Roskilde Ring Trinbræt 1955-1968

af Tovli ⌂, Ballerup, 5/10 2023, 21:44 (295 dage siden)

Det er en sandhed med modifikationer, da perronen lå inde på Roskilde station og ikke i et togvejsspor. Perronen på ca 200m lå ved spor 51, hvorfra man skulle ind- og udrangere særtogene. Roskilde Ring blev bygget i en gammel grusgrav og åbnede med en kort jord/grusbane i 1955. Dette var for dårligt, så en måned senere blev banen asfalteret. Til motorløbene kom der op mod 30.000 tilskuere og selvom mange kom i biler eller på motorcykler, var der behov for særtog. Hvis du vil læse mere om Roskilde Ring kan du bestille et lille hæfte på biblioteket. Det er udgivet af Roskilde museum og hedder
Roskilde Ring – historien om en motorsportsbane.
[image]
På dette billede fra 1956 er der tog ved perronen. Originalbilledet der er taget af Sylvest Jensen Luftfoto kan findes på det kgl. bibliotek store luftfotosamling, hvor det hedder: B00194_012
[image]
Her er vi et par år senere, hvor banen er udvidet, men der er stadig tog ved perronen. Det er igen Sylvest Jensen Luftfoto, der har været på pletten. Originalens tittel er B00194_017a.
[image]
Udsnit af sporplan fra 1961. Originalen kan findes i Arkivet for Jernbaner.
[image]
3. maj 1964 er datoen på dette billede som hedder LLOA202-64_6779 og optaget af Landinspektørernes Luftfoto Opmåling.
[image]
10. april 1968 var Landindspektørernes Luftfoto Opmåling forbi igen. Roskilde Ring ser mere slidt ud, da den bliver nedlagt samme år. Billedet kan findes på DKB’s luftfotsamling under navnet: LLOA202-68_1314

--
Michael Karpova Christiansen
Arkivet for Jernbaner


Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak