Sidesporet er, som jeg læser "Byens Baner", side 88, sandsynligvis ophørt med at være sidespor på fri bane, da Valby Gasværks kulbane blev nedlagt 10. januar 1961. På dette tidspunkt eller herefter er sporskiftet blevet fjernet og forbindelsen til Københavns Grønttorv skete ved, at den tidligere gasværksbane blev et "almindeligt sidespor" beliggende på Valby Gasværk station.
Den hypotese holder så ikke vand. For kigger vi i tjenestekøreplanerne, ser det således ud:
31. maj 1959: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
29. maj 1960: Vesterbros Stentagpapfabrik m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
26. maj 1963: Fiat, Københavns Grønttorv m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
31. maj 1964: Fiat, Københavns Grønttorv m. fl.s sidespor ⧗ ligger mellem Valby Gasværk og København G
30. maj 1965: [Fodnoten er forsvundet fra tjenestekøreplanen].
Konklusion: Sidesporet skifter navn på et tidspunkt mellem 29. maj 1960 og 26. maj 1963; men der er stadig tale om det samme fysiske sidespor. (Hvis nogen har tjenestekøreplanerne for 1961 og 1962, hører jeg gerne nærmere. Jeg har kigget på rundremisen.dk; men her mangler strækning 9 (Godsforbindelsesbanen)). På et tidspunkt mellem 31. maj 1964 og 30. maj 1965 ophører sidesporet med at være et sidespor/sporskifte på fri bane og udgår i stedet fra Valby Gasværk station.
Det er i øvrigt pudsigt, at sidesporet først skifter navn mellem 1960 og 1963 for allerede i 1953 lukkede tagpapfabrikken og sidesporanlægget blev overtaget af Nordisk Fiat. (Byens Baner, side 88).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
http://www.sidesporpaafribane.dk/home/vesterbros-stentagpapfabrik-m-fl-s-sidespor