OHJ Blandede bolsjer 1975

af Steen Larsen, Søborg DK, 16/3 2013, 05:33 (4061 dage siden)

Mine foraeldre havde sommerhus ved Lumsaas paa Sjaellands Odde saa OHJ blev automatisk min favorit privatbane. Det blev til mangen en cykeltur fra sommerhuset til Nykoebing eller Vig og saagar nogle gange til Asnaes og helt til Holbaek. Jeg kan med stolthed erklaere at jeg i min storhedstid kunne cykle op ad Hoeve bakke mod Asnaes uden holdt. Som skoledreng og med en nyt Topcon SLR kamera koebt paa udsalg var pengene smaa. Jeg fik 50 Kr om maaaneden i lommepenge. For dem kunne man koebe to AGFA CT18 36 lysbilled film som kostede et par og tyve Kr stykket, eller kun en Kodachrome 64 film som kostede over 30 Kr. Saa det var klart at den stod paa AGFA i starten. Desvaerre kan jeg se idag 30-40 aar senere at de fleste AGFA film er degenereret i en ret svaer grad med diverse farvestik, pletter og udsvaertning i skyggerne.

Alle de foelgende billeder er fra 1975 hvis ikke andet er bekendtgjort.

[image]

Foerste billede er damplokomotivet D 857. OHJ koebte maskinen fra DSB i 1957 og den blev udrangeret 1967. Den stod i starten af halvfjerserne henstillet i Nr Asmindrup og naar vi var paa vej til sommerhuset i bil, var koereturens hoejdepunkt at faa et glimt af lokomotivet naar vi koerte over vejbroen ved Nr Asmindrup station. I 1975 blev den slaebt til Hoerve og i 1978 blev den koebt af KLK som den dag i dag stadig besidder maskinen.


[image]

OHJ 38 (Henschel 1917) koerte i 1974 en tur fra Holbaek til Nykoebing og retur i anledning af banens 75 aars jubilaeum. Maskinen ses her under drejning i Nykoebing under medvirken af entusiastiske turdeltagere. OHJ 38s historie er velkendt saa den skal ikke spilde spalteplads her.


[image]

Et andet lokomotiv henstillet og klar til ophugning er her OHJ 20. Et af de firkantede Frichs lokomotiver fra 1936. Den blev hensat i 1970 og ses her i Holbaek kort foer ophugning i 1974.


[image]

Togkrydsning i Asnaes mellem godstoget fra Nykoebing med HTJ 41 (FFJ ML 1209) og Mo 26. De to moderne motorvogne Mo 25 og Mo 26 blev leveret af MAK til OHJ i 1961 hvor de gjorde god fyldest ogsaa i de gennemkoerende tog til og fra Kbh H. Motorvognene blev moderniseret med bla nye motorer i henholdsvis 1997 og 1999 af MAK og koerte yderligere nogle aar indtil de endeligt blev udrangerede og ophuggede i 2007.


[image]

Her er solokoerende Mo25 ved Ny Hagested.


[image]

Mens HTJ 41 toeffede rundt med godstog paa OHJ, koerte OHJ 40 blandettog paa HTJ. Toget ses her efter ankomsten i Toelloese 1975 som var det sidste aar med blandettog paa HTJ, ja vist i hele Danmark.


[image]

Lokomotivet OHJ 40 er her paa drejeskiven for enden af privatbanesporene i Toelloese. OHJ 40 er ogsaa et firkantet Frichs lokomotiv fra 1936. Det blev overtaget fra AHJ i 1969 og senere solgt til DJK i 1979 hvor det stadig eksisterer.


[image]

Marcipanbroedet OHJ M39 (Frichs 1952) foerer Koebenhavnertoget mod Nykoebing ved KolleKolle. M39 er et af en serie paa ni 750 HK lokomotiver som Frichs byggede i 1952-53 til erstatning af damplokomotiver ved de danske privatbaner. OHJ koebte lokomotivet fra FFJ ved denne banes nedlaegning i 1969, til at supplere banens ene marcipanbroed OHJ M24 som man havde erhvervet nyt i 1952. OHJ M39 blev solgt til Sydfynske veteranjernbane i 1992.


[image]

Her er saa OHJs oprindelige marcipanbroed M24 med persontog sydpaa ved Vig.


[image]

OHJ havde oprindeligt kun 2 Scandia skinnebusser som blev anskaffet nye i 1948. En tredie blev overtaget fra AHTJ i 1956. De danske skinnerbusser blev allerede midt i tredserne videresolgt da man nu satsede paa de mere moderne svenske skinnebusser fra Hilding Carlsson. HTJ og OHJ var de foerste danske baner til at erhverve svenske skinnebusser, hvis man ser bort fra den ene Carlsson skinnebus NPMB koebte i 1945 fra SJ og som i udseende mindene meget om de danske Scandia skinnebusser fra samme periode. OHJ og HTJ anskaffede i 1962 de mere moderne svenske skinnebusser (daddelaesker) fra Carlsson. Den foerste til OHJ var S28 som kom fra TGOJ YBos 51 i 1962. Den ses her i Nykoebing. Vognen blev udrangeret i 1979


[image]

Mit eneste billede af OHJ S32. Vognen blev koebt af OHJ i 1965 fra SJ YBo4 670. Den ses her i Holbaek efter den blev beskadiget ved en paakoersel i Ruds Vedby august 1975. Den kom aldrig til at koere igen og blev ophugget I 1978


[image]

Et fredfyldt stemmings billede fra Nykoebing. S36 (Haaglund 1953, erhvervet 1967 fra SJ YB06 757 og udrangeret 1984) har netop sat igang og brummer nu mod Holbaek.


[image]

Samme S36 ses her i Hoejby.


[image]

OHJ S42 ses her ved Nr Asmindrup. Vognen blev bygget af Carlsson i 1951 og koebt fra TGOJ YBos 52 i 1970. Den blev videre solgt til HHJ i 1976 og kom til OSJS i 1978 og endeligt ophugget i 1982.


[image]

Her ses fra hoejre S36, en Cs, D246 og S32 i tog 18 ved Svinninge Aa.


[image]

S36 og Cs229 i Gislinge.


[image]

OHJ og HTJ fik endeligt Y tog i 1975. Her ses OHJ-HTJ Ym 51 og Ym 52 med tilhoerende YSer ankommet til Nykoebing sent paa eftermiddagen ved praesentationen for offentligheden den 31 juli 1975.

Avatar

OHJ Blandede bolsjer 1975

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/3 2013, 09:48 (4061 dage siden) @ Steen Larsen

Fine farvede bolcher.

Jeg er selv gammel storforbruger af CT18 og har nu ikke helt samme problemer (med dem alle), men det er da under alle omstændigheder godt du nu får dem digitaliseret.
Uheldig opbevaring kan nu altid være slemt ved billeder.

Har du mere i posen? Med 72 billeder om måneden må der da være noget at tage af ;-)

OHJ Blandede bolsjer 1975

af Niels Munch, 16/3 2013, 12:44 (4060 dage siden) @ Steen Larsen

Kære Steen,

Atter tak for en fin billedserie fra Odsherred! Må jeg kvittere med dette:

[image]
OHJ S 32 med Cs i Holbæk, sommer 1972 (nm).

I din billedserie er der indtil flere fine eksempler på skinnebusoprangeringer med såvel Y4- som Y6-materiel i samme tog!

Bedste hilsener
Niels

OHJ Blandede bolsjer 1975

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 16/3 2013, 20:04 (4060 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Steen

Det er nogle gode billeder du har lagt på. Håber der kommer flere fra dig.:-D

Er der nogle som ved, hvorfor man ikke bevarede Mo 25 og Mo 26?:-(

OHJ Blandede bolsjer 1975

af UTJ, 16/3 2013, 20:08 (4060 dage siden) @ trikkeren82

Hej Steen

Det er nogle gode billeder du har lagt på. Håber der kommer flere fra dig.:-D

Er der nogle som ved, hvorfor man ikke bevarede Mo 25 og Mo 26?:-(

Det ikke-underbyggede svar er vel at begge var totaltombyggede med skrotningen og dermed ikke vurderet interessante.

OHJ Blandede bolsjer 1975

af Jaer, Aarhus, 16/3 2013, 20:44 (4060 dage siden) @ trikkeren82

Hej Steen

Det er nogle gode billeder du har lagt på. Håber der kommer flere fra dig.:-D

Er der nogle som ved, hvorfor man ikke bevarede Mo 25 og Mo 26?:-(

Hvorfor skulle to køretøjer, der kun har været ved en bane bevares? De kan jo ikke siges at være særligt repræsentative. Det må være mest hensigtsmæssigt at bevare materiel, der repræsenter jernbanerne bredt. Et unika kan ikke siges at være specielt repræsentativt.

Og så er der jo også lige pladsspørgsmålet samt "hvem skal vedligeholde".

/Jan

OHJ Blandede bolsjer 1975

af LBC, 16/3 2013, 22:09 (4060 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Steen

Dejlige billeder fra en svunden tid.
Under billedet af OHJ 40 i Tølløse står at det sidste blandede tog kørte på Tølløsebanen i 1975.
Jeg har selv, i min korte tid som lokomotivfører på HTJ, kørt blandettog i 1987 og 1988. Det sluttede i foråret 1988 hvorefter godstogene blev kørt i en fakultativ køreplan.
En af de ture jeg kørte var med OHJ 24 eller 39 med 2 personvogne og 3 sammenlæsset skinnevogne fra Slagelse og til en af mellemstationerne. Så skulle der køres godt til for at holde køreplanen. Men den skred jo alligevel når vi skulle rangere på mellemstationerne.

Mvh
Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak