Avatar

6 svensk/norske lokomotiver

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/11 2022, 20:38 (520 dage siden)

Mon disse udanske lokomotiver kan identificeres?

[image]Billede 1. Brösarp 1993.


[image]Billede 2. Grovane 1968.


[image]Billede 3. Kristiansand 1968.


[image]Billede 4. Norrsundet 11/4-70.


[image]Billede 5. Nykvarn 23/2-69.


[image]Billede 6. Torshälla 23/2-69.

--
[image]

6 svensk/norske lokomotiver, #2

af Niels Munch, 23/11 2022, 23:23 (519 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]Billede 2. Grovane 1968.

Det er Setesdalsbanens 1'C1' T n2 lok Type XXI nr. 1 (Dübs 3172/1894), udrangeret 1962 og "Denkmal" på Grovane Station indtil 1997, hvor det flyttedes i remise.

M.v.h.
Niels

6 svensk/norske lokomotiver, #4

af Niels Munch, 23/11 2022, 23:44 (519 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]Billede 4. Norrsundet 11/4-70.

[image]
Diesellok använt som växellok för den interna växlingen vid Kopparfors AB sulfatfabrik i Norrsundet. Loket var tillverkat av: Christoph Schöttler GMBH Maschinenfabrik, Diepholz (SCHÖMA). Fotografering - 1958. FOTOGRAF: Eldö, Stig. digitaltmuseum.se - ID: JvmKBDA00694.

Lokdata: F.nr. 2030/1957 891 mm dm, motor MB 225 hk, loktype CFL-200D, Kopparfors AB, Norrsundet, 1972 skrot (treaxligt).

M.v.h.
Niels

Avatar

6 svensk/norske lokomotiver

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 23/11 2022, 23:59 (519 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det minste av de to lokene ved lokstallen i Kristiansand er etter alt å dømme et type 21-lok, uten at jeg er i stand til å si hverken hvilken undertype eller hvilket loknummer det kan være. Det andre tør jeg ikke gjette på, men jeg har slengt ut en forspørsel, så får vi se om jeg får napp.

Avatar

6 svensk/norske lokomotiver

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 24/11 2022, 02:16 (519 dage siden) @ Eyolf

Da har jeg fått vite følgende: Det lille loket er antakelig 21a.203, det store antakelig 30a.274.

Avatar

6 svensk/norske lokomotiver, #3

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 24/11 2022, 13:04 (519 dage siden) @ Niels Munch

Da er det nok et visst sprik innad i NJKs forskningsgruppe der min kilde også er et svært aktivt medlem. Vi får la det stå åpent så lenge.

6 svensk/norske lokomotiver, #3

af Niels Munch, 24/11 2022, 13:18 (519 dage siden) @ Eyolf

Da er det nok et visst sprik innad i NJKs forskningsgruppe der min kilde også er et svært aktivt medlem. Vi får la det stå åpent så lenge.

Hej Eyolf,

Billedet findes også hos Norsk Jernbanemuseum og er vist på digitaltmuseum.no, se: https://digitaltmuseum.no/0210110502583/damplokomotiv-type-30a-274-og-18c-226-utenfor-l... .

Også her er lokomotiverne bestemt som NSB 30a 274 og 18c 226.

M.v.h.
Niels

Avatar

6 svensk/norske lokomotiver, #3

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 24/11 2022, 17:11 (519 dage siden) @ Niels Munch

Og da har også lederen for forskningsgruppen korrigert sin kollega: Bildet viser 30a.274 og 18c.226. Bildet finnes også i NJKs fotosamling.

I den vinkelen bildet er tatt, er det svært vqanskelig å se forskjell på typene 18 og 21.

6 svensk/norske lokomotiver, #5 og #6

af Niels Munch, 24/11 2022, 09:23 (519 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 24/11 2022, 09:47

[image]Billede 5. Nykvarn 23/2-69.

[image]Billede 6. Torshälla 23/2-69.

Hej Tommy,

Billederne er taget samme dato og viser givetvis samme lok, som jeg ser som et SJ B4.

Her er der 4 at vælge imellem, og jeg pegerB4 nr. 1513, det eneste overlevende af de 4 (som i øvrigt fra primo 1950'erne alle var blevet beredskabslok).

Iflg. Järnvägshistoriskt Forum var B4 1513 med i Mälaren rundt i februar 1969. Mon ikke billederne stammer fra den tur? De øvrige 3 B4 lok, som slopades 1973, var næppe køreklare på dette tidspunkt.

PS: SJ udtog et antal beredskabslokomotiver til prøvekørsel, da man i sidste halvdel af 1960'erne havde et større antal ellokomotiver ude af drift. Eneste B4, der blev udtaget, var netop nr. 1513.

M.v.h.
Niels

6 svensk/norske lokomotiver, #5 og #6

af PeterA, 24/11 2022, 16:17 (519 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!

Du har helt ret. Det er SJ B4 1513, som i de sidste dage af januar 1969 kørte med Mälaren rundt i en afprøvning af et udvalg af beredskapslok. Den 23.2 samme år kørte SJK desuden et udflugtståg Stockholm-Nybybruk med maskinen, som i SJ regi var lidt af en særling.
B4 loken var kompoundlok, såkaldt fyrlinger, som privatbanen Uppsala-Gävle var foregangsmand med. Da SJ overtog UGJ i 1933, kom de fire lok i 1934 til SWB, Stockholm Västerås, da SJ ikke var så imponeret af denne type maskiner og deres konstruktion. De kom dog tilbage til SJ, da SWB blev overtaget i 1945. På SWB var man efter sigende meget tilfredse med maskinerne. De var bygget af Nohab med to hver i 1917 og 1926.
Og flotte maskiner tilmed. 1513 kan beses i Gävle på Järnvägsmuseet.
mvh
PeterA

6 svensk/norske lokomotiver, #5 og #6

af Niels Munch, 24/11 2022, 17:03 (519 dage siden) @ PeterA

Hej PeterA,

Tak for din tilbagemelding og præcisering af kørslerne med B4 1513 i 1969.

Men jeg mener ikke, B4 var kompoundlok. De var bygget som firecylindrede lokomotiver, der arbejdede med enkel ekspansion, såkaldte fyrlingar. De var Sveriges første og eneste firlinger.

Andre firecylindrede damplokomotiver har eksisteret i Sverige, såsom SJ Litra F, men disse lokomotiver arbejdede med dobbelt ekspansion via højtryks- og lavtrykscylindre og blev formelt regnet som firecylindrede kompound lokomotiver og ikke som firlinger.

Kilde bl.a.: https://sv.wikipedia.org/wiki/B4 .

Bedste hilsener
Niels

6 svensk/norske lokomotiver, #5 og #6

af PeterA, 24/11 2022, 17:09 (519 dage siden) @ Niels Munch

Ja, Niels, det er mig der sjusker. Undskyld !!
Maskinerne var 4-cylindrede, men var ikke kompoundlok. Den opfattelse skulle helst ikke udbredes. Så tak for din hurtige reaktion.
Bedste hilsener/PeterA

Avatar

6 svensk/norske lokomotiver

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 24/11 2022, 13:29 (519 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for alle svar. Billederne stammer fra Ulf Elthammar:
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/
som venligst har stillet sine billeder til rådighed for Jernbanen.dk/Svenska-lok.se

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak