Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Steffen Dresler, 31/5 2023, 18:43 (387 dage siden)

Kære alle

Denne idylliske restaurant mv. har noget med jernbaner at gøre, spørgsmålet er så bare hvilken? Tre kære personer trippede og hoppede forbi for 30 – 40 år siden og et kært eje af Kongehuset endte sine dage her.

[image]

Bedste bagpinse hilsener:-)

Steff

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Ole Lund Jensen, 31/5 2023, 20:44 (387 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff

Smukt istandsat, men "ak hvor forandret" må man vel have lov at sige om omgivelserne.

Det må være Petersen og Albecks - senere Uniscraps - administrations- og lagerbygning i Københavns sydhavn, som vi ser. Og ja Egon, Keld og Benny har været forbi her en del gange. En god del damplokomotiver endte deres dage her. Det samme var tilfældet med en del skibe, herunder kogeskibet (hjuldamperen) "Dannebrog".

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Steffen Dresler, 31/5 2023, 21:21 (387 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hej Ole

Området har på en måde altid interesseret mig, nok mest p.g.a. havnebanerne (og Gb) med dets kuloplag og anden industri og (bl.a. B&W støberi). I søndags gik jeg en tur med Dansk Arkitektur Center for at få lidt mere baggrundsviden og ved et stop kunne jeg se toppen af bygningen, troede faktisk den var revet ned. Så afsted igår, man kan faktisk også KØRE rundt, de forskellige "øer" er forbundet med broer.
Området er jo TOTALT forandret, se billedet herunder fra 2013 fra "Nokken" siden. Ørstedværket kan jo ses til venstre. Området huser jo "Dieselhouse" med verdens største? B&W dieselmotor for elektricitets tilvirkning, besøg værd!

[image]

Man kan den dag idag, selvom TOTALT ombygget/udbygget/kanaliseret, stadig finde sporrester hist og pist, helt bevidst fået lov til at ligge. Helt oppe ved vejen til Sluseholmen/Amager står en gul stopbom!

Sidst endnu et billede af Petersens & Albecks tidligere kontorbygning fra den anden side. Bemærk kanalen, helt nygravet/anlagt i.f.m. boligbyggeriet.

[image]

At man som i det nye Århusgadekvarter i Nordhavnen nogle steder bor ALDELES FOR TÆT efter min mening, er en ting man skal forholde sig til som beboer, men omgivelserne med de mange kanaler gør det et besøg værd synes jeg, S-tog til Dybbelsbro og om et lille år to nye Metrostationer!!

Steff

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Oversmeden, 31/5 2023, 21:45 (387 dage siden) @ Steffen Dresler

Området er jo TOTALT forandret, se billedet herunder fra 2013 fra "Nokken" siden. Ørstedværket kan jo ses til venstre. Området huser jo "Dieselhouse" med verdens største? B&W dieselmotor for elektricitets tilvirkning, besøg værd!

[image]

Dieselhouse er da bestemt et interessant sted og motoren er da stor. Dog er "verdens største" nok mere et reklamestunt end funderet i virkeligheden. Det skal nok passe at motoren var verdens største i 1932 og en årrække frem.
En nutidig G95 med 9 eller 11 cylindre vil nok slå det gamle skrummel på både fysisk størrelse, vægt og effekt.

En del af gutterne på Dieselhouse har en fortid hos B&W motorfabrik/MAN-ES, så de ved godt hvad der er op og ned på en dieselmotor model stor.

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af marrix, 1/6 2023, 00:01 (387 dage siden) @ Oversmeden

Dieselhouse er da bestemt et interessant sted og motoren er da stor. Dog er "verdens største" nok mere et reklamestunt end funderet i virkeligheden. Det skal nok passe at motoren var verdens største i 1932 og en årrække frem.
En nutidig G95 med 9 eller 11 cylindre vil nok slå det gamle skrummel på både fysisk størrelse, vægt og effekt.

De beskriver selv at:
DieselHouse er opbygget omkring den 3-etager store B&W dieselmotor fra 1932, som gennem 30 år var verdens største dieselmotor med 22.500 hk. Dens formål var to gange dagligt at levere elektricitet til København under spidsbelastninger af el-nettet.
https://dieselhouse.dk/videnom/

- Martin

Avatar

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/6 2023, 07:52 (386 dage siden) @ marrix

Ved en black-out på Sjælland, hvor stort set hele kraftværkskapaciteten var på sommereftersyn, var det den dieselmotor der fik startet hele nettet op igen. Den var det eneste der kunne startes op på et strømløst net, da den startes med trykluft. Da den var igang kunne man koble den på højspændingsnettet (alle forbrugere var koblet fra) og strømforsyne Masnedø værket, der havde en blok der ikke var under revision. Og derefter yderligere en blok andetsteds (Kyndby?). Det skete en sommeraften, hvor hele Sjælland mere eller mindre kørte på linien fra Sverige hvor der så opstod en fejl i en transformator på midtsjælland et sted, som koblede hele linien ud. Og derfor man kunne nøjes med relativt få kraftværksblokke.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Oversmeden, 1/6 2023, 08:55 (386 dage siden) @ Niels Munch

Yep - men største grund var at generatoren på det gamle uhyre kunne magnetisere uden spænding "udefra".....

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af esni, Frederikssund, 1/6 2023, 08:55 (386 dage siden) @ Niels Munch

Hej Michael,

Er det den store strømafbrydelse 23. september 2003, du refererer til?

M.v.h.
Niels

Der var også en tilsvarende hændelse i '90 erne, men jeg kan ikke huske nærmere

--
Eskild

Avatar

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/6 2023, 10:24 (386 dage siden) @ Niels Munch

Hej Michael,

Er det den store strømafbrydelse 23. september 2003, du refererer til?

Nej nej, vi er tilbage omkring 1980 +/- og dieselmaskinen på Ørstedsværket var stadig tilkoblet nettet, men ikke i regelmæssig brug.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af esni, Frederikssund, 1/6 2023, 10:37 (386 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael,

Er det den store strømafbrydelse 23. september 2003, du refererer til?

Nej nej, vi er tilbage omkring 1980 +/- og dieselmaskinen på Ørstedsværket var stadig tilkoblet nettet, men ikke i regelmæssig brug.

Hvis det er den samme hændelse vi tænker på (og som mente var midt '90erne), så skyldtes det et skib med hængende ankre som fik ramt mere end tre fjerdedele af el-kablerne imellem Danmark og Sverige

--
Eskild

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til. (strømsvigt)

af Jørgen Kragh, 1/6 2023, 11:43 (386 dage siden) @ esni

Vi er tilbage i sommeren 1982. Det meste af Sjælland faldt ud, og dieselfætteren på HCØ fik liv i nettet igen. Ikke fordi den startes med trykluft, men fordi den og en gasturbine på Masnedø kunne koble ind på et strømløst net. Da de to maskiner så var i gang, kunne man få startet de store maskiner og trinvist koble nettet ind igen.

Jeg læste den gang på Polyteknisk Læreanstalt (ja, det står der altså på eksamenbeviset) og i november var jeg på ekskursion til Asnæsværket. Gæt selv hvad der var hovedemnet under den ekskursion ud over at se på den dengang helt nye Blok 5.

mvh

Jørgen

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til. (strømsvigt)

af esni, Frederikssund, 1/6 2023, 13:19 (386 dage siden) @ Jørgen Kragh

Vi er tilbage i sommeren 1982. Det meste af Sjælland faldt ud, og dieselfætteren på HCØ fik liv i nettet igen. Ikke fordi den startes med trykluft, men fordi den og en gasturbine på Masnedø kunne koble ind på et strømløst net. Da de to maskiner så var i gang, kunne man få startet de store maskiner og trinvist koble nettet ind igen.

Jeg læste den gang på Polyteknisk Læreanstalt (ja, det står der altså på eksamenbeviset) og i november var jeg på ekskursion til Asnæsværket. Gæt selv hvad der var hovedemnet under den ekskursion ud over at se på den dengang helt nye Blok 5.

mvh

Jørgen

Så vidt jeg husker historien, så kom dieselen først op - og det endda selvom man ikke havde regnet med at den kunne starte...

--
Eskild

Avatar

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til. (strømsvigt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/6 2023, 18:30 (386 dage siden) @ Jørgen Kragh

Vi er tilbage i sommeren 1982. Det meste af Sjælland faldt ud, og dieselfætteren på HCØ fik liv i nettet igen. Ikke fordi den startes med trykluft, men fordi den og en gasturbine på Masnedø kunne koble ind på et strømløst net. Da de to maskiner så var i gang, kunne man få startet de store maskiner og trinvist koble nettet ind igen.

Jeg læste den gang på Polyteknisk Læreanstalt (ja, det står der altså på eksamenbeviset) og i november var jeg på ekskursion til Asnæsværket. Gæt selv hvad der var hovedemnet under den ekskursion ud over at se på den dengang helt nye Blok 5.

Min tidsfastsættelse var baseret på at jeg oplevede den i Kælderbaren på omtalte læreanstalt og den dimmiterede jeg fra 1981, men da jeg boede (alene) i Lyngby Vest de første år efter kom jeg fortsat i Kælderbaren nogle år efter (havde arbejdet der i flere år i studietiden). Så 1982 har det været.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til. (strømsvigt)

af steenth, 21/6 2023, 00:47 (367 dage siden) @ Jørgen Kragh

Vi er tilbage i sommeren 1982. Det meste af Sjælland faldt ud, og dieselfætteren på HCØ fik liv i nettet igen. Ikke fordi den startes med trykluft, men fordi den og en gasturbine på Masnedø kunne koble ind på et strømløst net. Da de to maskiner så var i gang, kunne man få startet de store maskiner og trinvist koble nettet ind igen.

Energinet har den oversigt over de store afbrydelser:
https://energinet.dk/om-sikkerhed-og-beredskab/stromafbrydelser-og-gassvigt-oversigt/st...
Efter den må det være den 4. august 1981...

Mvh
Steen

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til. (strømsvigt)

af esni, Frederikssund, 21/6 2023, 11:41 (366 dage siden) @ steenth

Vi er tilbage i sommeren 1982. Det meste af Sjælland faldt ud, og dieselfætteren på HCØ fik liv i nettet igen. Ikke fordi den startes med trykluft, men fordi den og en gasturbine på Masnedø kunne koble ind på et strømløst net. Da de to maskiner så var i gang, kunne man få startet de store maskiner og trinvist koble nettet ind igen.


Energinet har den oversigt over de store afbrydelser:
https://energinet.dk/om-sikkerhed-og-beredskab/stromafbrydelser-og-gassvigt-oversigt/st...
Efter den må det være den 4. august 1981...

Mvh
Steen

Sakser fra din link:

24. april 1985
Forbindelserne mellem Sjælland og Sverige faldt ud, og omkring en tredjedel af de østdanske elforbrugere var uden strøm i en time.

27. december 1983
En transformerstation ved Stockholm kortsluttede, og forbindelserne under Øresund faldt ud. Alle elforbrugere i Sydsverige mistede strømmen, og ca. en tredjedel af de østdanske elforbrugere mistede
strømmen i halvanden time.

4. august 1981
En fejl på en af 400 kV-forbindelserne i Øresund betød, at 132 kV-forbindelserne under Øresund blev overbelastet og faldt ud. I Østdanmark blev strømmen afbrudt totalt i 21 minutter. Efter et par timer var >> situationen normal igen.

Jeg tror at den store hændelse vi taler om overfor må være den fra april 85.

--
Eskild

Avatar

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til. (strømsvigt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/6 2023, 11:57 (366 dage siden) @ esni

24. april 1985
Forbindelserne mellem Sjælland og Sverige faldt ud, og omkring en tredjedel af de østdanske elforbrugere var uden strøm i en time.

27. december 1983
En transformerstation ved Stockholm kortsluttede, og forbindelserne under Øresund faldt ud. Alle elforbrugere i Sydsverige mistede strømmen, og ca. en tredjedel af de østdanske elforbrugere mistede
strømmen i halvanden time.

4. august 1981
En fejl på en af 400 kV-forbindelserne i Øresund betød, at 132 kV-forbindelserne under Øresund blev overbelastet og faldt ud. I Østdanmark blev strømmen afbrudt totalt i 21 minutter. Efter et par timer var >> situationen normal igen.


Jeg tror at den store hændelse vi taler om overfor må være den fra april 85.

Jeg husker den som længerevarende end 21 minutter og hælder mest til 1983. På den anden side antydes det at den 1981 måske nok fik strømmen retur efter 21 minutter, men så skal forbrugerne jo kobles ind område for område og det har så taget et par timer. Det taler lidt for 1981 - også fordi jeg oplevede det fra Kælderbaren på DtH (DTU) og der kom jeg ikke så meget i 1985 (jeg blev kandidat august 81)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til. (strømsvigt)

af esni, Frederikssund, 21/6 2023, 12:50 (366 dage siden) @ Michael Deichmann

24. april 1985
Forbindelserne mellem Sjælland og Sverige faldt ud, og omkring en tredjedel af de østdanske elforbrugere var uden strøm i en time.

27. december 1983
En transformerstation ved Stockholm kortsluttede, og forbindelserne under Øresund faldt ud. Alle elforbrugere i Sydsverige mistede strømmen, og ca. en tredjedel af de østdanske elforbrugere mistede
strømmen i halvanden time.

4. august 1981
En fejl på en af 400 kV-forbindelserne i Øresund betød, at 132 kV-forbindelserne under Øresund blev overbelastet og faldt ud. I Østdanmark blev strømmen afbrudt totalt i 21 minutter. Efter et par timer var >> situationen normal igen.


Jeg tror at den store hændelse vi taler om overfor må være den fra april 85.

Jeg husker den som længerevarende end 21 minutter og hælder mest til 1983. På den anden side antydes det at den 1981 måske nok fik strømmen retur efter 21 minutter, men så skal forbrugerne jo kobles ind område for område og det har så taget et par timer. Det taler lidt for 1981 - også fordi jeg oplevede det fra Kælderbaren på DtH (DTU) og der kom jeg ikke så meget i 1985 (jeg blev kandidat august 81)

Jeg oplevede IKKE hændelsen i august 81, fordi på det tidspunkt var jeg på Thule AFB.

Kan man noget sted se hvornår på dagen de 2 andre hændelser skete?

--
Eskild

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til. (strømsvigt)

af Jørgen Kragh, 22/6 2023, 09:35 (365 dage siden) @ steenth

Det var hændelsen i 1981 jeg mente, men skrev 82. Undskyld

/Jørgen

Avatar

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/5 2023, 22:21 (387 dage siden) @ Steffen Dresler


[image]

Byggemetoden er robust men ikke unik i Danmark. Her er et eksempel fra Kochsgade 3 i Odense, kendt fra togene.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Fra dengang der var damplokomotiver mv. til.

af Niels Munch, 31/5 2023, 23:29 (387 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Efter sigende lod bygherren til Kochsgade 3 vinduerne sidde så højt, for at han kunne gemme sig for russerne, som han var meget bange for :-( !

I øvrigt er slægtskabet - uanset sammenfald af opførelsesår - mellem de 2 bygninger nok tilfældigt.

Om Fiskerihavnsgade 6: https://slks.dk/omraader/kulturarv/bevaringsvaerdige-bygninger-og-miljoeer/bevaringstem...
Om Kochsgade 3: https://ugeavisen.dk/ugeavisenodense/et-saerpraeget-bygningsvaerk-russerfrygt-bag-stenh... .

M.v.h.
Niels

Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere
Svenska-lok
DSB MO1835

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak