DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
1 I kl. kupe. 3 II kl. kupeer. 4 toiletter. Olielamper. Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarmeapparater. Alle vogne havde elektriske lamper i 1914. Fra før 1928: 28 pladser på II kl.
Bygget af Scandia 1897. Elektrisk belysning (1898). Vakuumbremse. Skruebremse. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1917. Udrangeret 1935.
Længde:
10,63 m.

Indretning:
Kupévogn 

Pladser 1. kl.:
5 

Taravægt:
12,5 tons

Akselafstand:
5 m.

Kupeer:
4 

Pladser 2. kl.:
21 

Antal:
31 stk.

Ingeniøren
Blogindlæg: De små elbiler kommer: Gul charmetrold har taget bilverdenen med storm
Elektriske trailere skal sætte skub i grøn omstilling af den tunge transport
Billige elbiler har været den hellige gral i årevis. Nu er de her
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord

Assens Sukkerfabrik
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.
Læs mere