Sporbenyttelse på Kbh Hovedbane i "gamle dage"
Hej forum
Hvordan var den normale sporbenyttelse på Kh i de "gode gamle dage" - da der blev kørt med Lyntog, E-, S-, MY, MX og MO?
Jeg tænker specielt på, hvad man gjorde i travle morgentimer og helt specielt, hvis ferietrafikken indsatte forstærkningstog til Fyn og Jylland. Der må have været togtrængsel. 1. og 2. afdeling mod Fyn og Jylland afgik med kort mellemrum.
Jeg tænker også på, at et spor før eller siden måtte være frit, så afkoblede maskiner fra vest kunne køres "baglæns" gennem stationen og ud på pladsen/Gb/Mdt. Jeg husker at have set en E stå og vente inde i røret ved kmd-posten.
8 spor: 3 toglinjer fra vest (+evt. 1 fra Gedser). 2 linjer til/fra Helsingør. 3 linjer mod vest (+ evt. 1 til Gedser): Summa 8 spor + ingen til/fra Gedser + ingen til maskinerne + ingen til dubleringstog.
Det kan jo godt lade sig gøre med god planlægning, men det kniber ved forsinkelser og i ferier.
Kan nogen sige hvad gjorde man?