DSB lyntog og togsæt
Bygget af Waggonfabrik Uerdingen AG, Krefeld-Uerdingen, Tyskland i 1978. Byggenummer 83012.
Var 26/5-79 sammen med MR 4014 sidste standsende tog i Hanbjerg. Afsporede og væltede 26/10-90 efter kollision med lastbil ved Bording. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4013. Lakeret lysgrå 2004. Hensat Fredericia (2010-11). I drift december 2011. Fredericia 2019 (hensat).
Effekt:
237 kW ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Længde:
22,3 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Vægt:
35 tons![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Hastighed:
120 km/h![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Indretning:
Midtgang ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 1. kl.:
0 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 2. kl:
64 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
![DSB MR 4013 DSB MR 4013](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Lyntog/DSB_MR4013_1982.jpg)
![DSB MR 4013 DSB MR 4013](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Lyntog/DSB_MR4013_1984.jpg)
![DSB MR 4013 DSB MR 4013](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Lyntog/DSB_MR4013_1985.jpg)
![DSB MR 4013 DSB MR 4013](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Lyntog/DSB_MR4013_1992.jpg)
![DSB MR 4013 DSB MR 4013](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Lyntog/DSB_MR4013_2010.jpg)
Ingeniøren
Containerskib brændte i fem døgn - Maersk bekræfter dødsfald
Biler skøjter rundt i rekordregn: »Med en grovere asfalt kan man formentlig undgå ulykker«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?
Nekrolog over brintbilen: Du var aldrig helt i live og nu er enden nær
![Svenska-lok Svenska-lok](https://www.jernbanen.dk/images/svenskalok.jpg)
![Veterantog kalender Veterantog kalender](https://www.jernbanen.dk/images/kalender.jpg)