DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Ungarske hjælpefjedre. Tjenestekupé med skruebremse. Dampopvarmning.

Bygget af Scandia 1923. Omlitreret 1929 til CFM 10125. Omlitreret 1939 tilbage til CF 10125. Omlitreret 1941 til CX 4515. Solgt 1990 til DJK (D-maskinegruppen) som CX 4515.

Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
17,4 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
30 stk.
 
   
Beklædning:
Teak
Pladser 3. kl.:
64
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak