Avatar

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/7 2013, 18:10 (4096 dage siden)

S 735 + ukendt S på godsstrækningen ved Valby.
Foto: Arkiv På Sporet.

[image]

Jeg har tilladt mig at trække et foto fra dette indlæg her over i herreværelset.

Steff har oplyst mig, at toget er på vej mod Københavns Godsbanegård.

Jeg har kigget lidt i bogen "Kultoget til Gasværket", side 42+45 og så vidt jeg kan finde ud af, ser vi på billedet sidesporet til Vesterbros Stentagpapfabrik. Sporet længst til venstre i billedet er "hovedsporet" på Valby Gasværks kulbane.

Sidesporet til Vesterbros Stentagpapfabrik ser noget "nedlagt" ud med en dræsine og diverse materialer "smidt" i sidesporet? Kan billedet tidfæstes?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af XAL Olesen, 21/7 2013, 18:49 (4096 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har kigget lidt i bogen "Kultoget til Gasværket", side 42+45 og så vidt jeg kan finde ud af, ser vi på billedet sidesporet til Vesterbros Stentagpapfabrik. Sporet længst til venstre i billedet er "hovedsporet" på Valby Gasværks kulbane.

Sidesporet til Vesterbros Stentagpapfabrik ser noget "nedlagt" ud med en dræsine og diverse materialer "smidt" i sidesporet? Kan billedet tidfæstes?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Plumroses fabrik i Valby blev bygget 1947-1949. Valby Gasværk sprang i luften i 1964 (og ødelagde alle min mormors ruder i villaen på Kongshaven).

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af A. Nissen, 21/7 2013, 19:55 (4096 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er sikker på, at billedet er taget fra broen på Gl. Køgevej med kameraet mod Vigerslev.
Tømmervognene tyder på et træk fra Helsingør, via Hellerup og Flintholm til Gb.

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af bl, Greve, 21/7 2013, 21:14 (4096 dage siden) @ A. Nissen

På den forreste maskine sidder der over den venstre puffer (den til højre i billedet) en stor, lys slange, der kan minde om noget trykluftudstyr. Hvad er den til? Varmeledning?

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af Jens MO-Møller, 21/7 2013, 22:03 (4096 dage siden) @ bl

Det er såmænd en varmeslange!

Venlig hilsen
Jens Møller

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/7 2013, 22:06 (4096 dage siden) @ bl

Hh 21.07

Det er tog Hg - Gb og biledet er taget fra Gl. Køgevej. Til højre anes F.L. Schmidt's sidespor og til venstre Grønttorvet. Billede fra senest midt i tresserne.

Den store slange er til varmeforsyning fra lok til vogne.


Hilsen fra Holger i Hedehusene.:-) ;-) :-)

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af bl, Greve, 21/7 2013, 22:44 (4096 dage siden) @ Holger Sørensen

Tak for svarene!

Avatar

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/7 2013, 22:49 (4096 dage siden) @ Holger Sørensen

Det er tog Hg - Gb og biledet er taget fra Gl. Køgevej. Til højre anes F.L. Schmidt's sidespor og til venstre Grønttorvet. Billede fra senest midt i tresserne.

Sidesporet er, som jeg læser "Byens Baner", side 88, sandsynligvis ophørt med at være sidespor på fri bane, da Valby Gasværks kulbane blev nedlagt 10. januar 1961. På dette tidspunkt eller herefter er sporskiftet blevet fjernet og forbindelsen til Københavns Grønttorv skete ved, at den tidligere gasværksbane blev et "almindeligt sidespor" beliggende på Valby Gasværk station.

Hvis man studerer billedet nøje, ser det ud til, at der godt nok er et sporskifte/sidespor i det spor, som toget kører på. Men kigger man på arealet mellem toget og "kulbanen", ser man ikke noget spor i græsset. Dette kan skyldes, at vi er efter 10. januar 1961 og at sporforbindelsen allerede er blevet afbrudt og (delvist) optaget.

Læg i øvrigt mærke til, at der kan ses fire(?) banearbejdere(?) umiddelbart over S 735. Det kan se ud, som om de arbejder på/med sidesporet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
http://www.sidesporpaafribane.dk/home/vesterbros-stentagpapfabrik-m-fl-s-sidespor

Avatar

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/7 2013, 23:43 (4096 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidesporet er, som jeg læser "Byens Baner", side 88, sandsynligvis ophørt med at være sidespor på fri bane, da Valby Gasværks kulbane blev nedlagt 10. januar 1961. På dette tidspunkt eller herefter er sporskiftet blevet fjernet og forbindelsen til Københavns Grønttorv skete ved, at den tidligere gasværksbane blev et "almindeligt sidespor" beliggende på Valby Gasværk station.

Den hypotese holder så ikke vand. For kigger vi i tjenestekøreplanerne, ser det således ud:

31. maj 1959: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
29. maj 1960: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
26. maj 1963: Fiat, Københavns Grønttorv m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
31. maj 1964: Fiat, Københavns Grønttorv m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
30. maj 1965: [Fodnoten er forsvundet fra tjenestekøreplanen].

Konklusion: Sidesporet skifter navn på et tidspunkt mellem 29. maj 1960 og 26. maj 1963; men der er stadig tale om det samme fysiske sidespor. (Hvis nogen har tjenestekøreplanerne for 1961 og 1962, hører jeg gerne nærmere. Jeg har kigget på rundremisen.dk; men her mangler strækning 9 (Godsforbindelsesbanen)). På et tidspunkt mellem 31. maj 1964 og 30. maj 1965 ophører sidesporet med at være et sidespor/sporskifte på fri bane og udgår i stedet fra Valby Gasværk station.

Det er i øvrigt pudsigt, at sidesporet først skifter navn mellem 1960 og 1963 for allerede i 1953 lukkede tagpapfabrikken og sidesporanlægget blev overtaget af Nordisk Fiat. (Byens Baner, side 88).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
http://www.sidesporpaafribane.dk/home/vesterbros-stentagpapfabrik-m-fl-s-sidespor

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af K564, 22/7 2013, 07:26 (4096 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

HBDS rammer plet med, hvor fotoet er taget. Ser vi på CU-vognen, som er tgf-vogn, har den ikke fået strækbånd på, men langsgående lister til at holde beklædningen sammen, samt indbygget egenvarme. Dette taler for at billedet er taget i sidste halvdel af 50-erne eller meget tidligt i 60-erne (60-61).

Hilsner Keld

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af Ole Dinesen ⌂ @, 22/7 2013, 14:35 (4095 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidesporet er, som jeg læser "Byens Baner", side 88, sandsynligvis ophørt med at være sidespor på fri bane, da Valby Gasværks kulbane blev nedlagt 10. januar 1961. På dette tidspunkt eller herefter er sporskiftet blevet fjernet og forbindelsen til Københavns Grønttorv skete ved, at den tidligere gasværksbane blev et "almindeligt sidespor" beliggende på Valby Gasværk station.


Den hypotese holder så ikke vand. For kigger vi i tjenestekøreplanerne, ser det således ud:

31. maj 1959: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
29. maj 1960: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
26. maj 1963: Fiat, Københavns Grønttorv m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
31. maj 1964: Fiat, Københavns Grønttorv m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
30. maj 1965: [Fodnoten er forsvundet fra tjenestekøreplanen].

Konklusion: Sidesporet skifter navn på et tidspunkt mellem 29. maj 1960 og 26. maj >1963; men der er stadig tale om det samme fysiske sidespor. (Hvis nogen har >tjenestekøreplanerne for 1961 og 1962, hører jeg gerne nærmere.

28. maj 1961: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
27. maj 1962: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G

Mvh. Ole

Avatar

Hjælp til fin-stedfæstelse og fin-tidsfæstelse af foto

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/7 2013, 14:39 (4095 dage siden) @ Ole Dinesen

Sidesporet er, som jeg læser "Byens Baner", side 88, sandsynligvis ophørt med at være sidespor på fri bane, da Valby Gasværks kulbane blev nedlagt 10. januar 1961. På dette tidspunkt eller herefter er sporskiftet blevet fjernet og forbindelsen til Københavns Grønttorv skete ved, at den tidligere gasværksbane blev et "almindeligt sidespor" beliggende på Valby Gasværk station.


Den hypotese holder så ikke vand. For kigger vi i tjenestekøreplanerne, ser det således ud:

31. maj 1959: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
29. maj 1960: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
26. maj 1963: Fiat, Københavns Grønttorv m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
31. maj 1964: Fiat, Københavns Grønttorv m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
30. maj 1965: [Fodnoten er forsvundet fra tjenestekøreplanen].

Konklusion: Sidesporet skifter navn på et tidspunkt mellem 29. maj 1960 og 26. maj >1963; men der er stadig tale om det samme fysiske sidespor. (Hvis nogen har >tjenestekøreplanerne for 1961 og 1962, hører jeg gerne nærmere.


28. maj 1961: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
27. maj 1962: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G

Mvh. Ole

Kære Ole

Mange tak!

Bedste hilsner

Thomas
http://www.sidesporpaafribane.dk/home/vesterbros-stentagpapfabrik-m-fl-s-sidespor


E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak