DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
DSB BR 695
(Retur til oversigt)I 1930/31 blev disse 8 vogne omdannet fra type BR (I) til almindelige 2. klasses (fra 1934 fællesklasse) vogne og de blev indsat på Nord- og Kystbanen. I 1937 havde alle vognene elektrisk belysning system Pintch 24 Volt. Ved den store omlitrering i 1941 fik vognene litra AZ.
Bygget af Scandia 1910. Omdannet 1931 fra BR 695. Dynamo system Pintsch 24 volt fra 1934/37. Omlitreret 1941 til AZ 377.
Længde:
19,2 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
47
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Tesla er skubbet af pinden som Danmarks mest solgte elbil
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken