Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Niels Munch, 4/4 2024, 18:54 (25 dage siden)

Bedrøvelig melding fra Sveriges kendte normalsporede veteranbane, Nora Bergslags Veteran-Jernväg, på Sveriges ældste normalsporede strækning:

"Slutkört med turisttrafik på Ångtåget uti Nora…."

[image]
Nora Bergslags Veteran-Jernväg, NBVJ firar 25 år 31.05.2003. Lok SJ Sb 1306. Foto: Lennart Welander - digitaltmuseum.se ID: JvmKBDM04759 (CC BY-SA).

Da jeg - for ikke at udelade "noget væsentligt" - nødig vil fortolke på foretagendets aktuelle pengenød, ses her foreningens egen redegørelse: https://www.nbvj.se/slutkort-med-turisttrafik-pa-angtaget-uti-nora/ .

M.v.h.
Niels

Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Steffen Dresler, 4/4 2024, 20:44 (25 dage siden) @ Niels Munch

Go´aften

Tak NM for henvisningen, der jo mere end meget andet fortæller om noget, der OGSÅ kunne være en eventuel fremtid herhjemme. Nemlig de store udgifter, der er "BARE" i vedligeholdelsen af banelegemets overbygning, her udskiftning af sveller.

Nu ved jeg ikke hvordan f.eks. Gedserbanen, MFVJ, Handest og Maribo er financierede banemæssigt. Men det er jo store summer, der skal køres ind, hvis IKKE store tilskud fra diverse offentlige midler eller fonde. Og spørgsmålet er jo om, hvordan banerne er stillet om nogle år, når veteranbanernes nuværende publikum/medlemmer er blevet for gamle og ikke har interessen eller evnen til at støtte med arbejde eller ved familieudflugter. Og nutidens unge har jo IKKE den samme interesse for jernbaner/veteranbaner, såååååå??

Det KUNNE jo være noget klubberne skal begynde at se på ved siden af materiellet. Håber jeg tager fejl.

bedste hilsener

Steff

NB: Det er under alle omstændigheder godt at have en plan B og C "if the shit hits the fan".

Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Hans T. Møller, 6/4 2024, 07:55 (23 dage siden) @ Niels Munch

Da jeg - for ikke at udelade "noget væsentligt" - nødig vil fortolke på foretagendets aktuelle pengenød, ses her foreningens egen redegørelse: https://www.nbvj.se/slutkort-med-turisttrafik-pa-angtaget-uti-nora/ .

M.v.h.
Niels

God morgen i forum

Det lader til at være opstået en uoverensstemmelse mellem stiftelsen "Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg" (NJOV), som ejer infrastrukturen, og foreningen "Nora Bergslags Veteran-Jernväg" (NBVJ), som ejer det rullende materiel, driver veteranjernbanen og vedligeholder sporet.

NJOVs medlemmer er Ôrebro len, Örebro kommune og Nora kommune samt forskellige museumsforeninger i området, herunder Nora Bergslags Veteran-Jernväg. Stiftelsen yder tilskud til denne, og nu er der åbenbart problemer. Ligesom Niels vil jeg nødigt vurdere, hvad der er op og ned i sagen, men sporet skal renoveres, og enten må NJOV - det vil vel i praksis sige: len og kommuner - punge ud, eller også har NBVJ, som alternativ, tilbudt at overtage sporet og selv finansiere en renovering.

Der er nok ikke andet at gøre end at håbe på, at man finder en løsning. Jeg har aldrig besøgt Nora Bergslags Veteran-Jernväg, men nu får jeg lyst til at se nærmere på den. Er der nogen her i forum, som har kørt med banen? Er den en rejse eller en omvej værd? (Jeg skal muligvis en tur til Sverige til sommer).

Bedste hilsner

Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Niels Jensen, 6/4 2024, 17:57 (23 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg har været der flere gange om sommeren. Et fantastisk uberørt jernbanemiljø med stationen i Nora liggende lige ved søen. Samlingen af rullende materiel er også enestående. - Og så er der selve Nora stad. Byen er en af de bedst bevarede træhusbyer. med mange hundrede års historie. Endvidere er den kendte svenske kriminalforfatter Maria Lang (hun hed rigtigt Dagmar Lange) fra Nora - og flere af hendes bøger(mange er filmatiseret) foregår netop i Nora.
Jernbanen Nora-Ervalla åbnet i 1856 var Sveriges første normalsporede jernbane åbnet 1856. Stationshuset i Järle er Sveriges ældste stationshus.
Der er flere interessante overnatningsmuligheder i og lige omkring byen. Bl.a. lige ved Maria Langs gård ligger der ganske umotiveret et større hotel .og konferencecenter, der under Den kolde Krig blev bygget som domicil for en udflyttet svensk totalforsvarsledelse. Men det er en hemmelighed, som ikke bør videregives... Her kan overnattes i celebre omgivelser - til en rimelig pris. Der kan også overnattes på stadshotellet - et sådant har alle svenske provinsbyer med respekt for sig selv...

Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Martin Wilde, 7/4 2024, 00:53 (23 dage siden) @ Hans T. Møller

Ja, Nora og veteranbanen er, som Niels Jensen skriver, en rejse værd. Eller i hvert fald en omvej værd.
Jeg har besøgt banen flere gange, og her er nogle billeder fra mit besøg i juli 2018, hvor jeg boede på Stadshotellet, som jeg havde booket gennem hotels.com. I receptionen fik jeg at vide, at det er billigere at booke direkte på hotellet, så det vil jeg gøre næste gang. Samt at jeg ikke kunne parkere på pladsen foran hotellet dagen efter, for så skulle der være marked. Men så var der en P-plads henne på siden af hotellet.
Men vi begynder i den anden ende af Nora-Bergslags järnväg

[image]
I havnen i Otterbäcken i den modsatte ende af NBJ står dette lille godstop opstillet.

[image]
Turen begynder på stationen i Nora, hvor der er liv og glade dage ved togafgang.

[image]
Der kan køres ad strækningen til Järle, og her passeres Stora Mon.

[image]
Kort før Järle passeres Järleån på denne bro.

[image]
Den anden vej ud af Nora går det mod Pershyttan. Her skal der rebrousseres ved et sporskifte midt på strækningen for at køre ad sidesporet op til Pershyttan. Sporet ses til højre.

[image]

[image]

[image]

[image]
Til sidst følger et aftenbillede fra sporområdet foran remise og værksted. Det er en oplevelse at komme ind i værkstedsbygningen i baggrunden, som er fyldt med maskiner fra dengang, det var i rigtig brug.

Hvis nogen skulle være i tvivl, så var jeg på denne tur taget afsted for at se på skinnebusser.
I Nora fandt jeg også resterne af HTJ S 47, som blev meldt endeligt ophugget i 2022. Den skal vi også lige have et billede af.
[image]

Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Hans T. Møller, 7/4 2024, 09:07 (22 dage siden) @ Martin Wilde

Tak til Niels J & Martin for orientering og anbefalinger!

Ved indvielsen den 7. marts 1856 af strækningen Ôrebro - Nora, sang man:

Den gamla Svea får ej stånda still,
Om hon med verldskulturen följa vill.
Hon måste ständigt trampa nya fjätt,
Ock skaffa sig ett vidtsträckt jernvägsnät.

Der følger yderligere otte vers, men vi nøjes med det første. De svenske privatbaner var i sin tid organiseret i Svenska Järnvägsföreningen, og i 1926 udgav foreningen firbindsværket: "Svenska Järnvägsföreningen 1876-26", hvor jeg har hentet sangen. Det er et standardværk om svenske privatbaner!

Som jeg før har bemærket: Sommetider besøger man interessante baner og får lyst til at læse om dem, sommetider er det omvendt, og når det regner udenfor som nu, kan man jo brygge sig et krus kaffe, sætte sig i sin yndlingsstol og få kigget på historien om Nora Bergslags järnväg...

Bedste hilsner

Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Niels Jensen, 7/4 2024, 16:44 (22 dage siden) @ Hans T. Møller

Nora Bergslags Järnväg AB har en meget spændende og særpræget historie I 1918 ejedes jernbaneselskabet af Skandinaviska Kreditaktiebolaget, som solgte aktierne til Ångfartygs A.B. Tirfing og Rederiaktiebolaget Svenska Lloyd i Göteborg. Disse to selskaber indgik i den meget store svenske Broström rederikoncern, der ejede banen (selskabet) til 1976, da trafikken skrumpede - flere og flere af jerngruberne omkring banen indstillede driften. Staten overtog aktierne - vistnok for 1 krone. (svensk!!). Trafikken fortsatte indtil 1985.
I 1956 udgav NBJ AB en fin bog "Järnets Järnväg".
Denne lidt usædvanlige selskabskonstruktion med et stort (det største!) Göteborg rederi som ejer bevirkede, at det oprindelige miljø i Nora er bevaret.
Krimi forfatterinden Maria Lang udgav i 1987 kriminalromanen "Ånglok 16 på fel spår".
NBVJ hat en meget stor samling rullende materiel - bl.a. personvognene NBJ CD 13(vognkasse) bygget i Randers i 1873 og B 25 - Randers 1876.
Foreningen ejer 13 damplok - de fleste af helt unikke.
Ekstra info: Broström rederikoncernen blev ødelagt af tredie generation, der interesserede sig mere for engelske nøgendansere(frække damer) end for rederivirksomhed. Det er der skrevet utallige kulørte bladsartikler om og sågar en bog. Resterende rederiaktivitet blev overtaget af danske A.P. Møller (der var et akkumuleret stort skattemæssigt underskud). APM fortsatte i nogen tid rederivirksomheden med tankskibe. Bl.a. havde Broström tankskibet "Vineminia", der sejlede med rødvin fra Sydeuropa på charter til Vinmonopolet.
Joe - der er mange spændende og kulørte historier i svensk erhvervsliv - ikke mindst omkring jernbanedriften - og de andre drifter...

Nora Bergslags Veteran-Jernväg

af Martin Wilde, 7/4 2024, 18:39 (22 dage siden) @ Niels Jensen

Staten overtog aktierne - vistnok for 1 krone. (svensk!!).

Jo, men det var dengang, en svensk krone kostede i nærheden af 1,30 danske kroner. Tiderne har ændret sig ...
MW

Nora Bergslags Veteran-Jernväg - OT

af Oversmeden, 7/4 2024, 20:35 (22 dage siden) @ Niels Jensen

Ekstra info: Broström rederikoncernen blev ødelagt af tredie generation, der interesserede sig mere for engelske nøgendansere(frække damer) end for rederivirksomhed. Det er der skrevet utallige kulørte bladsartikler om og sågar en bog. Resterende rederiaktivitet blev overtaget af danske A.P. Møller (der var et akkumuleret stort skattemæssigt underskud). APM fortsatte i nogen tid rederivirksomheden med tankskibe. Bl.a. havde Broström tankskibet "Vineminia", der sejlede med rødvin fra Sydeuropa på charter til Vinmonopolet.
Joe - der er mange spændende og kulørte historier i svensk erhvervsliv - ikke mindst omkring jernbanedriften - og de andre drifter...

Det var i 2008 at APM købte Brostöm og deres tankskibe......som derefter efter røg ind i Maersk Tankers.
Det var en broget flok skibe, som kom med og en del kontorer rundt om på kloden.
I løbet af 2010'erne skete der en konsolidering, hvor bl.a. kontorene i Paris og Göteborg blev lukket - aktiviteterne blev bl.a. overført til kontorene i Singapore og København.
En del af skibene blev også solgt efterhånden som det lykkedes at finde købere.
Navnet "Broström" findes stadig som brand inden for Handytankers-puljen (som Maersk Tankers er en af de store deltagere i).
Så helt væk er Brostöm ikke......men Robert stod i en art direktørlære der....med Søren som en art vejleder.
Efternavnene kan I selv more jer med at finde.....det er ikke nogle småfisk udi søfart.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak