DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB DJ 1509
(Retur til oversigt)8 meter postvogn. Postrum og jernbanegodsrum. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Vacuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. 2 toiletter.
Bygget af Scandia 1912. Dynamo fjernet 1928. Dynamo system Pintsch 18 volt til postrummets og jernbanerummets belysning 1930. Indvendige skydedøre og højtryksvarmeapparater fra 1939. Beskadiget ved brand 4/1-40 i Helsingør. Omlitreret 1941 til DJ 5414.
Længde:
18 m.
Bogietapafs.:
11 m.
Last:
9 tons
Taravægt:
29,8 tons
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Østre Gasværk
I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.
Læs mere