DSB S-tog
S-tog motorvogn. 1. levering. 4 banemotorer á 120 kW (163 hk). Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, spænding 65 volt, til belysning og styrestrøm til halvtog. Nødbelysningsbatteri, spænding 24 volt. Elektriske varmeapparater (1.500 V.). Elektriske slutsignaler. Vandkloset. Efter ombygning kun 61 pladser.
Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1933. Byggenummer 166.
Nummer 509 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg.
Længde:
20,2 m.

Vægt:
51 tons

Effekt:
4x120 kW 

Hastighed:
90 km/h

Byggenr.:
166 

Indretning:
Midtgang 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:
76 


Ingeniøren
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles
