CH 610 - 611

af H.B.Eriksen, 8/9 2023, 16:55 (178 dage siden)

Hej alle, er der en der kan være behjælpelig med mål på vognkassen, tegninger m.m. på nævnte litra og numre ??. Mvh. Henry.

CH 610 - 611

af Ole M. Nielsen ⌂, 8/9 2023, 19:26 (178 dage siden) @ H.B.Eriksen

Hej alle, er der en der kan være behjælpelig med mål på vognkassen, tegninger m.m. på nævnte litra og numre ??. Mvh. Henry.

Fra Driftsmateriel-fortegnelsen 1918.

[image]

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

CH 610 - 611

af Steffen Dresler, 8/9 2023, 20:32 (178 dage siden) @ H.B.Eriksen

Kunne det ikke være denne jf. blyants bemærkninger på tegningen:
[image]
Kilde: Jernnanekilder; personvogne. materieltegninger side 29/29

Steff

CH 610 - 611

af Niels Munch, 8/9 2023, 21:09 (178 dage siden) @ Steffen Dresler

Kunne det ikke være denne jf. blyants bemærkninger på tegningen:

Jo, M 38 og M 39 blev jo (via et par mellemhop) til CH 610 og CH 611 jf. herværende database.

M.v.h.
Niels

CH 610 - 611

af H.B.Eriksen, 8/9 2023, 21:33 (178 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen, Jeg har "pløjet" mere end 82000 sider, på Jernbanekilder.dk, igennem uden resultat, ej heller via dine oplysninger, det er muligt det kan være denne vogn. Kan du slå den den op i en bedre opløsning, da jeg ikke kan se målene. ??.

CH 610 - 611

af H.B.Eriksen, 8/9 2023, 21:50 (178 dage siden) @ Niels Munch

Bingo, så er vi ved at være der :-P

CH 610 - 611

af Oversmeden, 8/9 2023, 22:08 (178 dage siden) @ H.B.Eriksen

Hej Steffen, Jeg har "pløjet" mere end 82000 sider, på Jernbanekilder.dk, igennem uden resultat, ej heller via dine oplysninger, det er muligt det kan være denne vogn. Kan du slå den den op i en bedre opløsning, da jeg ikke kan se målene. ??.

Alle tegninger mm. på jernbanekilder ligger i lav opløsning. Vil du have tegning eller foto i høj opløsning, kontrakt museet (og betal prisen for højere opløsning).

Omkring søgning, så kan jernbanekilder være svær, men!
Når man kender fiduserne, så kan man rydde det værste ud, så bunken bliver overskuelig.
[image]
Ovenstående er et snip af hvorledes jeg på ganske få minutter fik kredset mig ind på 40 tegninger, hvoraf en nok er den ønskede vogn.
Læg mærke til søgeindstillingerne:
Under "vælg emne" ->Driftsmateriel -> Personvognsmateriel.
Under "Vælg materialetype" -> materieltegninger
Under motivdato, vælg intervallet 1/1 1870-31/12 1879.
Dermed fremkommer 40 tegninger og så er det pludselig overskueligt.

Jeg medgiver at valg af dato kan være lidt tricky, men følgende er "quick and dirty".
Stil dig i feltet (f. eks. motivdato fra) og få et vindue op med en kalender.
Sæt nu cursor på årstallet og højreklik. Nu burde der komme et årstalsinterval på 10 år (2020-2029 f.eks.).
Så er det bare at trykke på "baglænspilen" for at ramme det ønskede årti - det går pænt tjep for det går i interval af 10 år.
Vælg derefter måned og dato.

CH 610 - 611

af H.B.Eriksen, 9/9 2023, 10:42 (178 dage siden) @ Oversmeden

Tak for vejledningen, det virker ;-)

CH 610 - 611

af Steffen Dresler, 9/9 2023, 09:15 (178 dage siden) @ H.B.Eriksen

Hallo

Grunden til at opløsningen på min vedhæftede fil var dårlig var, at du IKKE kan downloade en Pdf fil direkte og vise den på siden her. Derfor lavede jeg et Screen print af siden, ændrede denne fil til en jpg og vedhæftede den.

Jeg burde jo have skrevet filnavnet som NM gjorde. Men da jeg ville gøre dette, havde jeg lukket siden og så gad jeg faktisk ikke starte forfra med at gennemse 29 sider med 8 - 10 filer på hver side.

Problemet er for mig, at det er svært at lige nøjagtigt - som Oversmeden skriver - finde en ønsket fil hurtigt. Men sådan er siden bygget op og du skal anvende de hjælpeværktøjer du finder eller som er beskrevet på siden.

At siden m.h.t. bl.a. billeder og tegninger er opbygget som den er, tror jeg også er en sikring mod kommerciel og uautoriseret anvendelse fra 3. part. Ganske forståligt kommet EVP problemer ihu med hans hjemmeside.

Fortsat god weekend

Steff

CH 610 - 611

af H.B.Eriksen, 9/9 2023, 10:44 (178 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for indsatsen, fik løst problemet. God weekend ;-)

Jernbanekilder - download

af UTJ, 9/9 2023, 10:57 (178 dage siden) @ Steffen Dresler

Tegningerne på jernbanekilder er i den scannede opløsning. Tegninger bliver i sort/hvid scannet i tif og komprimeret uden tab af indhold (eks LZW). Tif kan ikke bruges i web-baser, hvor de oversættes til pdf, stort set også uden tab af indhold.
Men s/h-tegninger bliver noget skidt i skaleret gengivelse. Hvis man vil vise en lille udgave, er det bedste ofte at gemme den store tegning som jpg i gråtoner eller lignende og nedskalere jpg-filen til i dette tilfælde jernbanen.dk's billedformat.

Problemet med en s/h scanning af tegninger er at man ikke kan ændre på lysforholdet i tegningen i et billedbehandlingsprogram. Jeg har selv scannet en del i gråtoner i stedet og dermed kunne få de linjer og den tekst frem bedre end i s/h-scannet. Museets materieltegninger er scannet i s/h og derfor er nogle ganske fesne, oftest blåtryk. Det kan man nu ikke klandre museet for, da det var det man kunne få på DSB's scanner i København.

Så den pdf I henter på jernbanekilder er i mangt og meget som den tif-fil den er dannet fra og som kommer fra scanneren. Intet hokus pokus.

--
ئۇلغىك

Avatar

Jernbanekilder - download

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/9 2023, 11:27 (178 dage siden) @ UTJ
redigeret af Morten Flindt Larsen, 9/9 2023, 11:54

Tegningerne på jernbanekilder er i den scannede opløsning. Tegninger bliver i sort/hvid scannet i tif og komprimeret uden tab af indhold (eks LZW). Tif kan ikke bruges i web-baser, hvor de oversættes til pdf, stort set også uden tab af indhold.
Men s/h-tegninger bliver noget skidt i skaleret gengivelse. Hvis man vil vise en lille udgave, er det bedste ofte at gemme den store tegning som jpg i gråtoner eller lignende og nedskalere jpg-filen til i dette tilfælde jernbanen.dk's billedformat.

Problemet med en s/h scanning af tegninger er at man ikke kan ændre på lysforholdet i tegningen i et billedbehandlingsprogram. Jeg har selv scannet en del i gråtoner i stedet og dermed kunne få de linjer og den tekst frem bedre end i s/h-scannet. Museets materieltegninger er scannet i s/h og derfor er nogle ganske fesne, oftest blåtryk. Det kan man nu ikke klandre museet for, da det var det man kunne få på DSB's scanner i København.

Så den pdf I henter på jernbanekilder er i mangt og meget som den tif-fil den er dannet fra og som kommer fra scanneren. Intet hokus pokus.

Det er stort set korrekt; tegningerne i jernbanekilder.dk ligger i systemet som PDF-filer, og systemet er indstillet til, at PDF-filer ikke bliver sat ned i størrelse, når man downloader dem. Man skal kunne se alle de små tal og bogstaver på tegninger (hvis disse ikke er forsvundet ved originalscanningen).

Fotografier derimod, ligger i systemet som højt opløste TIFF-filer, og TIFF-filer bliver af systemet automatisk sat ned i størrelse og konverteret til JPG-filer, når man downloader dem, dog ikke mere end at downloadet kan bruges i fx en konfirmationssang, en skoleopgave eller i et debatforum som nærværende.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

CH 610 - 611

af Jens Bruun-Petersen, 23/9 2023, 15:07 (163 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Det er nu lidt tankevækkende: Tegningen fra DRM 1918 viser CH 610-611 i vognenes sidste optræden som person- og kedelvogne. Ser man på de angivne kupéstørrelser er det tydeligt, at kedelrummdet er opstået ved at indrage en III kl kupé i kedelrummet; tilbage blev så én, og de to andre kupéer på 1675 mm hver var de oprindelige II kl kupéer. Senere blev de to fine kupéer en ad gangen ændret til III klasse.
Hovedtegningen fra 1875 viser en vogn, hvor de to II kl. kupeer ligger tættest på bremsekupéen og de to III kl. kupéer ligger længst fra bremsekupéen. "Projekt kedelvogn" inddrager således én II kl. kupé, tilbage bliver én, og så de to oprindelige III kl. kupéer.
En skitse i DSB/JF DRM 1887 viser M 610-611 med bremsekupé, 2 III kl. kupéer og 2 II kl. kupéer i den rækkefølge - altså en anden fordeling af de to klasser end vist på originaltegningen af M 38-39 fra 1875.
Tegningen af M 38-39 viser også nyt bremsetøj med 8 bremseklodser af jern - tegnet ovenpå det oprindelige bremsetøj med 4 bremseklodser af træ.

Kupévogne er noget af et modulbyggeri - har man byttet rundt på fordelingen af vognklasserne mellem 1875 og 1887?

Venlig hilsen
Jens

Jernbanebøger

Fra Portør Til Stationsleder

Fra Portør Til Stationsleder. Pris 210 kr.

Læs mere
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak