DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Rejsegodsvogn. Trykluftledning. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Ordreserie K 1916: Litra EM er særlig bestemte til at løbe som rejsegods- og ilgodsvogne i Hurtigtogene. De EM-vogne, der ikke løber i fast tur, skal fortrinsvis benyttes til sendinger (dog ikke levende dyr), der befordres i tog med en større hastighed end 70 km i timen.

Bygget af Scandia 1909. Trykluftbremse fra 1940. Højtryksvarmeapparater fra 1940. Omlitreret 1941 til EC 6278.

Længde:
13,19 m.
Bogietapafs.:
7 m.
Last:
15 tons
Taravægt:
25 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
 
Antal:
114 stk.
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak