Islands Brygge - sidespor?

af Christian, 16/10 2023, 15:01 (45 dage siden)

Jeg sad og kiggede på Google Maps og det er jo en tidsrøver.

På Islands Brygge, København, er der en mærkelig svagt buet bygning på adressen Sturlasgade 14A & B.

Det korte spørgsmål er: Har der været et jernbanespor langs med denne bygning?

Kigge man på:

https://historiskatlas.dk/@55.6616711,12.5744104,16z?sm!54

og tilføjer man "Lavkantskort 1901 - 1945", finder man et spor lidt nord for Sturlasgade. Der antydes ligeledes et spor lidt mere syd på - stiplet linie.

Er det en del af et spor? og hvor førte den hen?

Mit første gæt var Sojakgefabrikken, men det passer ikke helt med placeringen af denne.

Mvh Christian

Islands Brygge - sidespor?

af Leif Jørgensen, København Ø., 16/10 2023, 15:39 (44 dage siden) @ Christian

Der er en omtale på side 99 i Byens baner af John Poulsen fra 1997:

Hvor Halfdansgade udmunder i Islands Brygge, ved grænsen mellem bolig- og industrikvarteret, ibrugtoges i 1918/19 et industristamspor for Københavns Havnevæsen. Det var et stikspor, som udgik fra bryggens baggade og gik stik mod syd mellem Snorresgade og Sturlasgade. På den trekantede grund mellem ovennævnte gader etablerede nogle større og mindre virksomheder sig i de følgende år. Stamsporet endte på den anden side af Sturlasgade, hvor det førte ind gennem porten til nr. 14, hvor Raffinaderiet Trekroner A/S lå fra 1933.

Det fremgår ikke, hvornår brugen af sporene ophørte, eller hvornår de blev fjernet.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Islands Brygge - sidespor?

af Krabsen, 16/10 2023, 16:18 (44 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der er en omtale på side 99 i Byens baner af John Poulsen fra 1997:

Hvor Halfdansgade udmunder i Islands Brygge, ved grænsen mellem bolig- og industrikvarteret, ibrugtoges i 1918/19 et industristamspor for Københavns Havnevæsen. Det var et stikspor, som udgik fra bryggens baggade og gik stik mod syd mellem Snorresgade og Sturlasgade. På den trekantede grund mellem ovennævnte gader etablerede nogle større og mindre virksomheder sig i de følgende år. Stamsporet endte på den anden side af Sturlasgade, hvor det førte ind gennem porten til nr. 14, hvor Raffinaderiet Trekroner A/S lå fra 1933.

Det fremgår ikke, hvornår brugen af sporene ophørte, eller hvornår de blev fjernet.

Det ligner, at de er væk på 1954-luftfotoet.

Islands Brygge - sidespor?

af Christian, 18/10 2023, 10:06 (43 dage siden) @ Krabsen

Mange tak for input - det giver grundlag for at undersøge lidt nøjere.
Mvh Christian

Avatar

Islands Brygge - sidespor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2023, 12:20 (43 dage siden) @ Christian

Mange tak for input - det giver grundlag for at undersøge lidt nøjere.
Mvh Christian

Hej Christian,

I Jernbanehistorisk årbog '03 er der en større artikel om sporbærende Langebro'er til Amager og om de mange firma-sporanlæg på Islands Brygge.

God undersøgelse.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Islands Brygge - sidespor?

af Christian, 18/10 2023, 12:21 (43 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for tippet - jeg må straks på jagt!
Mvh Christian

Islands Brygge - sidespor?

af Christian, 19/10 2023, 12:11 (42 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
Ja, jeg læser med interesse den anden tråd.
Min egentlige interesse drejede sig om hvor sporet egentligt endte - hos Soyakagen eller om det kunne relateres til skydebanerne, der lå på den anden side af Artellerivej?
Tak for tippet!
Mvh Christian

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak