DSB lyntog og togsæt

DSB Lyntog - Litra MA
I slutningen af 50´erne, hvor Frichs lyntogene rundede 20 år, begyndte klagerne over de "gamle" lyntog at tiltage, og i 1961 indkaldte Generaldirektør P. E. N. Skov til pressemøde hvor han fortalte, at DSB havde bestilt 5 nye lyntog i Tyskland. Ordren var gået til Machinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) og det nye lyntog blev baseret på den tyske type VT 11.5, der allerede var i drift i mellemeuropa med stor succes. Siddevognene skulle bygges af Linke-Hoffmann-Busch og restaurantvognene af Wegmann & Co.
For at toget kunne benyttes i Danmark, måtte der udføres en hel del ændringer i forhold til den tyske version; grundet Storebæltsfærgernes længde blev toget udformet som to halvtog, der kunne deles på midten. Dette var samtidig praktisk i Jylland, hvor toget kunne deles i f. eks. Kolding og første del fortsatte til Esbjerg/Struer mens anden del kørte til Sønderborg. Et normalt ottevognstog havde følgende oprangering: MA-AM-BR-BS + BS-BM-AM-MA. Restaurantvognen BR blev i midten af 70erne ombygget til kioskvogn BMk. Vægten af et 4-vogns tog var omkring 135 tons.
Motorvognen MA var bortset fra lygtearrangementet identisk med den tyske version. Motoren var en 12-cyl. dieselmotor med turbolader fra Maybach på 1.100 hk, der via et hydraulisk Voithgear trak på den forreste bogie. Derudover var motorvognen udstyret med en hjælpedieselmotor på 300 hk, der blandt andet trak køleanlægget samt - via en generator - leverede strøm til toget. Udover motorer var vognen udstyret med rejsegodsrum, tjenestekupe og toilet.
Alle mellemvogne var selvbærende og bygget i aluminium. Styrevognen BS var udstyret med et højtsiddende førerrum således at der kunne etableres gennemgang når to halvtog kørte sammenkoblet.
Hele toget blev koblet sammen med centralkoblinger af Scharffenberg-typen, der også koblede alle el- og trykluftledninger sammen. Dette skulle med tiden vise sig at give store problemer, når is og sne gjorde en sammenkobling umulig.
De to første 8-vogns tog blev sat i drift i 1963 som Limfjorden og Nordjyden. I takt med leveringen af yderligere togsæt blev de indsat i de gamle MS/MB lyntogs ture, ligesom nye løb blev etableret f. eks. Kongeåen til Sønderborg/Esbjerg-Struer fra 1966.
Den 10. august 1967 kolliderede to MA-lyntog midtvejs mellem Odense og Marslev, hvorved 11 personer blev dræbt og over 80 kvæstet. Lyntoget Sydvestjyden (MA 464-AM 501-BR 533-BS 481 + BS 485-BM 523-AM 503-MA 469) havde fået maskinskade, og på grund af en misforståelse mellem FC og lokoføreren på det efterfølgende lyntog Nordjyden (MA 465-AM 507-BR 530-BS 489 + BS 483-BM 522-AM 504-MA 460), kørte Nordjyden op bag i Sydvestjyden med ca. 80 km/t. Genopbygningen af de ødelagte vogne strakte sig over et år, og der måtte bl. a. leveres nye vognkasser til MA 465, AM 503, AM 507 og BR 530.
Fra december 1983 til juni 1984 blev alle togsæt "opfrisket" ved bl. a. at blive malet sølvfarvet, og fik i folkemunde hurtigt øgenavne som f. eks. Sølvpilen og Staniolekspressen.
I 1989 begyndte leveringen af de nye IC3-tog og den 15. februar 1990 blev samtlige lyntog taget ud af drift, hvorpå alle motorvogne blev hensat først på Helgoland Maskindepot og senere på Centralværkstedet i København mens mellemvogne blev sendt til Rødby. Man søgte forgæves efter en køber, men endte med at forære alle togsæt (på nær et, der gik til Jernbanemuseet) til privatbanen Lubuska Kolej Regionalna i Polen. Et antal togsæt var i drift i perioden 23/5-93 til 1/2-94, hvorefter man opgav de udslidte tog, der blev udrangeret og ophugget.

Farvevarianter
DSB MA original
DSB MA sølv

DSB litra MA

DSB litra MA

DSB litra MA
Motorvogn. Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Voith hydraulisk transmission. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 3,4 og 2,3 m. Scharfenberg centralkobling. Elektrisk varme. Trykluftbremse. Skruebremse. Tjenestekupé. Rejsegodsrum. Toilet.

Længde:
20 m.
Vægt:
51 tons
Effekt:
1.100 hk.
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
-
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
 
Antal:
11 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB MA 460MA 460
MAN1963Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet sammen med AM 500, BMK 530 og BS 480. Odense 1990-92. Udstillet i Odense 1992-94. 1996 til Cvk Kh. I drift 1997. I drift fra påsken 2006. Cvk Kh 2007-16. Odense 2016-18. Randers 2018-24. Marslev 2024.
DSB MA 461MA 461
MAN1963Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 4/8-92 til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 462MA 462
MAN1963Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84 som første MA. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Kørte 15/3-92 selv til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 463MA 463
MAN1963Oplakeret i rød før 1977. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 27/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Kørte 15/3-92 selv til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 464MA 464
MAN1963Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 25/6-92 til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 465MA 465
MAN1965Ankom til Kh 4/12-65. Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 5/8-92 til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 466MA 466
MAN1965Designmalet 1972. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 4/8-92 til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 467MA 467
MAN1965Ankom til Kh 4/12-65. Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket maj 1992 til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 468MA 468
MAN1965Oplakeret i rød 1979. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 15/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 2/8-92 til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 469MA 469
MAN1966Oplakeret i rød 1977. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 2/8-92 til Gedser. Ophugget 1995.
DSB MA 470MA 470
MAN1966Oplakeret i rød 1977. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 20/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 5/8-92 til Gedser. Ophugget 1995.

DSB litra AM

DSB litra AM

DSB litra AM
Mellemvogn til MA-lyntog. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 2,3 m. 2 toiletter. Ombygget 1984 med midtgang, 24 pladser samt en salon med 9 pladser.

Længde:
18,4 m.
Vægt:
26 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
36
Pladser 2. kl:
 
Antal:
11 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AM 500AM 500LHB1963Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. Se DSB MA 460.
DSB AM 501AM 501LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB AM 502AM 502
LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB AM 503AM 503LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB AM 504AM 504LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB AM 505AM 505LHB1965Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB AM 506AM 506LHB1965Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB AM 507AM 507LHB1965Totalskadet ved ulykken ved Odense 10/8-67. Udrangeret 1967.
DSB AM 507AM 507LHB1968Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB AM 508AM 508
LHB1965Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB AM 509AM 509
LHB1966Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.

DSB litra BM

DSB litra BM

DSB litra BM
Mellemvogn til MA-lyntog. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 2,3 m. 2 toiletter.

Længde:
18,4 m.
Vægt:
28 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
51
Antal:
6 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB BM 520BM 520
LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BM 521BM 521
LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BM 522BM 522
LHB1966Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BM 523BM 523LHB1966Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BM 524BM 524LHB1966Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BM 525BM 525
LHB1966Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.

DSB litra BR

DSB litra BR

DSB litra BR
Mellemvogn til MA-lyntog. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 2,3 m. Køkken og restaurant med 18 pladser.

Længde:
18,4 m.
Vægt:
26 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
20
Antal:
6 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB BR 530BR 530Wegmann1963Ombygget 1977 af Cvk Kh til BMK 530.
DSB BR 531BR 531Wegmann1963Ombygget 1976 af Cvk Kh til BMK 531.
DSB BR 532BR 532Wegmann1963Ombygget 1977 af Cvk Kh til BMK 532.
DSB BR 533BR 533Wegmann1966Ombygget 1977 af Cvk Kh til BMK 533.
DSB BR 534BR 534Wegmann1966Ombygget 1977 af Cvk Kh til BMK 534.
DSB BR 535BR 535Wegmann1966Ombygget 1975 af Cvk Kh til BMK 535.

DSB litra BMK

DSB litra BMK

DSB litra BMK
Mellemvogn til MA-lyntog. Togkiosk. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 2,3 m.

Længde:
18,4 m.
Vægt:
26 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
Antal:
6 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB BMK 530BMK 530Wegmann1963Ombygget 1977 fra BR 530. Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. Se DSB MA 460.
DSB BMK 531BMK 531
Wegmann1963Ombygget 1976 fra BR 531. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BMK 532BMK 532Wegmann1963Ombygget 1977 fra BR 532. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BMK 533BMK 533
Wegmann1966Ombygget 1977 fra BR 533. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BMK 534BMK 534Wegmann1966Ombygget 1977 fra BR 534. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BMK 535BMK 535Wegmann1966Ombygget 1975 fra BR 535. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.

DSB litra BS

DSB litra BS

DSB litra BS
Styrevogn til MA-lyntog. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 2,3 m. 2 toiletter.

Længde:
18,4 m.
Vægt:
29 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
47
Antal:
10 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB BS 480BS 480
LHB1963Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. Se DSB MA 460.
DSB BS 481BS 481
LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BS 482BS 482
LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BS 483BS 483
LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BS 484BS 484
LHB1963Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BS 485BS 485
LHB1965Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BS 486BS 486
LHB1966Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BS 487BS 487
LHB1965Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BS 488BS 488
LHB1966Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.
DSB BS 489BS 489
LHB1966Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995.

Indsend billeder
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak