenfor til venstre. Jeg "nærkiggede" ikke på billetten men kunne dog uden læsebriller se, at den var udstedt til 4 zoner og at prisen var 23 kroner.

Da jeg i eftermiddags skulle retur fra Viborg til Møldrup , havde jeg i min jyske naivitet derfor optalt 23 kroner i kontanter, som jeg agtede at erlægge for min billet. Rute 59 kørte jo direkte men også via 4 zoner, så billetten kunne da umuligt koste mere end 23 kroner.

Men jeg blev da klogere: Den kostede 37 kroner og kan ses nedenfor til højre. For de 14 kroner ekstra er den tilgengæld forsynet med et venligt ønske om "GOD REJSE".

Se, nu er jeg jo uddannet som DSB togbetjent for 33 år siden og er bl.a. examineret i at forklare lokale HT-kunder, hvorfor prisen fra A til B er forskellig fra prisen fra B til A, selv om man kører ad samme rute. Men at skulle forklare, hvorfor 4 zoner i det gamle VAFT-område koster 23 kroner den ene vej og 4 zoner i det gamle VAFT-område skal koste 37 kroner den anden vej, kræver jo noget forklaring. Forklaringen har sikkert noget med kommunale tilskud inden for kommunegrænsen at gøre. Det skal jeg ikke kloge mig på. Men pudsigt er det da, og det har da også givet anledning til en omfattende uddybende forklaring på billetten nedenfor til venstre.

Og når vi nu er i det eftertænksomme hjørne: På samme måde som ERTMS fjerner alle yder signaler fra jernbanerne og dermed en del af jernbanens visuelle udtryk, vil Rejsekortet ad åre også fjerne alle billetter. Havde Midttrafik været lige så hurtigt som de fleste andre trafikselskaber med at hoppe på Rejsekortet, havde jeg sikkert ikke kunnet skrive ovenstående (og havde med sikkerhed ikke kunnet vise nedenstående), men havde, når jeg kom hjem og tjekkede rejsernes forskellige priser, opdaget, at der var en forskel, men havde sikkert ikke kunnet finde ud af hvorfor.

Så derfor: Nyd de to forskellige billetter nedenfor. De er nutidens svar på de rigtige jernbanebilletter, som indtil 30. maj 1959 kunne købes til rejser mellem Møldrup og Viborg. Og om lidt er de også historie.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Til venstre: Billet Møldrup-Viborg med rute 766. Til højre: Billet Viborg-Møldrup med rute 59. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

En "jernbanerejse" Møldrup-Viborg-Møldrup i dag

af Niels Munch, 14/3 2013, 20:17 (4062 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Umiddelbart tænkte jeg, at du havde fået "off-peak rabat" på den ene rejse, men dertil skal bruges et særligt "off-peak klippekort". Midttrafiks takstoversigt for kontantbilletter viser imidlertid, at en 4-zoners voksen/pensionist koster kr. 37, medens en 4-zoners barnebillet koster kr. 23:
http://www.midttrafik.dk/priser+og+billetter/priser/midttrafik+%C3%B8st+syd+midt? .

Du må virke meget ungdommelig om formiddagen ;-) ?

Næ, du har rejst ud med en lokalrute til særlig Viborg takst og tilbage med en regionalrute til Midttrafiks normaltakst. Det er givetvis også årsagen til, at rejseplanen ikke kan beregne prisen.

Bedste hilsener
Niels


P.S.: Desværre fik jeg aldrig fotograferet noget i Møldrup - min feriebase i 1961 og 1962 - ikke engang den gamle postvognkasse med den firkantede tagrytter :-( .....

Avatar

En "jernbanerejse" Møldrup-Viborg-Møldrup i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/3 2013, 20:40 (4062 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Umiddelbart tænkte jeg, at du havde fået "off-peak rabat" på den ene rejse, men dertil skal bruges et særligt "off-peak klippekort"

Ja, rutebilen i begge retninger var overklistret med reklamer for det nye produkt med det danskklingende navn (der vel må være i familie med det andet gode gamle danske navn "carport")

Du må virke meget ungdommelig om formiddagen ;-) ?

Tja, det har nu nok mere sammenhæng med, at formiddagen er et naturligt skillepunkt mellem nattens sidste guldøl og formiddagens første;-) (godt at man er selvstændig og ikke jobsøgende med deraf følgende risiko for at en potentiel arbejdsgiver gurgler én forud for en ansættelsessamtale)( - det var en joke; læsere - og dermed potentielle kunder - af den indimellem viste røde annonce til højre her på siden kan være ganske rolige)

Som "undskyldning" for ovenstående ordskvalder kvitterer jeg med en lille sagsakt fra dagens høst på Landsarkivet. Klik på billederne for højere opløsning.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

[image]
Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A-BB573/Thomas Boberg Nielsen.

En "jernbanerejse" - Møldrup station

af Niels Munch, 14/3 2013, 20:46 (4062 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, 14/3 2013, 21:02

Kære Thomas,

Min gode ven, Jørgen Østergaard, formand for Historisk Samfund for Viborgegnen, med hvem jeg bl.a. korresponderede om Skelhøje Station, har i mange år boet i Tostrup ved Møldrup, hvis oprindelse som stationsby han selvfølgelig også har forsket i. Viborg-Ålestrup banen var ophørt med persontransport, da han i 1972 flyttede dertil, 1,5 km fra Møldrup station og samme afstand fra Nørdam trinbræt. Men han har som nævnt rodet en del med historien, især om, hvorfor den ikke kom til Tostrup, hvor han bor, men i stedet bevidst blev lagt de 1½ km østpå, hvor ingen mennesker boede.

Da vi nu er i det historiske forum, skal Jørgens beretning - med hans accept - hænges på her i nærværende tråd:


”Hvorfor Møldrup station ikke ligger i Tostrup” eller ”En stationsbys opståen”:

”Oprindeligt var der jo anlagt en Himmerlandsbane fra Hobro til Løgstør via en plet i Østerbølle sogn med det gode himmerlandske navn Wollestrup (Oles torp) – senere fordansket til Ålestrup. Her tilsluttedes så senere banen fra Viborg.

Da det så gik den anden vej, nedlagde man først Ålestrup-Hobro og lod Løgstør-Viborg leve videre.

Da linieføringen fra Viborg til Ålestrup i 1880erne skulle trækkes, kunne man gå to veje:

- via Rødding og Klejtrup til Ålestrup eller måske Nørager eller
- via Skals, ad Simested ådal til en station i Ugelris / Skindersbro (Tostrup sogn) over Hvam til Ålestrup.

Sognerådet i Skals betalte en temmelig stor sum penge for at få banen dertil (man havde også tidligt en højskole), hvorefter sognerådet i Tostrup var stensikre på at nu kom banen hertil, så man valgte ikke at betale noget!

Hvad skete så? Skønt man førte banen til Skals langs Hjarbæk fjord, forlod man Simested ådallinjen og trak banen op over det jævne terræn øst for Tostrup mellem denne landsby og landsbyen Roum. Derved slap man også for en meget dyb gennemskæring af morænelinjen Tulsbjerge lige nord for Tostrup. Man valgte en linje nøjagtigt på sogneskellet til Roum sogn, hvor tillige en gammel hovedvej fra Viborg til Ålborg gik (nuv. hovedvej 13). Her strøede man så i 1892 en station ud ved krydset mellem denne hovedvej og landevejen Hobro-Virksund (- Skive). De eneste indbyggere på denne øde lynghede var 2 svenske familier boende i et par træhuse, kaldet “Lille Sverige”. Nærmeste “danske” lokalitet var 3 gårde i nærheden kaldet Møldrupgårde, deraf stationsnavnet.

Den første, der byggede hus lige i dette sandede kryds nær den nye jernbane, var en købmand Ambrosius fra Tostrup, der fik sig et lagerhus til gods fra jernbanen (man solgte jo også cement og tømmer). Omkring århundredskiftet fandt han ud af, at man også kunne sælge andre varer direkte fra det sted, og byggede sig en købmandsforretning på grunden. I dag drives den af 4. generation Ambrosius. Trælast og tømmerdelen blev senere skilt fra og eksisterer endnu som en af Himmerlands største i sin art, Fa. Arnold D. Kristensen.

Flere huse kom selvklart til i Møldrup, der efterhånden fik afholdshotel, skole, mejeri, central, læge og hvad der ellers var normen i stationsbyerne. Alt blev så taget fra den gamle hovedby, Tostrup. Det eneste vi her har tilbage, som Møldrup aldrig fik, var kirken. Møldrup er den dag i dag delt lige nøjagtig hvor skinnelegemet gik mellem Tostrup og Roum sogne, men med fælles præst.”


Og således gik det hele alligevel ikke op i takstkalamiteter - og guldøl!

Bedste hilsener
Niels

En "jernbanerejse" - Møldrup station

af Asger Christiansen, 14/3 2013, 21:05 (4062 dage siden) @ Niels Munch

MT 160 passerer Møldrup, januar 1981

[image]

Avatar

En "jernbanerejse" - Møldrup station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/3 2013, 21:10 (4062 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Mange tak for beretningen!

Ja, vi kan jo blive ved. Jeg håber, at din ven vil lade mig gengive hans beretning på himmerlandsbanerne.dk, som eksisterer, men som ikke bliver sendt i luften, før end Mogens Duus har udgivet sin kommende bog om Himmerlandsbanerne og den har været på gaden et godt stykke tid. (Ikke at min hjemmeside vil kunne konkurrere med et værk fra Mogens' hånd!)

Din vens fine tekst bringer minder frem. Jeg byggede hus i Hobro 2000-2001 og når den lokale tømmerhandel var for dyr, pressede jeg lidt gode priser ud af Arnold D. i Møldrup stærkt hjulpet af min daværende svoger, der boede i Møldrup og som havde en (anden) fagentreprise i mit hus.

Nå, det blev endnu engang til en masse ordskvalder, der ikke har en pind med jernbane at gøre. Jeg beder om tilgivelse ved at vise et billede fra dengang der lå jernbaneskinner i Møldrup. Bemærk at svelleskruerne allerede er taget op og ligger i midten af sporet, inden de suges op af en kraftig magnet. Skinnerne er således kun fæstnet til svellerne ved "tankens kraft" og noget "kraftigt ukrudt".

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Møldrup station 8. april 2006. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Indsend billeder
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak