DSB lyntog og togsæt
DSB Regionaltog - Litra MR-MRD
Regionaltoget litra MR er den danske udgave af den tyske type 628. De første 30 MR-vogne blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de resterende MR og alle MRD blev bygget hos Scandia i Randers. Ved leveringen af de første tog i 1978 blev de straks indsat regionaltrafikken i Jylland-Fyn, hvor de afløste de udtjente MO-vogne.
Vognen blev bygget forholdsvis konvensionelt i stål med en 12 cylinderet Deutz dieselhydraulisk motor på 237 kw, hydraulisk transmission samt trykluftbremse og magnetskinnebremse.
I starten var hvert tog oprangeret MR-MR men i 1981 påbegyndtes leveringen af litra MRD, og dermed blev hvert tog oprangeret MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til bl.a. cykler og større stykker bagage, som der ikke var plads til i MR-vognen. Op til 5 togsæt kunne sammenkobles til et tog på i alt 10 vogne.
MR-vognen havde 64 pladser mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Samlet længde af et MR-MRD tog var 44,68 meter.
I mange år kørte MR/MRD kun vest for Storebælt men i 1986 blev 6 togsæt sat ind i fast løb i Englænderen mellem København og Esbjerg. Senere dukkede MR/MRD også op som regionaltog øst for Storebælt bl.a. på Lille Syd (Roskilde-Køge-Næstved).
I årene 1995-97 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland med bl.a. nyt interiør, nye døre ligesom oliefyret blev fjernet, og nyt oliefyr monteret i MRD-vognen. Hastigheden blev forøget til 130 km/t og udvendigt blev vognkassen lakeret hvid med røde dørpartier. ATC blev monteret i 1991-94.
I 2003 overgik en del strækninger i Jylland til Arriva og et antal tog blev udlånt - og delvis ommalet i Arrivas farver. I 2005 blev en ny stor renoveringsrunde igangsat, hvorved bl.a. den udvendige bemaling blev ændret til samme gråblå design som bl.a. IC3 og IR4.
Farvevarianter
![DSB MR original DSB MR original](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/DSB_Lyntog/DSB_Lyntog9.gif)
![DSB MR hvid DSB MR hvid](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/DSB_Lyntog/DSB_MR_hvid_pouls.gif)
Vognen blev bygget forholdsvis konvensionelt i stål med en 12 cylinderet Deutz dieselhydraulisk motor på 237 kw, hydraulisk transmission samt trykluftbremse og magnetskinnebremse.
I starten var hvert tog oprangeret MR-MR men i 1981 påbegyndtes leveringen af litra MRD, og dermed blev hvert tog oprangeret MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til bl.a. cykler og større stykker bagage, som der ikke var plads til i MR-vognen. Op til 5 togsæt kunne sammenkobles til et tog på i alt 10 vogne.
MR-vognen havde 64 pladser mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Samlet længde af et MR-MRD tog var 44,68 meter.
I mange år kørte MR/MRD kun vest for Storebælt men i 1986 blev 6 togsæt sat ind i fast løb i Englænderen mellem København og Esbjerg. Senere dukkede MR/MRD også op som regionaltog øst for Storebælt bl.a. på Lille Syd (Roskilde-Køge-Næstved).
I årene 1995-97 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland med bl.a. nyt interiør, nye døre ligesom oliefyret blev fjernet, og nyt oliefyr monteret i MRD-vognen. Hastigheden blev forøget til 130 km/t og udvendigt blev vognkassen lakeret hvid med røde dørpartier. ATC blev monteret i 1991-94.
I 2003 overgik en del strækninger i Jylland til Arriva og et antal tog blev udlånt - og delvis ommalet i Arrivas farver. I 2005 blev en ny stor renoveringsrunde igangsat, hvorved bl.a. den udvendige bemaling blev ændret til samme gråblå design som bl.a. IC3 og IR4.
Farvevarianter
![DSB MR original DSB MR original](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/DSB_Lyntog/DSB_Lyntog9.gif)
![DSB MR hvid DSB MR hvid](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/DSB_Lyntog/DSB_MR_hvid_pouls.gif)
![DSB MR via grå DSB MR via grå](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/DSB_Lyntog/DSB_MR_graa_pouls.gif)
DSB litra MR
![DSB litra MR DSB litra MR](https://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/DSB_Lyntog/DSB_MR.gif)
DSB litra MR
Længde:
22,3 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Vægt:
35 tons![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Effekt:
237 kW ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Hastighed:
120 km/h![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Indretning:
Midtgang ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 1. kl.:
0 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 2. kl:
64 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Antal:
98 stk.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | MR 4001![]() | Uerdingen | 1978 | Ankom til Padborg 14/3-78. Lakeret hvid 1995/97. Solgt 2007 til Arriva i Polen. Forlod Danmark 14/8-07. EVN: 95 51 2810 021-6. Eksisterede i 2018. |
![]() | MR 4002![]() | Uerdingen | 1978 | Ankom til Padborg 14/3-78. Lakeret hvid 1995/97. Med i Kølkærulykken 2/3-00. Omlitreret 2000 til MR 4043. |
![]() | MR 4003![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4003. Lakeret lysgrå 2007. Fredericia 2020 (hensat). |
![]() | MR 4004![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4004. Lakeret lysgrå 2004. Frederikshavn 2018-19. (hensat). Solgt 2019 til ophugning. 2019 til Randers. |
![]() | MR 4005![]() | Uerdingen | 1978 | Påkørte 26/1-90 væltet træ syd for Fruens Bøge. Lakeret hvid 1995/97. Århus/Langå 2006 (hensat). Solgt 2007 til Arriva UK. Forlod Danmark 9/8-07 på vej til Tyskland. Meyenburg 2009 (hensat). |
![]() | MR 4006![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2004. Anvendes som rangerlok i Fredericia (2015-16). Fredericia 2019 (hensat). |
![]() | MR 4007![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2015-19 (hensat). Solgt 2019 til ophugning. Rødekro 2020-21. Ophugget 2021 i Rødekro. |
![]() | MR 4008![]() | Uerdingen | 1978 | Blev 1/3-94 påkørt bagfra af MFB 5261 nord for Mundelstrup - 5 kvæstede. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Odense 2015-16 (hensat). |
![]() | MR 4009![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2015-19 (hensat). |
![]() | MR 4010![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4010. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4011![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003 til Arriva MR 4011. Lakeret lysgrå 2004. |
![]() | MR 4012![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4012. 2015 til Jernbanemuseet. Odense 2015-16. Randers 2016-17. 2017 til Brand- og Redningsskolen i Korsør. |
![]() | MR 4013![]() | Uerdingen | 1978 | Var 26/5-79 sammen med MR 4014 sidste standsende tog i Hanbjerg. Afsporede og væltede 26/10-90 efter kollision med lastbil ved Bording. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4013. Lakeret lysgrå 2004. Hensat Fredericia (2010-11). I drift december 2011. Fredericia 2019 (hensat). |
![]() | MR 4014![]() | Uerdingen | 1978 | Var 26/5-79 sammen med MR 4013 sidste standsende tog i Hanbjerg. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4014. Lakeret lysgrå 2004. Odense 2015-16 (hensat). Solgt 2019 til Beredskabsstyrelsen Teknisk Skole i Tinglev. |
![]() | MR 4015![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Kolliderede 28/5-79 med MH 315 i Århus. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4015. Langå 2006 (Hensat). Solgt 2007 til Arriva i Polen. Forlod Danmark 6/8-07. EVN: 95 51 2810 023-2. Eksisterede i 2018. |
![]() | MR 4016![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2015-16 (hensat). |
![]() | MR 4017![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007/08. Fredericia 2015-17 (hensat). Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MR 4018![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Hensat Fredericia (2010-11). I drift december 2011. Solgt 2019 til Beredskabsstyrelsen Sjælland i Næstved. |
![]() | MR 4019![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Afsporet 13/4-01 ved Vejle Sygehus grundet defekt affjedringssystem. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2015-19 (hensat). |
![]() | MR 4020![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2017-19 (hensat). |
![]() | MR 4021![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4021. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2020-21 (hensat). Solgt 2022 til Contec MR 4021. |
![]() | MR 4022![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003 til Arriva MR 4022. Solgt 2007 til Arriva i Polen. EVN: 95 51 2810 025-7. Eksisterede i 2018. |
![]() | MR 4023![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Frederikshavn 2018-19 (hensat). Solgt 2019 til ophugning. 2019 til Randers. |
![]() | MR 4024![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4024. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2011 (hensat). I drift 2014. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MR 4025![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2015-17 (hensat). Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MR 4026![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Hensat Struer (2013-18). 2018 på blokvogn til Esbjerg. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. |
![]() | MR 4027![]() | Uerdingen | 1978 | Kolliderede 9/10-81 med tankvogn i Vildbjerg. Udrangeret 1982. Ophugget 1982 af Henriksen, Århus. |
![]() | MR 4028![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2015-17 (hensat). Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MR 4029![]() | Uerdingen | 1978 | Udstillet 22/5-79 sammen med MR 4030 på transportmesse i Hamburg. Lakeret hvid 1995/97. Brændt 31/3-05 ved Ringsted. Ophugget 2006 i Fredericia. |
![]() | MR 4030![]() | Uerdingen | 1978 | Udstillet 22/5-79 sammen med MR 4029 på transportmesse i Hamburg. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2015-19 (hensat). |
![]() | MR 4031![]() | Scandia | 1978 | Overtaget af DSB 30/8-78. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4031. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2010-11 og 19 (hensat). Solgt 2019 til Beredskabsstyrelsen Sydjylland i Haderslev. Haderslev 2019-21. |
![]() | MR 4032![]() | Scandia | 1978 | Overtaget af DSB 30/8-78. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2015-16 (hensat). |
![]() | MR 4033![]() | Scandia | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Hensat i Struer dec. 2013. Struer 2013-18 (hensat). 2018 på blokvogn til Esbjerg. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. |
![]() | MR 4034![]() | Scandia | 1978 | Påkørte december 1987 lastbil i overkørsel mellem Hammerum og Herning - lokofører dræbt. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4034. Udrangeret 2012 og hensat i Fredericia. Fredericia 2015-17 (hensat). Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MR 4035![]() | Scandia | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4035. Fredericia 2011-12 (hensat). 6/12-12 til Randers. 29/4-13 til Fredericia. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4036![]() | Scandia | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2019 (hensat). Solgt 2019 til DJK. Marslev 2019-22. |
![]() | MR 4037![]() | Scandia | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Solgt 2019 til Railservice. |
![]() | MR 4038![]() | Scandia | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2015-16 (hensat). |
![]() | MR 4039![]() | Scandia | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4039. Langå 2006-07 (Hensat). Solgt 2007 til Arriva i Polen. Forlod Danmark 14/8-07. EVN: 95 51 2810 027-3. Eksisterede i 2018. |
![]() | MR 4040![]() | Scandia | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Langå 2006 (Hensat). Solgt 2007 til Arriva UK. Forlod Danmark 9/8-07 på vej mod Tyskland. Meyenburg 2009 (hensat). |
![]() | MR 4041![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2019 (hensat). Solgt 2019 til Restaurant Scandia-Ekspressen i Sporbyen Scandia i Randers. Randers 2019-22. |
![]() | MR 4042![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Brændt 27/11-06 i Kolding. Lakeret lysgrå 2007. Frederikshavn 2018-19 (hensat). Solgt 2019 til Nordjyllands Beredskab i Rørdal. Aalborg Ø 2020. |
![]() | MR 4043![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Kolliderede 2/3-00 med MR 4002 på Kølkær station - 3 dræbt. Udrangeret 2000. |
![]() | MR 4043![]() | Uerdingen | 1978 | Lakeret hvid 1995/97. Omlitreret 2000 fra MR 4002. Lakeret lysgrå 2008. |
![]() | MR 4044![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Kolliderede 1/6-04 med MFA 5049 i Holstebro - 26 kvæstet. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2019 (hensat). |
![]() | MR 4045![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003 til Arriva MR 4045. Lakeret lysgrå 2004. Fredericia 2019 (hensat). |
![]() | MR 4046![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2015-16 (hensat). |
![]() | MR 4047![]() | Scandia | 1979 | Kørte 4/8-79 indvielsestog på Århus Nærbane. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Hensat i Struer dec. 2013. Struer 2013-18 (hensat). 2018 på blokvogn til Esbjerg. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. |
![]() | MR 4048![]() | Scandia | 1979 | Kørte 4/8-79 indvielsestog på Århus Nærbane. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007/08. Fredericia 2015-16 (hensat). Solgt 2019 til Railservice. |
![]() | MR 4049![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2004. Udrangeret 2006. 2006 til Henriksen, Århus. Ophugget. |
![]() | MR 4050![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. |
![]() | MR 4051![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2019 (hensat). |
![]() | MR 4052![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2015-17 (hensat). Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MR 4053![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Hensat i Struer dec. 2013. Struer 2013-17 (hensat). 2018 på blokvogn til Esbjerg. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. |
![]() | MR 4054![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2019 (hensat). |
![]() | MR 4055![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Kolliderede 10/9-99 med traktor mellem Lem og Ringkøbing - traktorfører dræbt, MRD afsporet. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4055. Langå 2006 (Hensat). Solgt 2007 til Arriva i Polen. Forlod Danmark 25/4-07 via Padborg. I drift i Polen. Juli 2012 til renovering i Fredericia. EVN: 95 51 2810 029-9. Eksisterede i 2018. |
![]() | MR 4056![]() | Scandia | 1979 | Kørte 4/8-79 indvielsestog på Århus Nærbane. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4056. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4057![]() | Scandia | 1979 | Kørte 4/8-79 indvielsestog på Århus Nærbane. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Udrangeret 2012 og hensat i Fredericia. Fredericia 2015-17 (hensat). Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MR 4058![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007. Fredericia 2015-17 (hensat). |
![]() | MR 4059![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003 til Arriva MR 4059. Lakeret lysgrå 2004. Fredericia 2013-16 (hensat). Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MR 4060![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. Solgt 2007 til Arriva UK. Forlod Danmark 6/8-08 på vej mod Tyskland. Meyenburg 2009 (hensat). |
![]() | MR 4061![]() | Scandia | 1979 | Påkørte 29/5-89 en ikke sporfri godsvogn i Odense. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007. Fredericia 2019 (hensat). |
![]() | MR 4062![]() | Scandia | 1979 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003 til Arriva MR 4062. Lakeret lysgrå 2007. Solgt 2019 til CRSA MR 4062. |
![]() | MR 4063![]() | Scandia | 1983 | Lakeret hvid 1995/97. Langå 2006-07 (Hensat). Solgt 2007 til Arriva UK. Forlod Danmark 6/8-07 på vej mod Polen. |
![]() | MR 4064![]() | Scandia | 1983 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2008. |
![]() | MR 4065![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007/08. Fredericia 2015-16 (hensat). |
![]() | MR 4066![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1996. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4066. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4067![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Fredericia 2015-19 (hensat). |
![]() | MR 4068![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4068. Solgt 2007 til Arriva i Polen. I drift i Polen 2008. EVN: 95 51 2810 031-5. Eksisterede i 2018. |
![]() | MR 4069![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007/08. Solgt 2019 til Restaurant Scandia-Ekspressen i Sporbyen Scandia i Randers. Randers 2019-22. |
![]() | MR 4070![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Kolliderede 12/1-01 med bil i Mørke, idet bomanlægget ikke fungerede. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4070. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4071![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4071. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4072![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2005. Odense 2015-16 (hensat). Fredericia 2019 (hensat). |
![]() | MR 4073![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4073. Lakeret lysgrå 2006. Fredericia 2010-12 (hensat). Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4074![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4074. Lakeret lysgrå 2004. Fredericia 2010-11 (hensat). I drift 2011. Anvendt til testkørsel på Køge-Ringsted banen 2018. Fredericia 2020 (hensat). Solgt 2021 til Contec MR 4074. |
![]() | MR 4075![]() | Scandia | 1984 | 1988-92 udstyret med Deutz IC3-motor. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4075. Lakeret lysgrå 2007/08. |
![]() | MR 4076![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2006. Udrangeret 2012 og hensat i Fredericia. Fredericia 2015-16 (hensat). |
![]() | MR 4077![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4077. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4078![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4078. Fredericia 2011-12 (hensat). 10/12-12 til Randers. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4079![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4079. Lakeret lysgrå 2008. Fredericia 2015-19 (hensat). Solgt 2019 til Beredskabsstyrelsen Nordjylland i Thisted. |
![]() | MR 4080![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Langå 2006 (Hensat). Solgt 2007 til Arriva i Polen. Forlod Danmark 25/4-07 via Padborg. EVN: 95 51 2810 033-1. Eksisterede i 2018. |
![]() | MR 4081![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Langå 2006 (Hensat). Solgt 2007 til Arriva UK. Forlod Danmark 14/8-07 på vej mod Polen. |
![]() | MR 4082![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007. Solgt 2019 til CRSA MRD 4082. |
![]() | MR 4083![]() | Scandia | 1983 | Øst 1988. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4083. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4085![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4085. Lakeret lysgrå 2004. Fredericia 2017-19 (hensat). Solgt 2019 til Beredskabsstyrelsen Midtjylland i Herning. |
![]() | MR 4086![]() | Scandia | 1984 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4086. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4087![]() | Scandia | 1985 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007. Frederikshavn 2018-19 (hensat). Solgt 2019 til ophugning. 2019 til Randers. |
![]() | MR 4088![]() | Scandia | 1985 | Blev 2/12-91 påkørt af DSB MY 1125 i Herning. Lakeret hvid 1994. 9/9-05 til Jernbanemuseet. Århus 2006 (hensat). Randers 2011-12. I drift 2011-12. Byttet 2016 med DSB B 314 til Falck i Randers til brug for redningsuddannelser. Randers 2016-17. |
![]() | MR 4089![]() | Scandia | 1985 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007. Påkørte 27/4-15 rendegraver ved Herfølge. Næstved 2015-16 (hensat). 2016 til Banedanmark Hjælpetjenesten. Cvk Kh 2016-19. Taastrup 2020-21. |
![]() | MR 4090![]() | Scandia | 1985 | Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4090. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4091![]() | Scandia | 1985 | Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007. Frederikshavn 2018-19 (hensat). Solgt 2019 til ophugning. 2019 til Randers. |
![]() | MR 4092![]() | Scandia | 1985 | Lakeret hvid 1995/97. Langå 2006 (Hensat). Solgt 2007 til Arriva UK. Forlod Danmark 6/8-07 på vej mod Tyskland. Meyenburg 2009 (hensat). |
![]() | MR 4093![]() | Scandia | 1985 | Ombygget 1986 med 8 pladser på 1. klasse og 48 pladser på 2. klasse. Kørte "Bådtoget Englænderen" 1986-91. Kun 2. klasse fra 1991. Kolliderede maj 1991 med MY 1117. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007. I drift 2017. Solgt 2019 til CFR Calatori, Rumænien. Forlod Danmark 20/9-19. |
![]() | MR 4094![]() | Scandia | 1985 | Ombygget 1986 med 8 pladser på 1. klasse og 48 pladser på 2. klasse. Kørte "Bådtoget Englænderen" 1986-91. Kun 2. klasse fra 1991. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4094. Lakeret lysgrå 2005. |
![]() | MR 4095![]() | Scandia | 1985 | Ombygget 1986 med 8 pladser på 1. klasse og 48 pladser på 2. klasse. Kørte "Bådtoget Englænderen" 1986-91. Kun 2. klasse fra 1991. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4095. Fredericia 2013 (hensat). Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MR 4096![]() | Scandia | 1985 | Ombygget 1986 med 8 pladser på 1. klasse og 48 pladser på 2. klasse. Kørte "Bådtoget Englænderen" 1986-91. Kun 2. klasse fra 1991. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4096. |
![]() | MR 4097![]() | Scandia | 1985 | Ombygget 1986 med 8 pladser på 1. klasse og 48 pladser på 2. klasse. Kørte "Bådtoget Englænderen" 1986-91. Kun 2. klasse fra 1991. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-04 til Arriva MR 4097. Lakeret lysgrå 2004. Fredericia 2020 (hensat). Solgt 2022 til Contec MR 4097. |
![]() | MR 4098![]() | Scandia | 1985 | Ombygget 1986 med 8 pladser på 1. klasse og 48 pladser på 2. klasse. Kørte "Bådtoget Englænderen" 1986-91. Kun 2. klasse fra 1991. Lakeret hvid 1995/97. Lakeret lysgrå 2007. Udrangeret 2012 og hensat i Fredericia. Fredericia 2015-17 (hensat). |
![]() | MR 4099![]() | Scandia | 1985 | 1989-92 udstyret med Volvo-motor. Lakeret hvid 1995/97. Udlejet 2003-11 til Arriva MR 4099. Ophugget 2015 i Fredericia. |
DSB litra MRD
![DSB litra MRD DSB litra MRD](https://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/DSB_Lyntog/DSB_MRD.gif)
DSB litra MRD
Længde:
22,3 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Vægt:
35 tons![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Effekt:
237 kW ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Hastighed:
120 km/h![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Indretning:
Midtgang ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 1. kl.:
0 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 2. kl:
48 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Antal:
97 stk.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | MRD 4201![]() | Scandia | 1981 | Se MR 4001. Solgt 2007 til Arriva i Polen. EVN: 95 51 2810 022-4. |
![]() | MRD 4202![]() | Scandia | 1981 | Se MR 4002. Ophugget 2000. |
![]() | MRD 4203![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4003. |
![]() | MRD 4204![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4004. |
![]() | MRD 4205![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4005. Solgt 2007 til Arriva UK. Meyenburg 2009 (hensat). |
![]() | MRD 4206![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4006. |
![]() | MRD 4207![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4007. Ophugget 2021 i Rødekro. |
![]() | MRD 4208![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4008. |
![]() | MRD 4209![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4009. |
![]() | MRD 4210![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4010. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4211![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4011. |
![]() | MRD 4212![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4012. 2015 til Danmarks Jernbanemuseum. Odense 2015-16. Randers 2016-18. |
![]() | MRD 4213![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4013. |
![]() | MRD 4214![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4014. |
![]() | MRD 4215![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4015. Solgt 2007 til Arriva i Polen. EVN: 95 51 2810 024-0. |
![]() | MRD 4216![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4016. |
![]() | MRD 4217![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4017. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MRD 4218![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4018. |
![]() | MRD 4219![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4019. |
![]() | MRD 4220![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4020. |
![]() | MRD 4221![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4021. Solgt 2022 til Contec MR 4021. |
![]() | MRD 4222![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4022. Solgt 2007 til Arriva i Polen. EVN: 95 51 2810 026-5. |
![]() | MRD 4223![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4023. |
![]() | MRD 4224![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4024. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MRD 4225![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4025. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MRD 4226![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4026. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. Front udstillet på Struer Jernbanemuseum fra 2019. |
![]() | MRD 4227 | Scandia | 1982 | Se MR 4027. Omlitreret 1984 til MRD 4283. |
![]() | MRD 4228![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4028. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MRD 4229![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4029. Ophugget 2006 i Fredericia. |
![]() | MRD 4230![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4030. |
![]() | MRD 4231![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4031. |
![]() | MRD 4232![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4032. |
![]() | MRD 4233![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4033. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. |
![]() | MRD 4234![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4034. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MRD 4235![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4035. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4236![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4036. Solgt 2019 til DJK. Marslev 2019-22. |
![]() | MRD 4237![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4037. |
![]() | MRD 4238![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4038. |
![]() | MRD 4239![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4039. Solgt 2007 til Arriva i Polen. EVN: 95 51 2810 028-1. |
![]() | MRD 4240![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4040. Solgt 2007 til Arriva UK. Meyenburg 2009 (hensat). |
![]() | MRD 4241![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4041. |
![]() | MRD 4242![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4042. Motor brød i brand 27/11-06 i Kolding. Frederikshavn 2018 (hensat). |
![]() | MRD 4243![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4043. |
![]() | MRD 4244![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4044. |
![]() | MRD 4245![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4045. |
![]() | MRD 4246![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4046. |
![]() | MRD 4247![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4047. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. |
![]() | MRD 4248![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4048. |
![]() | MRD 4249![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4049. Udrangeret 2006. Hensat hos Henriksen i Århus 2006. |
![]() | MRD 4250![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4050. |
![]() | MRD 4251![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4051. |
![]() | MRD 4252![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4052. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MRD 4253![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4053. Ophugget 2018 af Esbjerg Produktforretning A/S. |
![]() | MRD 4254![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4054. |
![]() | MRD 4255![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4055. Solgt 2007 til Arriva i Polen. EVN: 95 51 2810 030-7. |
![]() | MRD 4256![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4056. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4257![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4057. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MRD 4258![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4058. |
![]() | MRD 4259![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4059. Ophugget 2017 i Fredericia. |
![]() | MRD 4260![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4060. Solgt 2007 til Arriva UK. Meyenburg 2009 (hensat). |
![]() | MRD 4261![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4061. |
![]() | MRD 4262![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4062. Solgt 2019 til CRSA MRD 4262. |
![]() | MRD 4263![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4063. Solgt 2007 til Arriva UK. |
![]() | MRD 4264![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4064. |
![]() | MRD 4265![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4065. |
![]() | MRD 4266![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4066. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4267![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4067. |
![]() | MRD 4268![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4068. Solgt 2007 til Arriva i Polen. EVN: 95 51 2810 032-3. |
![]() | MRD 4269![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4069. |
![]() | MRD 4270![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4070. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4271![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4071. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4272![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4072. |
![]() | MRD 4273![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4073. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4274![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4074. Solgt 2021 til Contec MR 4074. |
![]() | MRD 4275![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4075. |
![]() | MRD 4276![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4076. |
![]() | MRD 4277![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4077. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4278![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4078. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4279![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4079. |
![]() | MRD 4280![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4080. Solgt 2007 til Arriva i Polen. EVN: 95 51 2810 034-9. |
![]() | MRD 4281![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4081. Solgt 2007 til Arriva UK. |
![]() | MRD 4282![]() | Scandia | 1983 | Se MR 4082. Solgt 2019 til CRSA MRD 4282. |
![]() | MRD 4283![]() | Scandia | 1982 | Se MR 4083. Omlitreret 1984 fra MRD 4227. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4285![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4085. |
![]() | MRD 4286![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4086. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4287![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4087. |
![]() | MRD 4288![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4088. 2005 til Jernbanemuseet. Kasseret 2017. Ophugget 2018 i Randers. |
![]() | MRD 4289![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4089. |
![]() | MRD 4290![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4090. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4291![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4091. |
![]() | MRD 4292![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4092. Solgt 2007 til Arriva UK. Meyenburg 2009 (hensat). |
![]() | MRD 4293![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4093. |
![]() | MRD 4294![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4094. |
![]() | MRD 4295![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4095. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![]() | MRD 4296![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4096. |
![]() | MRD 4297![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4097. Solgt 2022 til Contec MR 4097. |
![]() | MRD 4298![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4098. |
![]() | MRD 4299![]() | Scandia | 1985 | Se MR 4099. Ophugget 2015 i Fredericia. |
![Københavns Frihavns-Aktieselskab Københavns Frihavns-Aktieselskab](https://www.jernbanen.dk/Tekster/Artikler/A40/A40_mini.jpg)
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.
Læs mere![Indsend billeder Indsend billeder](https://www.jernbanen.dk/images/indsendbilleder.jpg)
Ingeniøren
Containerskib brændte i fem døgn - Maersk bekræfter dødsfald
Biler skøjter rundt i rekordregn: »Med en grovere asfalt kan man formentlig undgå ulykker«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?
Nekrolog over brintbilen: Du var aldrig helt i live og nu er enden nær
![DSB MY 1110 DSB MY 1110](https://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1110_1985.jpg)