CH 610 - 611
Hej alle, er der en der kan være behjælpelig med mål på vognkassen, tegninger m.m. på nævnte litra og numre ??. Mvh. Henry.
af H.B.Eriksen, 8/9 2023, 16:55 (398 dage siden)
Hej alle, er der en der kan være behjælpelig med mål på vognkassen, tegninger m.m. på nævnte litra og numre ??. Mvh. Henry.
af Ole M. Nielsen , 8/9 2023, 19:26 (398 dage siden) @ H.B.Eriksen
Hej alle, er der en der kan være behjælpelig med mål på vognkassen, tegninger m.m. på nævnte litra og numre ??. Mvh. Henry.
Fra Driftsmateriel-fortegnelsen 1918.
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
af H.B.Eriksen, 8/9 2023, 20:12 (398 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Tak Ole !!
af Steffen Dresler, 8/9 2023, 20:32 (398 dage siden) @ H.B.Eriksen
Kunne det ikke være denne jf. blyants bemærkninger på tegningen:
Kilde: Jernnanekilder; personvogne. materieltegninger side 29/29
Steff
af Niels Munch, 8/9 2023, 21:09 (398 dage siden) @ Steffen Dresler
af H.B.Eriksen, 8/9 2023, 21:33 (398 dage siden) @ Steffen Dresler
Hej Steffen, Jeg har "pløjet" mere end 82000 sider, på Jernbanekilder.dk, igennem uden resultat, ej heller via dine oplysninger, det er muligt det kan være denne vogn. Kan du slå den den op i en bedre opløsning, da jeg ikke kan se målene. ??.
af Niels Munch, 8/9 2023, 21:45 (398 dage siden) @ H.B.Eriksen
Direkte link til tegningen her: http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/10495/viewmode=infoview - hvorfra den kan downloades.
M.v.h.
Niels
af H.B.Eriksen, 8/9 2023, 21:50 (398 dage siden) @ Niels Munch
Bingo, så er vi ved at være der
af Oversmeden, 8/9 2023, 22:08 (398 dage siden) @ H.B.Eriksen
Hej Steffen, Jeg har "pløjet" mere end 82000 sider, på Jernbanekilder.dk, igennem uden resultat, ej heller via dine oplysninger, det er muligt det kan være denne vogn. Kan du slå den den op i en bedre opløsning, da jeg ikke kan se målene. ??.
Alle tegninger mm. på jernbanekilder ligger i lav opløsning. Vil du have tegning eller foto i høj opløsning, kontrakt museet (og betal prisen for højere opløsning).
Omkring søgning, så kan jernbanekilder være svær, men!
Når man kender fiduserne, så kan man rydde det værste ud, så bunken bliver overskuelig.
Ovenstående er et snip af hvorledes jeg på ganske få minutter fik kredset mig ind på 40 tegninger, hvoraf en nok er den ønskede vogn.
Læg mærke til søgeindstillingerne:
Under "vælg emne" ->Driftsmateriel -> Personvognsmateriel.
Under "Vælg materialetype" -> materieltegninger
Under motivdato, vælg intervallet 1/1 1870-31/12 1879.
Dermed fremkommer 40 tegninger og så er det pludselig overskueligt.
Jeg medgiver at valg af dato kan være lidt tricky, men følgende er "quick and dirty".
Stil dig i feltet (f. eks. motivdato fra) og få et vindue op med en kalender.
Sæt nu cursor på årstallet og højreklik. Nu burde der komme et årstalsinterval på 10 år (2020-2029 f.eks.).
Så er det bare at trykke på "baglænspilen" for at ramme det ønskede årti - det går pænt tjep for det går i interval af 10 år.
Vælg derefter måned og dato.
af H.B.Eriksen, 9/9 2023, 10:42 (397 dage siden) @ Oversmeden
Tak for vejledningen, det virker
af Steffen Dresler, 9/9 2023, 09:15 (397 dage siden) @ H.B.Eriksen
Hallo
Grunden til at opløsningen på min vedhæftede fil var dårlig var, at du IKKE kan downloade en Pdf fil direkte og vise den på siden her. Derfor lavede jeg et Screen print af siden, ændrede denne fil til en jpg og vedhæftede den.
Jeg burde jo have skrevet filnavnet som NM gjorde. Men da jeg ville gøre dette, havde jeg lukket siden og så gad jeg faktisk ikke starte forfra med at gennemse 29 sider med 8 - 10 filer på hver side.
Problemet er for mig, at det er svært at lige nøjagtigt - som Oversmeden skriver - finde en ønsket fil hurtigt. Men sådan er siden bygget op og du skal anvende de hjælpeværktøjer du finder eller som er beskrevet på siden.
At siden m.h.t. bl.a. billeder og tegninger er opbygget som den er, tror jeg også er en sikring mod kommerciel og uautoriseret anvendelse fra 3. part. Ganske forståligt kommet EVP problemer ihu med hans hjemmeside.
Fortsat god weekend
Steff
af H.B.Eriksen, 9/9 2023, 10:44 (397 dage siden) @ Steffen Dresler
Tak for indsatsen, fik løst problemet. God weekend
af UTJ, 9/9 2023, 10:57 (397 dage siden) @ Steffen Dresler
Tegningerne på jernbanekilder er i den scannede opløsning. Tegninger bliver i sort/hvid scannet i tif og komprimeret uden tab af indhold (eks LZW). Tif kan ikke bruges i web-baser, hvor de oversættes til pdf, stort set også uden tab af indhold.
Men s/h-tegninger bliver noget skidt i skaleret gengivelse. Hvis man vil vise en lille udgave, er det bedste ofte at gemme den store tegning som jpg i gråtoner eller lignende og nedskalere jpg-filen til i dette tilfælde jernbanen.dk's billedformat.
Problemet med en s/h scanning af tegninger er at man ikke kan ændre på lysforholdet i tegningen i et billedbehandlingsprogram. Jeg har selv scannet en del i gråtoner i stedet og dermed kunne få de linjer og den tekst frem bedre end i s/h-scannet. Museets materieltegninger er scannet i s/h og derfor er nogle ganske fesne, oftest blåtryk. Det kan man nu ikke klandre museet for, da det var det man kunne få på DSB's scanner i København.
Så den pdf I henter på jernbanekilder er i mangt og meget som den tif-fil den er dannet fra og som kommer fra scanneren. Intet hokus pokus.
--
ئۇلغىك
af Morten Flindt Larsen, København K, 9/9 2023, 11:27 (397 dage siden) @ UTJ
redigeret af Morten Flindt Larsen, 9/9 2023, 11:54
Tegningerne på jernbanekilder er i den scannede opløsning. Tegninger bliver i sort/hvid scannet i tif og komprimeret uden tab af indhold (eks LZW). Tif kan ikke bruges i web-baser, hvor de oversættes til pdf, stort set også uden tab af indhold.
Men s/h-tegninger bliver noget skidt i skaleret gengivelse. Hvis man vil vise en lille udgave, er det bedste ofte at gemme den store tegning som jpg i gråtoner eller lignende og nedskalere jpg-filen til i dette tilfælde jernbanen.dk's billedformat.Problemet med en s/h scanning af tegninger er at man ikke kan ændre på lysforholdet i tegningen i et billedbehandlingsprogram. Jeg har selv scannet en del i gråtoner i stedet og dermed kunne få de linjer og den tekst frem bedre end i s/h-scannet. Museets materieltegninger er scannet i s/h og derfor er nogle ganske fesne, oftest blåtryk. Det kan man nu ikke klandre museet for, da det var det man kunne få på DSB's scanner i København.
Så den pdf I henter på jernbanekilder er i mangt og meget som den tif-fil den er dannet fra og som kommer fra scanneren. Intet hokus pokus.
Det er stort set korrekt; tegningerne i jernbanekilder.dk ligger i systemet som PDF-filer, og systemet er indstillet til, at PDF-filer ikke bliver sat ned i størrelse, når man downloader dem. Man skal kunne se alle de små tal og bogstaver på tegninger (hvis disse ikke er forsvundet ved originalscanningen).
Fotografier derimod, ligger i systemet som højt opløste TIFF-filer, og TIFF-filer bliver af systemet automatisk sat ned i størrelse og konverteret til JPG-filer, når man downloader dem, dog ikke mere end at downloadet kan bruges i fx en konfirmationssang, en skoleopgave eller i et debatforum som nærværende.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Jens Bruun-Petersen, 23/9 2023, 15:07 (383 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Det er nu lidt tankevækkende: Tegningen fra DRM 1918 viser CH 610-611 i vognenes sidste optræden som person- og kedelvogne. Ser man på de angivne kupéstørrelser er det tydeligt, at kedelrummdet er opstået ved at indrage en III kl kupé i kedelrummet; tilbage blev så én, og de to andre kupéer på 1675 mm hver var de oprindelige II kl kupéer. Senere blev de to fine kupéer en ad gangen ændret til III klasse.
Hovedtegningen fra 1875 viser en vogn, hvor de to II kl. kupeer ligger tættest på bremsekupéen og de to III kl. kupéer ligger længst fra bremsekupéen. "Projekt kedelvogn" inddrager således én II kl. kupé, tilbage bliver én, og så de to oprindelige III kl. kupéer.
En skitse i DSB/JF DRM 1887 viser M 610-611 med bremsekupé, 2 III kl. kupéer og 2 II kl. kupéer i den rækkefølge - altså en anden fordeling af de to klasser end vist på originaltegningen af M 38-39 fra 1875.
Tegningen af M 38-39 viser også nyt bremsetøj med 8 bremseklodser af jern - tegnet ovenpå det oprindelige bremsetøj med 4 bremseklodser af træ.
Kupévogne er noget af et modulbyggeri - har man byttet rundt på fordelingen af vognklasserne mellem 1875 og 1887?
Venlig hilsen
Jens