DSB lyntog og togsæt


Motorvogn. Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Voith hydraulisk transmission. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 3,4 og 2,3 m. Scharfenberg centralkobling. Elektrisk varme. Trykluftbremse. Skruebremse. Tjenestekupé. Rejsegodsrum. Toilet.

Bygget af Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Tyskland i 1963. Byggenummer 149456.
Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. 15/3-90 trukket fra Helgoland til Odense. Udstillet i Odense 1992-94. 1996 til Cvk Kh. I drift 1997. I drift fra påsken 2006. Cvk Kh 2007-16. Odense 2016-18. 2018 til Randers.

Effekt:
1.100 hk.
Længde:
20 m.
Vægt:
51 tons
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
-
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
 
 
DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460DSB MA 460
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak