aldersbestemmelse ??

af Herold, Djursland, 14/9 2022, 00:02 (605 dage siden)

jeg har fået den her op under neglene og ville lige høre om i kan hjælpe med en alder og måske hvilket loko det stammer fra ?

nederst på lampen sidder der et lille skilt med et 9 tal. kan det henvise til hvilket loko det stammer fra ?

[image]

[image]

på forhånd tak

aldersbestemmelse ??

af Steffen Dresler, 14/9 2022, 10:10 (604 dage siden) @ Herold

Kære Herold

Øv, den driller.

At det er en lokomotiv front lanterne er der ikke tvivl om. Det der driller for mig er lanternens "skorsten" som jeg ikke kan finde magen til på billeder, se tegning herunder:

[image]
Tegning: Frontlanterne nr. 9 til Lokomotiver, 1912. Arkiv Jernbanekilder DSB-Mtgn-0005765.pdf.


Men det kan jo være en tidligere type end 1912 modellen! Nummeret, her "9", var normalt det nummer lokomotiv hvor lanternen var tildelt, men dem jeg har set, sidder den lille messingplade loddet ovenpå lygtehuset med påskriften "Krone, DSB, litra og nummer". Her er nummeret kun "9", hvilket jo så skulle være en DSB-JF litra J II, NOHAB 1888.

Jeg har en IDE om, at det kunne være en NOHAB (svensk) lanterne, da lanternehuset synes lidt mindre i diameter en DSB model 1912 (se fabriksbillede af en J II nr. 11:

https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=652

Lanternen er under alle omstændigheder monteret med beslag/holder på lanternens glasringsholder (den der kan åbnes) for anvendelse af farvede glas for visning af "Kendingssignaler" (opbevares i den lille kasse bag lanternehuset).

Måske kan andre komme det nærmere (privatbane lanterne??)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

aldersbestemmelse ??

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/9 2022, 13:11 (604 dage siden) @ Steffen Dresler

At det er en lokomotiv front lanterne er der ikke tvivl om. Det der driller for mig er lanternens "skorsten" som jeg ikke kan finde magen til på billeder, se tegning herunder:

Der mangler det yderste 'rør' omkring skorstenen. Skorstenen består af et indvendigt rør, hvori glasrøret omkring brænderen ender. Omkring den 'indvendige' skorsten sidder det udvendige rør, som skærmer for at vinden blæser petroleumsbrænderen ud.

aldersbestemmelse ??

af Steffen Dresler, 14/9 2022, 13:45 (604 dage siden) @ Henrik Hansen

Der mangler det yderste 'rør' omkring skorstenen. Skorstenen består af et indvendigt rør, hvori glasrøret omkring brænderen ender. Omkring den 'indvendige' skorsten sidder det udvendige rør, som skærmer for at vinden blæser petroleumsbrænderen ud.

Tja Henrik:-D

Det ser da ud til at være en absolut mulighed.

Om det så er en DSB model 9/1912 lanterne kan jo så i princippet afgøres, hvis diameteren på lanternehuset hos Herold er det samme som for tegningens vedkommende. Og så burde det jo - altså hvis alt holder stik - være en oprindelig lanterne fra DSB litra J II nr. 9. Og hvis det hele stemmer, er ca. årstal og hvor tilhørende jo bestemt.

Det bliver spændende at høre fra Herold!

Bedste hilsener

Steff

aldersbestemmelse ??

af Herold, Djursland, 14/9 2022, 20:25 (604 dage siden) @ Steffen Dresler

det er nogle spændende oplysninger der er kommet ind, mange tak.

umiddelbart tror jeg ikke der mangler en ydre krave om skorstenen, det ser ikke sådan ud.

jeg havde overvejet at bygge den om til EL, men det ser ud til at det er den originale indmad så det har jeg droppet igen.

der er et falmet logo/firmanavn på glasset til brænderen som nogle måske kender ?

nå men billeder siger mere end 1000 ord så her kommer lidt flere.

venlig hilsen Herold.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

endnu engang mange tak for interessen.........................

aldersbestemmelse ??

af Peter Roland Hansen @, 14/9 2022, 21:53 (604 dage siden) @ Herold

Umiddelbart tror jeg at hætten på skorstenen er hjemmelavet.
Spørgsmål. Har man kunne betjene brænderen udefra ?
Hvor høj er lampen fra bord og op til toppen af håndbøjlen.

aldersbestemmelse ??

af Herold, Djursland, 15/9 2022, 14:27 (603 dage siden) @ Peter Roland Hansen

lampen er 80 cm fra bord til top af bøjlen. man skal åbne det store glas for at tænde og skrue op fro vægen.

mvh. Herold

aldersbestemmelse ??

af Steffen Dresler, 15/9 2022, 21:03 (603 dage siden) @ Herold

Go´aften

Jeg har fra en lokomotivmand modtaget tegninger til lanterner, som en del af tegningsmaterialet fra NOHAB i.f.m. bygningen og leveringerne af NTJ 5 og 6.
Ser man på nedenstående tegning, kan man se at tegning ”Signallygta Typ A” i mål passer til DSB Frontlanterne model 9/1912. Men opbevarings kassen bag på lanternehuset mangler. Altså kunne den ikke indgå som DSB signalmiddel som en del af SIR, da man ikke kunne sætte de farvede glasplader (kendingssignal) foran lygtehuset. Til gengæld har den mindre i mål ”Signallygte Typ B” til højre opbevaringsmuligheder for kendingssignal farvede glasplader.

[image]

Begge typer, A og B, kan dog ikke betjenes fra siden af lygtehuset (flammehøjde), ligesom Herolds tilsyneladende heller ikke kan. Herolds lanterne har i højden samme mål som både ”DSB model 9/1912” og NOHAB ”Signallygta Typ A”, nemlig 800 mm.

Størrelsen af den viste øverste frontlanterne på NOHAB fabriksbilledet af DSB litra J II nr. 11 synes dog at passe med "Signallygta B" (den lille).

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Det er godt nok nørdet det her;-)

aldersbestemmelse ??

af esni, Frederikssund, 16/9 2022, 07:04 (603 dage siden) @ Steffen Dresler


NB: Det er godt nok nørdet det her;-)

Heldigvis og tak for at I går til den

aldersbestemmelse ??

af Steffen Dresler, 14/9 2022, 21:55 (604 dage siden) @ Herold

Kære Herold

Tak for billederne, men jeg mangler nu nogle mål, for måske entydigt at kunne afgøre din lanternes ophav, se billedet nedenunder:

[image]


Altså passer hovedmålene på kassen og diameter på glas hhv. lanternehus?

Mvh

Steff

NB: Fik en opringning fra en rigtig damplokomotiv mand der fortalte, at privatbanerne skam også anvendte samme type lanterne som DSB. Bl.a. VNJ nr. 9, der nu står på Djurslands jernbanemuseum i Ryomgård. Den blev i sin sidste periode udstyret med en front "billygte" istedet for petroleums lanternen.

aldersbestemmelse ??

af Herold, Djursland, 15/9 2022, 14:33 (603 dage siden) @ Steffen Dresler

lanternehuset er 36 cm i diameter og glasset er 32,5 cm

jeg bor 10 - 15 min fra Ryomgård så jeg tror jeg vil slå vejen forbi og kigge på VNJ nr. 9

jeg syntes der tegner sig et billede af at det er en privatbane lanterne jeg har fået fat i her, og det er helt fint.

ingen steder på det er der stemplet en krone eller DSB.

mvh. Herold

aldersbestemmelse ??

af Ole M. Nielsen ⌂, 14/9 2022, 22:16 (604 dage siden) @ Herold

Tror, ligesom Peter, at røghætten ikke er den originale.

Lukketøjet til "lågen" ser DSB'sk ud (ligner det på mit eksemplar).
På min er der på olietanken en lille messing-plakette med "krone-DSB", ligesom der på selve lygtehuset er en lille plakette med "krone-DSB MDT".

Glasrøret findes også med indgraveret vingehjul og DSB.

Lyder meget sandsynligt at privatbanerne overtog olielamper fra DSB, da DSB skiftede til el.

aldersbestemmelse ??

af Herold, Djursland, 15/9 2022, 14:36 (603 dage siden) @ Ole M. Nielsen

i lyset af alle de oplysninger der er kommet frem her ser det ud til at røghætten ikke er den originale. jeg må have noget olie i den og se om den virker :-)

mvh. Herold

aldersbestemmelse ??

af Peter Roland Hansen @, 16/9 2022, 11:55 (602 dage siden) @ Herold

Oprindeligt havde de store lokomotivlygter en mulighed for at betjene brændere udefra, således at man kunne undgå at lukke lågen op og dermed risikerede at flammen blæste ud. På nogle lygter blev brænderne hen ad vejen udskiftet med en standard brænder, som vi kender dem fra petroleumslamper. Den lygte der er her har fået udskiftet sin brænder, og det har den som jeg ejer også. På min lygte er der også et lille skilt hvor der står "12". Lygten stammer fra OHJ.
Lygtekransene ændrede sig også. Indtil omkring 1906 var der messingkranse.
På privatbanernes lokomotiver og især på dem fra Tyskland, sparede man på messing og kransen var nu i jern.
Vi har jo efterhånden en del tegninger af privatbanernes damplokomotiver på Jernbanearkivalier.dk, og af en eller anden grund er der ikke tegninger af lygterne med, og de fremgår heller ikke af bevarede tegningsfortegnelser. Til gengæld fremgår det af leveringsaftalerne at lokomotiverne skulle forsynes med lygter, så disse har nok været en slags katalogvarer den gang.

aldersbestemmelse ??

af re20000, 16/9 2022, 14:21 (602 dage siden) @ Peter Roland Hansen

af en eller anden grund er der ikke tegninger af lygterne med, og de fremgår heller ikke af bevarede tegningsfortegnelser. Til gengæld fremgår det af leveringsaftalerne at lokomotiverne skulle forsynes med lygter, så disse har nok været en slags katalogvarer den gang.

I et vist omfang har man også genbrugt lygter fra udrangerede maskiner, "vi skal jo spare!"

Nold

aldersbestemmelse ??

af michael julsrud, 16/9 2022, 15:52 (602 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Tror, ligesom Peter, at røghætten ikke er den originale.

Lukketøjet til "lågen" ser DSB'sk ud (ligner det på mit eksemplar).
På min er der på olietanken en lille messing-plakette med "krone-DSB", ligesom der på selve lygtehuset er en lille plakette med "krone-DSB MDT".

Glasrøret findes også med indgraveret vingehjul og DSB.

Lyder meget sandsynligt at privatbanerne overtog olielamper fra DSB, da DSB skiftede til el.

DSB ombyggede faktisk olielanterner til el, bla. lanterne No 9.
[image]
[image]

aldersbestemmelse ??

af Steffen Dresler, 16/9 2022, 17:09 (602 dage siden) @ michael julsrud

Godeftermiddag

Nedenfor til orientering to (lidt uskarpe) billeder af en med garanti korrekt DSB frontlanterne nr. 9/1912, der har siddet på en DSB litra E I (nr. 964-974) øverst på røgkammerdøren ved leveringen efter fordanskningen i 1937. Lanternehuset er øverst, lige bag den oplukkelige låge, monteret med påloddet messingplade med "DSB, Krone, litra og nummer".

Flammehøjde kan reguleres med skruemekanisme monteret på højre side (set forfra) af lanternehuset.

[image]

[image]

Så det må vel være udgangspunktet for Herolds frontlanterne, hvis det skulle være en DSB lanterne.

Jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere, da jeg så kommer ud i gætteværk, der jo ikke kan bruges.

Med venlig hilsen og - forhåbentlig - god fortsat fredag

Steff

NB: Kan desværre ikke gøre noget ved billedernes uskarpheder, da lanternen ikke er umiddelbart tilgængelig.


Indsend billeder
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak