DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


2 I kl. kupeer. 4 II kl. kupeer. 6 toiletter. Olielamper. Elektrisk belysning (1898). Vacuumbremse. Skruebremse. Højttryksvarmeapparater.

Bygget af Scandia 1892. Til Scandia for reparation 1900. Involveret i Vigerslevulykken den 1/11 1919. Ombygget 1926 til inspektionsvogn. Omdannet 1934 til S 11.

Oml. 1893 fra: DSB/S Ac 11.
Længde:
15,8 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
10
Taravægt:
27,2 tons
Bogietapafs.:
10,8 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
28
Antal:
9 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
 
   
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Frederikshavn - Skagen Banen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak