DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Voith hydraulisk transmission. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 3,4 og 2,3 m. Scharfenberg centralkobling. Elektrisk varme. Trykluftbremse. Skruebremse. Tjenestekupé. Rejsegodsrum. Toilet.
Bygget af Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Tyskland i 1965. Byggenummer 151119.
Ankom til Kh 4/12-65. Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket maj 1992 til Gedser. Ophugget 1995.
Effekt:
1.100 hk.
Længde:
20 m.
Vægt:
51 tons
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
-
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
Jernbanebøger
Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.
Læs mereSignalposten
Struers lokomotiver 1890-1960
Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.
Læs mere