Stege til Hobro ca 1958

af ivar, 20/9 2023, 23:43 (237 dage siden)
redigeret af ivar, 21/9 2023, 00:18

Tråden om iltog fik mig sendt en tur ned af Memory Lane.

Min mors broder - med vedhængede hustru og to børn - gjorde hver sommer en tur fra Udby ved Stege hjem til forældrene i Stenild ved Hobro.

Nu kom jeg bare til at spekulere over logistikken - og prisen. Det var jo ikke noget, jeg tænkte over for små 70 år siden - jeg skulle kun fra Frederikshavn til Hobro, og det var nemt nok.

Det jeg ved er

- at de rejste med lyntog den største del af vejen
- at de brugte DSBs busrute mellem Hobro og Løgstør.
- at de gjorde rejsen på samme dag.

Jeg ved at det med lyntog er sikkert, for min onkel forsømte aldrig en lejlighed til at påpege, at de havde lyntogsbilletter - det var der jo en vis prestige i på den tid.

Kan nogen hjælpe med at få den spekulation ud af hovedet - altså, forbindelsen frem og tilbage?

mvh
-ivar

Tillægsspørgsmål: Var der i det hele taget et DSB Rejsebureau i Stege hvor de kunne bestille rejsen?

Avatar

Stege til Hobro ca. 1958

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/9 2023, 10:49 (237 dage siden) @ ivar

Kan nogen hjælpe med at få den spekulation ud af hovedet - altså, forbindelsen frem og tilbage?

Kære "ivar"

Så bliver vi jo nok nødt til at kigge i denne her:

[image]

Stege til Slagelse - sommeren 1958

af Ole Gold ⌂, 21/9 2023, 11:01 (237 dage siden) @ ivar
redigeret af Ole Gold, 21/9 2023, 11:53

Jeg tror jeg kan kaste lidt lys over sagen. I hvert fald den første del af rejsen fra Møn til Slagelse - længere rækker mit køreplansmateriale fra sommeren 1958 ikke.
Bustrafikken på Møn blev indtil 1953 udført af Kalvehavebanen, hvorefter Møns Omnibusser (som var stiftet af de mønske kommuner) overtog trafikken. "Alle rejser starter hos Møns Omnibusser" lød et slogan fra 1950'erne - således også her.

Herunden forside af sommerkøreplanen for 1958 (bemærk kontortiden!!) :
[image]

Herunder uddrag af køreplan for ruten Stege-Vordingborg. Vi antager at man har benyttet dagens første forbindelse fra Stege 06.10 med forbindelse til lyntog i Slagelse. Der har også været forbindelse "østerfra" med ankomst til Stege kl. 06.00. Bussen kom dog ikke til Udby, men kunne gå til landevejen og der komme med bussen - eller man kunne spendere en vognmand til at køre fra Udby til rutebilstationen i Stege. Den videre færd fra Slagelse kan jeg ikke kaste lys over :
[image]

Gennemgående billet - i hver fald til Hobro - kunne købes på rutebilstationen i Stege (den er omtalt som "stationen"):
[image]

Har man mod på at læse mere om Møns Omnibusser kan man fortsætte her

https://www.j-bog.dk/temasider/temasider-mon/mons-omnibusser

Med venlig hilsen
Ole Gold

Avatar

Hobro-Stenild

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/9 2023, 11:03 (237 dage siden) @ ivar

Kære "ivar"

Vi starter "baglæns":

Slår man op under "Stenild" i indholdsfortegnelsen, dukker der kun en enkelt rutebilrute op, og det er rute 1240:

[image]

De to seneste afgange mandage-lørdage Hobro-Stenild er "sjove": Den ene kører kun lørdag og den anden kører kun tirsdage og fredage.

Hobro-Stenild

af Krabsen, 21/9 2023, 11:25 (237 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De to seneste afgange mandage-lørdage Hobro-Stenild er "sjove": Den ene kører kun lørdag og den anden kører kun tirsdage og fredage.

Et gæt: Torvedage i Hobro. Måske var kvægtorvet tirsdag og fredag?

Avatar

Morgenforbindelse i Hobro

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/9 2023, 11:23 (237 dage siden) @ ivar

Jeg kan se, at Ole Gold "i den anden ende" kigger på morgenforbindelsen. Så den kigger vi også på her - i Hobro:

[image]

L15 ankommer til Hobro kl. 13.38 og rutebilen til Stenild afgår kl. 13.45. En fremragende forbindelse!

Men hvordan så i Slagelse?

Avatar

Forbindelserne i Slagelse/Korsør

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/9 2023, 11:46 (237 dage siden) @ ivar

Nu begynder det at blive lidt tricky.

Oles køreplan placerer de rejsende i Slagelse kl. 8.14. Der er tale om et iltog Næstved-Slagelse, som ikke standser undervejs mellem Næstved og Slagelse og som ikke fortsætter fra Slagelse til Korsør:

[image]

Mit gæt er følgende:

I Slagelse er de steget om bord i lyntoget, der afgår fra Slagelse kl. 8.21. I Korsør stiger de ud af toget kl. 8.33. Herefter venter de lidt og spadserer på gåben ombord på den færge, der har afgang fra Korsør kl. 9.03 (færgen overfører L15, der ikke kommer til perron i Korsør).

Jeg bliver nødt til at indstille "forskningen" her, idet andre gøremål kalder. Mit gæt er, at eftermiddagsforbindelsen Stege-Stenild måske er bedre?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Forbindelserne i Slagelse/Korsør

af Uffe Olsen, 21/9 2023, 13:17 (237 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Hvorfor har de ikke bare taget lyntog 17 til Aarhus ankomst der kl. 12.24,
Videre med lyntog 15 Aarhus-Hobro 12.39-13.38,
og til Stenild kl. 13.45-14.00.

vh Uffe Olsen

Avatar

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/9 2023, 17:47 (236 dage siden) @ Uffe Olsen

Hej Thomas

Hvorfor har de ikke bare taget lyntog 17 til Aarhus ankomst der kl. 12.24,
Videre med lyntog 15 Aarhus-Hobro 12.39-13.38,
og til Stenild kl. 13.45-14.00.

vh Uffe Olsen

Selvfølgelig, Uffe! Det er da dét, de har gjort. Godt set. Alt i alt en fin forbindelse fra Stege til Stenild.

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Niels Munch, 21/9 2023, 18:33 (236 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man i morgen tager fra Stege rtb. kl. 08:26, kan man være i Stenild (Løgstørvej) kl. 13:56 med skift i Vordingborg, Ringsted, Odense og Hobro.

Kilder: Rejseplanen.

M.v.h.
Niels

Avatar

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/9 2023, 21:17 (236 dage siden) @ Niels Munch

Hvis man i morgen tager fra Stege rtb. kl. 08:26, kan man være i Stenild (Løgstørvej) kl. 13:56 med skift i Vordingborg, Ringsted, Odense og Hobro.

Hvis man kører fra Stege Rtb. kl. 08:25 imorgen er man ved Stenild Kirke kl. 13:25 i bil.
(Kilde Google maps)
Det er sgu da OK med det offentlige?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/9 2023, 22:59 (236 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis man i morgen tager fra Stege rtb. kl. 08:26, kan man være i Stenild (Løgstørvej) kl. 13:56 med skift i Vordingborg, Ringsted, Odense og Hobro.

Hvis man kører fra Stege Rtb. kl. 08:25 imorgen er man ved Stenild Kirke kl. 13:25 i bil.
(Kilde Google maps)
Det er sgu da OK med det offentlige?

Jo jo da, men hvad i alverden skal man dog der? :-| :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Krabsen, 22/9 2023, 08:38 (236 dage siden) @ ivar

For ikke at glemme, at Stenild var hjemsted for Bettefanden :-P

For de uvidende: Den berømteste af røverne fra Rold..

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af ivar, 22/9 2023, 10:10 (236 dage siden) @ Krabsen

Det er da rigtigt. Ham havde jeg helt glemt.

Mvh
-ivar

Avatar

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/9 2023, 10:25 (236 dage siden) @ ivar

Det er da rigtigt. Ham havde jeg helt glemt.

Mvh
-ivar

Det er formentlig fordi, at han holder til ovre i naboforummet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/9 2023, 10:23 (236 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis man i morgen tager fra Stege rtb. kl. 08:26, kan man være i Stenild (Løgstørvej) kl. 13:56 med skift i Vordingborg, Ringsted, Odense og Hobro.

Hvis man kører fra Stege Rtb. kl. 08:25 imorgen er man ved Stenild Kirke kl. 13:25 i bil.
(Kilde Google maps)
Det er sgu da OK med det offentlige?


Jo jo da, men hvad i alverden skal man dog der? :-| :-P

Gå resten af vejen (jeg havde overset at der faktisk var en adresse i Stenild opgivet).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Ulrik D, Sdr. Onsild, Hobro, 22/9 2023, 10:30 (236 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

…plukke porse til en vidunderlig krydder snaps…


…og NEJ!!! 🙄
Jeg har ikke drukket af den eller potten. Jeg ved ikke hvorfor billedet står på hovedet… 🤷🏼‍♂️

[image]

--
Ulrik D

Kører både med store og små tog

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Ventrikel, 22/9 2023, 03:53 (236 dage siden) @ Michael Deichmann

Har du i din biltur taget højde for at man i 1958 skulle med færge over Storebælt og turen foregik på hovedlandeveje og gennem byerne mange steder?

Avatar

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/9 2023, 10:30 (236 dage siden) @ Ventrikel

Har du i din biltur taget højde for at man i 1958 skulle med færge over Storebælt og turen foregik på hovedlandeveje og gennem byerne mange steder?

Nej, det er den tid det tager idag med motorveje, broer mm. Ifølge Google Maps tager turen idag med offentlig transport lidt over 1 time længere end bilen hvilket jo må betyde at trods Store- og Lillebæltsbroer tager turen idag over en time længere end den gjorde dengang med bus og tog.

Tankevækkende (men egentlig ikke overraskende).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Ventrikel, 22/9 2023, 22:05 (235 dage siden) @ Michael Deichmann

Har du i din biltur taget højde for at man i 1958 skulle med færge over Storebælt og turen foregik på hovedlandeveje og gennem byerne mange steder?


Nej, det er den tid det tager idag med motorveje, broer mm. Ifølge Google Maps tager turen idag med offentlig transport lidt over 1 time længere end bilen hvilket jo må betyde at trods Store- og Lillebæltsbroer tager turen idag over en time længere end den gjorde dengang med bus og tog.

Tankevækkende (men egentlig ikke overraskende).

Men tager vi udgaangspunkt i 1958 ig bilturen - så var den noget længerevarende.
Ad hovedlandeveje og gennem adskillige byer - så kan vi nemt tillæge mindstx1 time. Læg dertil min 1 time for at sejle over Storebælt. Tid før afgang kan nok sammenlignes med de 15-29 min. turen over broen tager idag.
Tilføj langt større risiko for punktering, motorproblemer etc.

Så tilbage i 1958 var tog og bus et reelt alternativt.
Det var hurtigere i mange tilfælde og nok mere driftsikkert end bilturen og givet billigere samt langt dærre gavde bil.

Idag er det nærmest omvendt.
Bilturen vil næsten altid være hurtigere. Er man mere end 2-3 rejsende er bilen i direkte udgifter (brændstof og broafgift) billigere og 90% har allen vil.
Tog og bus er længere tid om turen. Større sandsynlighed for forsinkelse og ofte dyrere ved mere end 2 rejsende.

Så alt i alt forståeligt at pris, komfort, varighed af tur ender til bilens fordel og man bælger bilen.

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af Niels Munch, 22/9 2023, 11:35 (236 dage siden) @ Ventrikel

Har du i din biltur taget højde for at man i 1958 skulle med færge over Storebælt og turen foregik på hovedlandeveje og gennem byerne mange steder?

Hvorfor skulle Michael det, når han netop sammenligner sin nutidige biltur med et nutidigt rejseeksempel med kollektiv trafik?

Forbindelserne i Slagelse og Aarhus

af ivar, 21/9 2023, 23:03 (236 dage siden) @ Niels Munch

Det er noget af en tidsforskel - men det skal der jo også være med tanke på investerigerne i infrastruktur.

Sjovt nok er rutebilens standsningssted stadig ud for cykelhandler Kjeldsen (som også solgte og reparerede radioer, solgte ugeblade og tobaksvarer). Kjeldsen er væk nu, og det samme er hans hvide malkeged, der græssede i grøftekanten.

mvh
-ivar

Stege til Hobro ca 1958

af ivar, 21/9 2023, 23:21 (236 dage siden) @ ivar

Tak for svarene - og interessen - de sætter nogle ting i perspektiv, både i forhold til min egen historie og i forhold til heftige debatter om timemodeller og højhastighedsbaner.

mvh
-ivar

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak