DSB lyntog og togsæt
IC4 motorvogn. Førerrum. Wc. ATC. Trykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse. Klimaanlæg. Scharfenberg kobling.
Bygget af AnsaldoBreda S.p.A., Pistoia, Italien i . Byggenummer ukendt.
I drift 2018. Hensat 2019-20. Solgt 2023 til Cardinal Main S.R.L. i Rumænien.
Effekt:
2x560 kW 

Længde:
24 m.

Vægt:

Hastighed:
200 km/h

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:
56 





Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
Danske turister »fløjtende ligeglade« med bæredygtighed
Kæmpe bilfusion kollapset: Stolthed var måske årsagen
Boeings fald fra toppen: Krisen stikker dybt i verdens engang største flyfabrikant
Trafikstøj blokerer for nye boliger i København og andre byer: De gode råd er dyre
Passagerer blev badet i brandvarm kølervæske: Togselskab beklager

Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere