alternativ lyntogsforbindelse, via Sydfyn og færge til s.jyl

af gamle ole, 22/3 2013, 13:57 (4055 dage siden)

Her kommer vist en "Herreværelse Special"
I en kilde der beskæfter sig med lyntogsintro. i 30erne, var nævnt en plan om alternativ forbindelse via Nybog-Ringe-Fåborg-Mommak-Sønderborg (MM?), altså uden om Odense-Fredericia.
Jeg kan ikke finde den kilde igen. Nogen der kan hjælpe, eller ved noget mere om dette?
Der har jo altid været mange planer om baner, men her var der tale om en eksisterende forbindelse der selvfølge måtte udbygges/ændres så en sådan alternativ lyntogsforbindelse mellem Kbh. og Sønderjylland kunne fungere.

hilsen Ole

alternativ lyntogsforbindelse, via Sydfyn og færge til s.jyl

af gamle ole, 22/3 2013, 15:03 (4055 dage siden) @ Svend

Ja sandeligen, men det var kilden i form af en bog, og det er ikke den Niels nævner:-)


Ole

alternativ lyntogsforbindelse, via Sydfyn og færge til s.jyl

af Claus E. Hansen, 22/3 2013, 15:17 (4055 dage siden) @ gamle ole

I LVN´s bog "Nyborg-Ringe-Fåborg banen" står der noget mere uddybende om denne forbindelse, i forhold til nettet. Som der også bliver henvist til i et af linkene.

Mvh
Claus

alternativ lyntogsforbindelse, via Sydfyn og færge til s.jyl

af gamle ole, 22/3 2013, 15:38 (4055 dage siden) @ Claus E. Hansen

ok. Den må jeg se. jeg fandt faktisk min kilde efterfølgende, og det var såmænd Niels Jensens lille bog om jernbaner på Fyn, et par linier på side 29.


Ole

alternativ forbindelser

af Anders Madsen, 22/3 2013, 17:35 (4055 dage siden) @ gamle ole

Inspireret af trådens titel om alternative forbindelser kunne det være interessant, om der i tidens lød er ledt tog over andre baner i forbindelse med sporarbejde eller uheld.

For eksempel i juli 1954, hvor en E-maskine passerede Sorø station og tabte en knækket jernbolt fra tenderen, der uheldigvis faldt ned og satte sig fast ved tungeroden i et sporskifte, hvorved de efterfølgende fire godsvogne afsporedes, så begge spor spærres i 10 timer.
Al toggang måtte i dette tidsrum ledes over Slagelse-Næstved-Ringsted (godt, man da havde Slagelse-Næstvedbanen)

En udlandsforbindelse til Gedser er vist også engang ført fra Vordingborg via Kalvehavebanen og SNNB til Nykøbing F. (toget blev dog ikke overført i Stubbekøbing) Jeg mener, det var da Masnedsundbroen blev påsejlet i december 1935.

Hvis vi ser bort fra godstrafikkens nylige kørsler via Tønderbanen, er der mon så foregået lignende usædvanlige “omveje” i tidens løb?

alternativ forbindelser

af gamle ole, 22/3 2013, 17:40 (4055 dage siden) @ Anders Madsen

De sjællandske randbaner, ihvertfald Næstved Slagelse har da vist vææret benyttet som alternativ til Rinsted-Næstved i forbindelse med spærring af denne, og selvfølgelig Lille Syd mellem Næstved og Roskilde.


ole

alternativ forbindelser

af Henrik Tolderlund, 22/3 2013, 17:58 (4055 dage siden) @ gamle ole

De sjællandske randbaner, ihvertfald Næstved Slagelse har da vist vææret benyttet som alternativ til Rinsted-Næstved i forbindelse med spærring af denne, og selvfølgelig Lille Syd mellem Næstved og Roskilde.

Ja, så sent som i 1988, hvor i hvert fald delstrækningen Sandved-Næstved var helt nedlagt, blev Slagelse-Næstved Banen befaret af et godstog fremført af MX 1042. Det var i anledning af Intercity-ulykken ved Sorø, hvor Vestbanen blev helt spærret.

Venlig hilsen
Henrik

alternativ forbindelser

af Poul Andersen, 22/3 2013, 18:12 (4055 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Et afsporet og væltet godstog ved Ullerslev mellem Odense og Nyborg i marts 1961, som spærrede begge hovedspor, afstedkom at lyntog og internationale tog et par dage blev kørt via Ringe.

Mvh.
Poul.

alternativ forbindelser

af Poul Andersen, 22/3 2013, 18:18 (4055 dage siden) @ Poul Andersen

Apropos den påsejlede jernbanebro i Aalborg, så har der ved tidligere påsejlinger været kørt godstog via Thisted - Fjerritslev - Nr. Sundby da denne mulighed var tilstede.

Mvh.
Poul.

alternativ forbindelser

af KimC, 22/3 2013, 18:49 (4055 dage siden) @ Poul Andersen

Et afsporet og væltet godstog ved Ullerslev mellem Odense og Nyborg i marts 1961, som spærrede begge hovedspor, afstedkom at lyntog og internationale tog et par dage blev kørt via Ringe.

Mvh.
Poul.

Nu du nævner det, forekommer der mig et billed af en (vistnok MY) der passerer en station på Ringe - Nyborg banen med et persontog der godt kan have været internationalt. Stationsforstanderen poserer for fotografen, billedet findes i en bog som jeg ikke kan huske navnet på.

alternativ forbindelser

af Claus E. Hansen, 22/3 2013, 19:39 (4055 dage siden) @ KimC
redigeret af Claus E. Hansen, 22/3 2013, 20:22

Et internationalt tog trukket af GM, der passerer Ørbæk den 1. marts 1961, vises med to fotos i ovennævnte bog "Nyborg-Ringe-Fåborg Banen" af LVN.

Årsagen var i øvrigt at et godstog var væltet ved Ullerslev mellem Nyborg og Odense.

I et døgn blev lyntogene og de internationale tog ført over Ørbæk-Ringe.

Det må i øvrigt have været lidt besværligt med omløbet i Ringe, for de lokomotivtrukne togs vedkommende.

Mvh
Claus

alternativ forbindelser

af gamle ole, 22/3 2013, 18:32 (4055 dage siden) @ Anders Madsen

I øvrigt oplystes det fra "frotrolig kilde" at det i den kolde krigs dage var NATO/militær krav at der var alternative ruter, men den stategiske betydning af banerne var jo nok større dengang hvor banerne betød noget. Dette skulle bl.a. være gældende for bibeholdelsen af Næstved-Slagelse selvom der jo ikke var nogen daglig drift.
Og nu vi har gang i det alternative har der vel altid være flere muligheder for at køre rundt i det gamle 2. distrikt, mens det i 1. distrikt jo mere fra frem og tilbage til og fra Kbh. Dette gjaldt jo endnu mere førend de mange nedlæggelser af både stats-og privatbaner.


Ole

alternativ forbindelser

af gamle ole, 23/3 2013, 16:08 (4054 dage siden) @ gamle ole

Disse evt militærstrategiske overvejser har også været nævnt i relation til nogle af de mere eller mindre brakliggende banestrækninger i Jylland, meen som sagt er tiden jo nok løbet fra den slags, kombineret med banernes faldende betydning for infrastrukturen, I bogen om CVK nævnes jo hvor vitale alle DSB-funktioner var i 50erne, og hvor man måske idag knapt ville bemærke at der f.ex var arbejsnedlæggelser, da der er tale om en helt anden infrastruktur mm i vore dage, , bortset fra (relativt få?) pendlere der nok ville finde alternatver, og så "overførselsindkomstmodtagere" som væsentlige kunder:-D


Ole

alternativ forbindelser

af Niels Munch, 22/3 2013, 21:59 (4055 dage siden) @ Anders Madsen

En udlandsforbindelse til Gedser er vist også engang ført fra Vordingborg via Kalvehavebanen og SNNB til Nykøbing F. (toget blev dog ikke overført i Stubbekøbing) Jeg mener, det var da Masnedsundbroen blev påsejlet i december 1935.

Sejlede man passagererne fra Kalvehave til Stubbekøbing (hvor færgeleje vist endnu ikke var anlagt)?

Det var nyt for mig; jeg er bekendt med, at KB kørte forbindelsestog for DSB mellem Masnedsund og Vordingborg stationer som følge af denne påsejling (der skete 12.12.1935), hvor man midlertidigt forlagde statsbanen til den nye bro under bygning således, at togene dér ikke kom til Masnedsund station. KBs kørsel skete af hensyn til 2 togpar med forbindelse til Lolland-Falster og foregik i perioden 22.12.1935 - 19.04.1936, hvor der nu var etableret et midlertidigt brofag på den gamle Masnedsundbro således, at togene atter kunne komme til perron i Masnedsund.

Kilde: JB-P "Trafikken til Møn", bane bøger 1991 (ISBN 87 88632 35-0).

M.v.h.
Niels

alternativ forbindelser

af Lars Viinholt-Nielsen, 23/3 2013, 00:29 (4055 dage siden) @ Niels Munch

I dagene 3.-5. februar 1923 gennemførtes trafikken Sjælland-Falster via Kallehavebanen, busser på Møn, skib Hårbølle-Stubbekøbing og SNNB-tog til Nykøbing F. Herom kan læses s. 97-102 i den underholdende bog af P.L.Poulsen: "47 Aar ved DSB II" (1944). For de mange Struerfolk i dette ærværdige forum kan bogen i øvrigt varmt anbefales.

alternativ forbindelser

af Niels Munch, 23/3 2013, 00:52 (4055 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

I dagene 3.-5. februar 1923 gennemførtes trafikken Sjælland-Falster via Kallehavebanen, busser på Møn, skib Hårbølle-Stubbekøbing og SNNB-tog til Nykøbing F. Herom kan læses s. 97-102 i den underholdende bog af P.L.Poulsen: "47 Aar ved DSB II" (1944). For de mange Struerfolk i dette ærværdige forum kan bogen i øvrigt varmt anbefales.

Kære Lars,

Mange tak for info. JB-P nævner også dette "arrangement", som skyldtes isproblemer mellem Masnedø og Orehoved, i sin førnævnte bog. Såvel Kalvehave-Koster færgeoverfart som Dampskibsselskabet Stubbekøbing (Hårbølle Bro-Stubbekøbing) var involveret i denne nødforbindelse, en slags uofficiel "Gedser-Ekspres", indtil stormen ryddede Storstrømmen for is, og normal trafik kunne genoptages.

Bedste hilsener
Niels

Svenska-lok

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak