DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Voith hydraulisk transmission. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 3,4 og 2,3 m. Scharfenberg centralkobling. Elektrisk varme. Trykluftbremse. Skruebremse. Tjenestekupé. Rejsegodsrum. Toilet.
Bygget af Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Tyskland i 1965. Byggenummer 151121.
Oplakeret i rød 1979. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 15/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 2/8-92 til Gedser. Ophugget 1995.
Effekt:
1.100 hk. 

Længde:
20 m.

Vægt:
51 tons

Hastighed:
160 km/h

Indretning:
- 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:










Ingeniøren
Tyskland foreslår at udskyde Femern-jernbane
Ingeniør-boss raser over danske sparepenge i Tesla: »Der er mange andre, der laver elbiler«
Sliber sparekniven: Ikke råd til 200 km/t med tog gennem Ringsted
Teslas Cybercab holdt helt stille i Køge
Så døde statsministerens drøm om grøn flyrute i år: Det burde ikke overraske nogen

Lokomotivfabrikker
Læs historien om:
Maschinenbau und Bahnbedarf AG, Berlin, Tyskland
Maschinenbau und Bahnbedarf AG, Berlin, Tyskland