Fyrbøder

af Claus, 23/3 2013, 17:08 (4065 dage siden)

Jeg har en dattersøn på niethalvt år. Han spurgte mig forleden, 'hvad var en fyrbøder, og hvad lavede han?'
Første del af svaret var jo enkelt nok, at fyrbøderen fyrede, dengang da...
Anden del var jo vanskeligere. Han (var der en hun, nogensinde?)skovlede kul.
'Var det så enkelt?' spurgte drengen.
'Næh, det var det ikke,' svarede jeg, og skyndte mig at skifte emne.
Men knægten er hverken dum eller glemsom - så han kommer tilbage til det om nogle få dage.
Er der nogen her, som kan/vil beskrive mig en fyrbøders nødvendige ekspertise og daglige arbejde - inden morfar bliver til grin ?

Fyrbøder

af Niels Munch, 23/3 2013, 17:34 (4065 dage siden) @ Claus

Er der nogen her, som kan/vil beskrive mig en fyrbøders nødvendige ekspertise og daglige arbejde - inden morfar bliver til grin ?

Hej Claus,

Måske et kig i gamle reglementer og instrukser, som f.eks.:

http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb_lokomotivpersonalet/alm-lokmanskab_1del_1948_2udg.pdf .

Kilde: http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb_lokomotivpersonalet/index.htm .

Den ultrakorte version findes i "Elementær Jernbanelære", Afsnit 8, s. 82: http://www.jernbanearkivalier.dk/l%C3%A6reb%C3%B8ger/index.htm

M.v.h.
Niels

Fyrbøder

af Claus, 23/3 2013, 18:55 (4065 dage siden) @ Niels Munch

Tak, Niels.
Nyttig info!

Avatar

Fyrbøderen bøder fyret

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/3 2013, 10:51 (4065 dage siden) @ Claus

fyrbøder -en, -e (ænyda.; efter plattysk vurboter; til fyr III, 2. led afl. af bøde udbedre; egl. 'den der udbedrer ilden') person, der passer fyret fx. på fabrik.
(Nudansk Ordbog, 1987, s. 315).
Bøde kendes også fra at bøde fiskegarn (dvs. reparere, udbedre), og fra at bøde på (dvs. råde bod på) eventuelle mangler.
Under kørslen ser fyrbøderen bl.a. til, at fyret brænder jævnt (at kullene er jævnt fordelt på risten) og udbedrer, hvis dette ikke er tilfældet.

Fyrbøderen bødede fyret

af Claus, 24/3 2013, 16:01 (4064 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Fint - og tak!
Jeg tænkte jo nok, at det krævede noget mere end bare en kulskovl!
Nu kan jeg så forklare dattersønnen, at dengang der var damp på skinnerne, så var der to på lokoet - begge specialuddannede.
Erkender, at det er helt nyt for mig, at kul/ild skulle arrangeres forskelligt fra lok-type til lok-type... Men, man bliver jo aldrig for gammel til at lære nyt (eller i dette tilfælde, gammelt).

Avatar

Fyrbøder

af ove, Struer, 23/3 2013, 23:14 (4065 dage siden) @ Claus

Altså dybest set kan man sige at det at køre et damplokomotiv i høj grad var et teamwork. Ud oveer at fyre skulle fyrbøderen også sørge for at fylde vand på kedlen vel og mærke uden at sænke temperaturen i kedlen alt for meget og han skulle også hjælpe lokomotivføreren med at kikke efter signaler og i øvrigt være i stand til at føre maskinen i en nødsituation.

Min bedstefar var lokomotivfører og han HADEDE at køre Mo fordi han der var alene. Det var han ikke vant til. I dag kan jeg forstå at de fyrer lokomotivførerer hvis de har nogebn i førerhuset under kørslen......

Hmmmmmmm.

Avatar

Fyrbøder

af Ove Nygaard, 24/3 2013, 09:10 (4065 dage siden) @ ove

I dag kan jeg forstå at de fyrer lokomotivførerer hvis de har nogebn i førerhuset under kørslen......


Hmmmmmmm.

Hej navnebror.

Der er formentligt kun tale om evt. konsekvenser, såfremt der er tale om "uberettiget" ophold i førerrum, netop for ikke at "forstyrre" signalobservationen.:-(
Der er ganske præcise bestemmelser for, hvem der udover lokomotivføreren må tage ophold i det betjente førerrum.
Der er nok en af de "aktive", der i dette forum kan henvise til, hvor bestemmelsen er beskrevet.

Vh

Ove af Erritsø

Avatar

Fyrbøder

af ove, Struer, 24/3 2013, 10:33 (4065 dage siden) @ Ove Nygaard

I dag kan jeg forstå at de fyrer lokomotivførerer hvis de har nogebn i førerhuset under kørslen......


Hmmmmmmm.


Hej navnebror.

Der er formentligt kun tale om evt. konsekvenser, såfremt der er tale om "uberettiget" ophold i førerrum, netop for ikke at "forstyrre" signalobservationen.:-(
Der er ganske præcise bestemmelser for, hvem der udover lokomotivføreren må tage ophold i det betjente førerrum.
Der er nok en af de "aktive", der i dette forum kan henvise til, hvor bestemmelsen er beskrevet.

Vh

Ove af Erritsø

Jamen det er helt rigitgt men det gælder altså alle, selv togføreren. Den eneste undtagelse er kørelæreren under oplæring. Togføreren/konduktøren/.. må godt give en kortvarig besked men der må ikke opholde sig nogen ud over lokomotivføreren under kørslen.

Det er sådan set forståeligt, idet førerens opmærksomhed skal være 100% rettet mod kørslen men på den anden side ved jeg ikke rigtigt. Jeg vil gerne se en opgørelse over ulykker der er forårsaget fordi lokomotivførerens opmærksomhed blev afledt af en passager i førerkabinen.

Avatar

Ulykke forårsaget af ophold i førerrum

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/3 2013, 11:40 (4065 dage siden) @ ove

Jeg vil gerne se en opgørelse over ulykker der er forårsaget fordi lokomotivførerens opmærksomhed blev afledt af en passager i førerkabinen

Sorø 1988 er vist desværre mere end rigeligt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Ulykke forårsaget af ophold i førerrum

af ove, Struer, 24/3 2013, 12:33 (4064 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg vil gerne se en opgørelse over ulykker der er forårsaget fordi lokomotivførerens opmærksomhed blev afledt af en passager i førerkabinen


Sorø 1988 er vist desværre mere end rigeligt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ikke fordi jeg ikke tror dig men hvordan kom man frem til den konklusion? (altså at det skyldtes en passager i førerrummet). Det kan jeg ikke finde noget om.

Avatar

Ulykke forårsaget af ophold i førerrum

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/3 2013, 12:45 (4064 dage siden) @ ove

Jeg vil gerne se en opgørelse over ulykker der er forårsaget fordi lokomotivførerens opmærksomhed blev afledt af en passager i førerkabinen


Sorø 1988 er vist desværre mere end rigeligt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Ikke fordi jeg ikke tror dig men hvordan kom man frem til den konklusion? (altså at det skyldtes en passager i førerrummet). Det kan jeg ikke finde noget om.

Jeg er på ferie frem til 2. april og har ikke adgang til mit arkiv. Men som jeg husker det, skyldtes ulykken, at der blev kørt med 100 km/t et sted, hvor der var hastighedsnedsættelse pga. sporarbejde eller fordi toget skulle køre ad afvigende spor (passere et sporskifte). Lokomotivføreren blev distraheret, fordi han samtalede med en anden lokomotivfører, som rejste "pass" (dvs. som passager) og som havde taget ophold i førerrummet.

Vi kan så naturligvis diskutere, om nævnte lokomotivfører, der rejste som "passager", skal karakteriseres som en "passager" i traditionel forstand.

Men som sagt: Det er efter hukommelsen. Jeg er sikker på, at andre læsere her på forum kan fremgrave både havarikommissionens rapport og andre facts mv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ulykke forårsaget af ophold i førerrum

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/3 2013, 13:04 (4064 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men som sagt: Det er efter hukommelsen. Jeg er sikker på, at andre læsere her på forum kan fremgrave både havarikommissionens rapport og andre facts mv.

Fra http://www.hcl.dk/da/jernbane/havarirapporter/

"Undersøgelser før 1996
Før 1996 blev undersøgelser gennemført af de enkelte jernbanevirksomheder (primært DSB) og rapporter fra den periode er ikke tilgængelige via Havarikommissionen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Sor%C3%B8-ulykken

Avatar

Ulykke forårsaget af ophold i førerrum

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/3 2013, 13:08 (4064 dage siden) @ Erik Olsen

Men som sagt: Det er efter hukommelsen. Jeg er sikker på, at andre læsere her på forum kan fremgrave både havarikommissionens rapport og andre facts mv.


Fra http://www.hcl.dk/da/jernbane/havarirapporter/

"Undersøgelser før 1996
Før 1996 blev undersøgelser gennemført af de enkelte jernbanevirksomheder (primært DSB) og rapporter fra den periode er ikke tilgængelige via Havarikommissionen."

http://da.wikipedia.org/wiki/Sor%C3%B8-ulykken

Korrekt! Så jeg retter mig selv til:

"Jeg er sikker på, at andre læsere her på forum kan fremgrave både relevant(e) myndighed(er)s rapport og andre facts mv."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ulykke forårsaget af ophold i førerrum

af Svend, Storkøbenhavn, 24/3 2013, 15:11 (4064 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kan så naturligvis diskutere, om nævnte lokomotivfører, der rejste som "passager", skal karakteriseres som en "passager" i traditionel forstand.

En lkf der tager ophold i førerrummet har observationspligt og kan netop gøre opmærksom på, at der er ved at opstå en situation, som den egentlige lokomotivfører er ved at overse. Men sidder de og taler med hinanden uden at se fremad, er der to mand til at begå en fejl.

Ulykke forårsaget af ophold i førerrum

af John, 24/3 2013, 17:31 (4064 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"DSBs Havarigruppe fastslog at hastigheden på fri bane havde været oppe på over 120 km/t (max 80 km/t) og at årsagen til afsporingen var, at toget var kørt ind i transversalen 5b/5a på Sorø station med ikke under 100 km/t (max 40 km/t tilladt) samt at det ikke kunne udelukkes, at lokomotivførerens utilstrækkelige opmærksomhed overfor kørselssituationen skyldtes den med ledsageren førte samtale, der har afledt hans opmærksomhed fra hans egentlige funktion."

Citat fra Sorøulykken

Avatar

Ulykke forårsaget af ophold i førerrum

af ove, Struer, 24/3 2013, 19:24 (4064 dage siden) @ John

"DSBs Havarigruppe fastslog at hastigheden på fri bane havde været oppe på over 120 km/t (max 80 km/t) og at årsagen til afsporingen var, at toget var kørt ind i transversalen 5b/5a på Sorø station med ikke under 100 km/t (max 40 km/t tilladt) samt at det ikke kunne udelukkes, at lokomotivførerens utilstrækkelige opmærksomhed overfor kørselssituationen skyldtes den med ledsageren førte samtale, der har afledt hans opmærksomhed fra hans egentlige funktion."

Citat fra Sorøulykken

Klart svar :-) og jeg er overbevist men der kan vist heller ikke være tvivl om at distraktioner er en dårlig ting.

Fyrbøder

af KimC, 24/3 2013, 19:06 (4064 dage siden) @ ove

Jeg vil gerne se en opgørelse over ulykker der er forårsaget fordi lokomotivførerens opmærksomhed blev afledt af en passager i førerkabinen.

Jeg kender til en sikkerhedsmæssig hændelse der skete i Vejle i slutnngen af firserne. KLK's veterantog var under indrangering til perron, i belemret spor. Der blev rangeret med visuel kommunikation mellem rangist og lokofører. Rangisten kunne ikke få kontakt til lokoføreren, fordi denne ikke var i døren på grund af 3 børn der opholdt sig i førerrummet. Rangisten prøvede at komme ind i en vogn og trække nødbremsen, men toget bragede op bag i et IC tog bestående af 6 IC vogne og en MZ.
Heldigvis var IC toget klar til afgang, alle døre borset fra togførerens var lukkede, og bremsen var løs. Det eneste der skete i IC toget var vist en brilleskade. Veterantoget var tomt, men fik bøjet puffere, og maskinen smed noget kul.
Træfningen var så kraftig at IC toget flyttedes ca 10 meter, og det var uden hjælp af MZ'en.
Foruden lokoføreren og de 3 børn, opholdt der sig en fyrbøder og en fyrbøderaspirant, og så er der altså ikke meget albuerum i førerhuset på en F'er, det var derfor lkf ikke lige kunne komme til at se ud af "vinduet" - ellers meget praktisk at kunne når man rangerer ind i et belemret spor.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak