DSB S-tog
DSB S-tog - 1. generation
Kørsel og oprangeringer for S-tog af 1. til 5. levering 1934-1978Af Steffen Dresler
Tilføjelser af Finn Hørsted
Lige siden ibrugtagningen af S-banen i København den 3. april 1934, har S-banens togsstammer i princippet været oprangeret efter et bestemt mønster, der relaterede til endecifferet i materiellets individnummer. Årsagerne hertil var mange; det hjalp ved den daglige kontrol, hvilken løb (tognummer) de var indsat i, hvor mange kilometer havde de tilbagelagt, hvor fandtes de når fejlrapporters bemærkninger skulle udbedres, hvornår skulle de tages ud til eftersyn eller revision eller hvor befandt stammen sig på et givet tidspunkt. Ved at sammensætte stammerne med faste individnumre, kunne hele togsæt tages ud og man behøvede ikke at bruge unødig tid til frakobling af enkelte vogne og senere tid til opformering af stammer.
Ideen til dette stammede - som mange andre S-togs relaterede ting og begreber - fra Tysklands tilsvarende baner i hhv. Hamburg og Berlin. De erfaringer man havde gjort sig her, kunne uden videre overflyttes til danske forhold og en hel del muligvis dyrekøbte erfaringer blev sparet banerne.
Grundstammen ved S-togets oprangering var det såkaldte "halvtog". To halvtog udgjorde et "heltog", der havde den maksimale længde, der kunne anvendes på de forskellige stationers perroner. Opstillings- og depotspor var ligeledes dimensioneret efter heltoget. Ved S-banens start havde et halvtog en oprangering på tre vogne, nemlig motorvogn (litra Mm), mellemvogn (litra Fm) og motorvogn (litra Mm). Indledningsvis kunne oprangeres 10 heltog og 1. halvtog eller ialt til rådighed 21 halvtog med 42 litra Mm og 21 litra Fm. En fordel ved halv- og heltoget var, at ligegyldigt hvilken størrelse toget havde, havde det altid den samme maskinkraft til rådighed. Det vil sige at acceleration, stop, forbrugt køretid mellem stationer m.v., altid ville være den samme. En anden fordel var at uanset togets størrelse, havde det altid en motorvogn i begge ender af togstammen. Derfor kunne der uden problemer laves en skarp vending på endestationerne uden brug af unødig tid til rangering. Disse fordele blev brugt i køreplanlægningen. S-togene blev indsat i en såkaldt "stiv køreplan", d.v.s. løb med faste afgangs minuttal fra de forskellige stationer. Det var køreplansmæssigt bekvemt for banerne og sidst men ikke mindst nemt at huske for de rejsende, med andre ord publikumsvenligt. Dette samt evnen til hurtigt og sikkert at op- eller nedformere togstammer med de faste halv- og heltog, var kort sagt essensen i "S-banen".
I 1935 var udbygningen af S-banen så langt fremme, at der skulle anskaffes mere materiel, således at der i 1936 kunne indsættes yderligere 10 halvtog (5 heltog). De 10 nye mellemvogne var af samme type Fm, som de 21 først anskaffede. Derimod fik de 20 nye Mm-motorvogne en lidt anderledes indretning end de 42 første.
Imidlertid viste det sig kort efter åbningen af S-banen i 1934, at det var nødvendigt med nogle justeringer. Årsagerne til dette var, at S-togene var en ubetinget succes med et stort stigende antal rejsende, men også, at rejsefrekvensen var forskellig døgnet rundt. I myldertidsperioderne samt eftermiddage på søn- og helligdage var heltoget for lille og i de mellemliggende perioder, var pladsantallet ved halvtoget måske lige rigeligt nok. Der manglede helt enkelt større fleksibilitet i systemet m.h.t. op- og nedformeringer af togstammer døgnet rundt.
Derfor besluttede man at ændre togstørrelsen, således at halvtoget blev på fire vogne, i stedet for tre vogne. Da to motorvogne nu skulle trække to mellemvogne, besluttedes det at bygge de nye vogne lettere ved at gå over til svejsede vognkasser. I stedet for at købe 31 nye mellemvogne købtes DSB kun 23 lette mellemvogne, Fml. De sidste 8 vogne blev anskaffet som styrevogne litra Fs. Dermed bortfaldt trevognshalvtoget som standard i 1936, men brugtes indtil fornødent motor- og styrevognsmateriel var leveret. Ved anvendelsen af styrevogne kunne der opformeres et "kvarttog" med en motor- og styrevogn. Kvarttogets oprangering tilgodeså også kravet med samme maskinkraft uanset togstørrelse samt mulighed for at føre toget fra begge ender. De enkelte togstammer kunne nu opformeres med hhv. to, tre, fire, seks, syv eller otte vogne. Selvfølgelig skulle perronlængderne gøres længere, således at de kunne tage det "ny" heltog på otte vogne. Ved senere leveringer samt ved ombygning af et antal mellemvogne til styrevogne i begyndelsen af krigen, blev opformeringen enten to (Fs-Mm), fire (Fs-Mm/Fs-MM eller Mm-Fm-Fm-Mm), seks (Fs-Mm/Fs-Mm/Fs-Mm eller Fs-Mm/Mm-Fm-Fm-Mm) eller otte vogne (Mm-Fm-Fm-Mm/Mm-Fm-Fm-Mm, Fs-Mm/Fs-Mm/Mm-Fm-Fm-Mm eller Fs-Mm/Fs-Mm/Fs-Mm/Fs-Mm).
For at gøre S-togs systemet nemt og enkelt at arbejde med, indførtes en del standarder. Ved op- eller nedformring af et halvtog, skete tilkobling/afkobling normalt i sydlige ende (mod Valby set fra Københavns Hovedbanegård). Opformeringerne skete ved de enkelte liniers endestationer og var tilpasset deres depot- og opstillingsspor. Op- og nedformeringsstationer var Ballerup, Glostrup (senere Tåstrup), Klampenborg og Holte. På Københavns Hovedbanegård skete tilkobling for opformering mod Valby, mens frakobling i.f.m. nedformering mod nord (mod Hellerup set fra Københavns Hovedbanegård). På Vanløse tilkobledes der i en periode en kvarttogsstamme som forstærkning og det skete altid mod nord (mod Københavns Hovedbanegård).
De karakteristiske styreledninger på fronterne af S-togsmateriellet, var ligeledes normalt anbragt på den vogn, der vendte mod nord. M.h.t. pantograferne (strømaftagerne), anvendtes indledningsvis den nordligste på ulige måneder og den sydlige på lige måneder. Dette gjaldt dog ikke for nordvendte motorvogne, hvor det modsatte gjorde sig gældende. Det var de motorvogne der anvendtes i halv- og heltog oprangeret udelukkende af Mm-Fm-Fm-Mm. Motorvogne af 5. levering har aldrig anvendt dette princip, da de kun var udstyret med en pantograf, der var placeret modsat førerrumsenden. Disse pantografer stammede i øvrigt fra nogle af 4. leverings motorvogne. Reglen med pantografskift ophørte omkring 1963, men i praksis sidst set 04.09.1965 på Mm 745, da pantograferne over førerrummet gradvis blev afmonteret på motorvogne af 1. til 4. levering, men som sædvanlig ikke fuldstændigt gennemført.
En anden fast standart i systemet, var anbringelsen af de enkelte vogne. I kvarttoget var styrevognen normalt altid mod nord. I perioder var halvtogenes motorvogne med lige individnummer ligeledes nordvendte, men senere skete der ændringer og kombinationer er set.
Under krigen skete der mange ændringer i forhold til normalen og det hændte, at et kvarttog var oprangeret Mm-Mm, hvor den ene Mm havde udkoblede- og nedsænkede pantografer. Det er dog også konstateret, at begge vogne har været indkoblede. Det må have givet det lille tog en kollosal acceleration, hvilket dog var uden betydning, da den stive køreplan skulle holdes. Det er også efter krigen set, at nogle kvarttog igen har været formeret Mm-Mm i stedet for Fs-Mm, men her var den ene Mm dog altid udkoblet. I en periode i begyndelsen af 50'erne sås mærkværdigvis igen nogle halvtog med den gamle formering Mm-Fm-Mm som forstærkningstog. Syv-vognstoget (gl. hel- og nyt heltog) genopstod for en periode. Det ser ud til at man - på trods af det besværlige i at til- og afkoble vogne fra de faste stammer - alligevel brugte et normalt kvarttog minus en mellemvogn litra Fm(l) til dette formål. Når denne forstærkningsstamme ikke behøvedes mere, blev den igen opformeret med sin faste mellemvogn. Hvad årsagen til denne noget besværlige opformering af en forstærkningsstamme har været vides ikke.
I den daglige drift kunne reglerne selvfølgelig heller ikke altid overholdes og i flere tilfælde er oprangeringerne ændret, da reparationer af en enkelt beskadiget vogn har medført en ændring. F.eks. er konstateret "faste" halvtog, der normalt var oprangeret Mm-Fm-Fm-Mm, oprangeret Mm-Fm-Fs-Mm, Mm-Mm-Fm-Mm eller Mm-Fs-Mm-Mm. Disse og andre "ikke autoriserede" oprangeringer var dog kun for en kortere periode, indtil "rigtig" oprangering kunne foretages igen. Også kvarttog er blevet ændret, men her drejede det sig om ændringer i de "faste par" jf. de vedtagne nummerkombinationer. Årsagerne hertil var ofte en større reparation af en enkelt vogn i en længere periode.
De faste nummerkombinationer vognmateriellet imellem blev ændret flere gange, mest fordi der tilgik nyt materiel. Sidste store ændring for 1. til 4. levering skete i 1962 efter modtagelsen af 5. levering.
I slutningen af 50'erne og begyndelsen af 60'erne ophørte opformeringen af et halvtog til heltog med at anvende et yderligere halvtog (Mm-Fm-Fm-Mm/Mm-Fm-Fm-Mm).
Kørsel med den "gamle" form med halvtoget Mm-Fm-Fm-Mm som grundform, ophørte gradvist fra og med 1968 og eksisterede ikke mere fra og med 1971. Fra og med 17.04.1968 bestemtes det, at et halvtog skulle bestå af to "faste" kvarttog (Fs-Mm/Fs-Mm). Men igen ingen regler uden undtagelser. På linie F bibeholdtes kvart- og halvtogsoprangeringen (seks vogne = 3 kvarttog) på hverdage helt op til 1973 og forsvandt først på søn- og helligdage ved årsskiftet 1976/77.
Kørsel med solokørende kvarttog ophørte på hverdage på linierne B og C i juni 1963 og søn- og helligdage ved sommerkøreplanens ikrafttræden i 1968. På linie A ophørte det i marts 1969. På linie F ophørte det både hver- og søn- og helligdage i juni 1972. Efter ibrugtagelsen af de nye 6. leverings S-tog, det "røde materiel", besluttedes det i 1969 at lade det nyeste af 4. og 5. levering ombygge til 6. leverings standart. Det var meningen at efter ombygningen - for der var tale om en decideret ombygning og ikke "bare" en renovering - skulle det kunne samkøres med 6. leverings materiellet. Men af økonomiske- og sikkert også af imagemæssige årsager, stoppedes denne ombygning næsten før den var kommet igang. Dog vedtoges det at foretage en mindre modernisering af det sidst leverede materiel af både 4.- og 5. levering i midten af 1970'erne. Men som sædvanlig kunne man næsten sige, blev dette heller ikke fuldstændigt gennemført.
Den 1. august 1976 trådte en indskærpelse i kraft m.h.t. anvendelsen af 1.til 5. leverings materiel, der betød at det i almindelighed ikke måtte befare strækninger, der afbenyttede "røret" (København H - Østerport). Derfor kunne dette materiel i princippet kun anvendes på F-linierne.
Amterne i og rundt om København samt Frederiksberg havde efter politisk ønske pr. 1/10 1974 oprettet et fælles trafikselskab, Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT), der var ansvarlig for drift og materielanskaffelser. Som en konsekvens heraf, var S-tog - og dieselstrækningerne "lille nord" mellem Hillerød og Helsingør og Frederikssundsbanen mellem Ballerup og Frederikssund, også blevet en del heraf. HT fik tilført store midler fra de berørte amter og selvfølgelig forventedes det af de ansvarlige politikere - og tildels publikum - at dette resulterede i nyt og moderne tog- og busmateriel ret hurtigt. Allerede et par måneder efter oprettelsen besluttede HT, at alt materiel af 1. til 5. levering skulle være udtaget af drift pr. 01.01.1979. Dette nok så meget for at fremvise resultater overfor politikerne. Kørsels- og driftsmæssigt var der nemlig ingen fornuftig årsag for denne handling. HT's officielle begrundelse for ikke at anvende det ældre materiel var den, at det ikke kunne benyttes, når man gik over til en-mands betjening. Men på trods af dette, kom det nyere materiel af 6. levering og frem, alligevel i en periode til at køre med to-mands betjening p.g.a. manglende opsætning af monitorer på S-togs perronerne.
Sidste normale driftskørsel med materiel af 1. til 5. levering fandt dog allerede sted den 6. juli 1978, hvorefter materiellet blev hensat på hhv. Tåstrup station og på Enghave maskindepot. Det materiel der var opstillet på Tåstrup, var opformeret som et heltog og skulle indledningsvis bruges som reserve. Det blev derfor efterset og afprøvet ugentligt, men fra efteråret 1978 holdt dette op og materiellet blev hensat. Sidste kørsel med betalende passagerer - farvel til de "brune S-tog" - fandt sted den 8. oktober 1978 med medlemmer af Sporvejhistorisk Selskab. Dette tog var oprangeret Mm 819-Fs 949/Mm 808-Fs 938. Pr. 3. november 1979 begyndtes en overførsel af noget af materiellet til bl.a. Odense for ophugning. De resterende kvarttog blev hensat i bl.a. Frederikssund, før det blev sendt til ophugning.
Kørsel med 1. til 5. leverings materiel ophørte ellers således:
- Linie A i maj 1972 (dog reserve frem til juli 1973).
- Linie B i september 1974.
- Linie Bx i september 1976.
- Linie C i september 1974.
- Linie Cx i maj 1968.
- Linie F i juli 1978.
- Linie Fx i juli 1978.
- Linie H i september 1974.
DSB litra MM
DSB litra MM
Længde:
20,2 m.
Vægt:
51 tons
Effekt:
4x120 kW
Hastighed:
90 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
76
Antal:
42 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MM 701 | Frichs | 1933 | Nummer 501 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Hensat 1970 i Sorø. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 702 | Frichs | 1933 | Nummer 502 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Hensat 1971 i Tåstrup. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 703 | Frichs | 1933 | Nummer 503 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 704 | Frichs | 1933 | Nummer 504 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 705 | Frichs | 1933 | Nummer 505 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Hensat 1970 i Sorø. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 706 | Frichs | 1933 | Nummer 506 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 707 | Frichs | 1933 | Nummer 507 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Hensat 1969 i Kødbyen. Udrangeret 1970. 1970 til Langå. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 708 | Frichs | 1933 | Nummer 508 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 709 | Frichs | 1933 | Nummer 509 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 710 | Frichs | 1933 | Nummer 510 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1969. Hensat 1969 i Kødbyen. 1970 til Langå. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 711 | Frichs | 1933 | Nummer 511 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1966 efter uheld. Afbrændt 21/2-67 på Cvk Kh. Ophugget af Levin & Co. | |
MM 712 | Frichs | 1933 | Nummer 512 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 713 | Frichs | 1933 | Nummer 513 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 714 | Frichs | 1933 | Nummer 514 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 715 | Frichs | 1933 | Nummer 515 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Jebjerg. | |
MM 716 | Frichs | 1933 | Nummer 516 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Hensat 1970 i Sorø. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 717 | Frichs | 1933 | Nummer 517 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 718 | Frichs | 1933 | Nummer 518 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1972 og overdraget til Jernbanemuseet. Næstved 1973-79. Gedser 1982-88. Tåstrup 1988-93. Odense 2009-22 (udstillet). | |
MM 719 | Frichs | 1933 | Nummer 519 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Hensat 1970 i Sorø. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 720 | Frichs | 1933 | Nummer 520 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 721 | Frichs | 1934 | Nummer 521 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 722 | Frichs | 1934 | Nummer 522 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Jebjerg. | |
MM 723 | Frichs | 1934 | Nummer 523 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1969. Hensat 1969 i Kødbyen. 1970 til Århus. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 724 | Frichs | 1934 | Nummer 524 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Forreste pantograf fjernet 1962. Udrangeret 1969. Hensat 1969 i Kødbyen. 1970 til Århus. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 725 | Frichs | 1934 | Nummer 525 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1969. Afbrændt 10/3-70 på Cvk Kh. | |
MM 726 | Frichs | 1934 | Nummer 526 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Hensat 1970 i Sorø. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 727 | Frichs | 1934 | Nummer 527 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1969. Afbrændt 7/1-69 på Cvk Kh. | |
MM 728 | Frichs | 1934 | Nummer 528 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1969. Afbrændt 1/9-69 på Cvk Kh. | |
MM 729 | Frichs | 1934 | Nummer 529 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Hensat 1970 i Sorø. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 730 | Frichs | 1934 | Nummer 530 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Hensat 1970 i Sorø. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 731 | Frichs | 1934 | Nummer 531 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Hensat 1970 i Sorø. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 732 | Frichs | 1934 | Nummer 532 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Brændt dec. 1963. Genopbygget med kun en pantograf. Udrangeret 1972 og overdraget til Jernbanemuseet. Næstved 1973-79. Gedser 1982-84. Næstved 1988. Tåstrup 1988-93. I drift 2003. Padborg 2005-17. Randers 2017-24. Marslev 2024. | |
MM 733 | Frichs | 1934 | Nummer 533 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Beskadiget juni 1967 ved rangeruheld i Holte og hensat. Udrangeret 1967. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
MM 734 | Frichs | 1934 | Nummer 534 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Beskadiget juni 1967 ved rangeruheld i Holte og hensat. Udrangeret 1967. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
MM 735 | Frichs | 1934 | Nummer 534 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Skive. | |
MM 736 | Frichs | 1934 | Nummer 536 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Skive. | |
MM 737 | Frichs | 1934 | Nummer 537 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1968 efter uheld 1/8-68 ved Hellerup. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
MM 738 | Frichs | 1934 | Nummer 538 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1970. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 739 | Frichs | 1934 | Nummer 539 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1968 efter uheld 8/12-68 ved Vesterport. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
MM 740 | Frichs | 1934 | Nummer 540 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 741 | Frichs | 1934 | Nummer 541 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Beskadiget 28/5-55 ved uheld på Dybbølsbro. Beskadiget juni 1967 ved rangeruheld i Holte og hensat. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
MM 742 | Frichs | 1934 | Nummer 542 indtil 1941. Toilet fjernet 1936/37. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Udrangeret 1969. Afbrændt 7/9-70 på Cvk Kh. |
DSB litra MM
DSB litra MM
Længde:
20,2 m.
Vægt:
51 tons
Effekt:
4x120 kW
Hastighed:
90 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
66
Antal:
20 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MM 743 | Frichs | 1935 | Nummer 543 indtil 1941. Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
MM 744 | Frichs | 1935 | Nummer 544 indtil 1941. Kørte 11/10-70 særtog til Hillerød for Sporvejshistorisk Selskab, oprangering: MM 744 - FM 876 - MM 745. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 745 | Frichs | 1935 | Nummer 545 indtil 1941. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 746 | Frichs | 1935 | Nummer 546 indtil 1941. Udrangeret 1970. Afbrændt 1970 på Cvk Kh. | |
MM 747 | Frichs | 1935 | Nummer 547 indtil 1941. Udrangeret 1971. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 748 | Frichs | 1935 | Nummer 548 indtil 1941. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 749 | Frichs | 1935 | Nummer 549 indtil 1941. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 750 | Frichs | 1935 | Nummer 550 indtil 1941. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 751 | Frichs | 1935 | Nummer 551 indtil 1941. Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
MM 752 | Frichs | 1935 | Nummer 552 indtil 1941. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 753 | Frichs | 1935 | Nummer 553 indtil 1941. Brændt 1935. Til reparation hos Scandia. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 754 | Frichs | 1935 | Nummer 554 indtil 1941. Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
MM 755 | Frichs | 1935 | Nummer 555 indtil 1941. Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
MM 756 | Frichs | 1935 | Nummer 556 indtil 1941. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 757 | Frichs | 1935 | Nummer 557 indtil 1941. Testet 1949-51 med strømaftager for sideskinne. Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
MM 758 | Frichs | 1935 | Nummer 558 indtil 1941. Udrangeret 1967 efter rangeruheld i Holte. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
MM 759 | Frichs | 1935 | Nummer 559 indtil 1941. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
MM 760 | Frichs | 1935 | Nummer 560 indtil 1941. Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
MM 761 | Frichs | 1935 | Nummer 561 indtil 1941. Skivebremser fra ca 1963. Testet 1965-66 med HKT-måleudstyr i målekupe. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
MM 762 | Frichs | 1935 | Nummer 562 indtil 1941. Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. |
DSB litra MM
DSB litra MM
Længde:
20,2 m.
Vægt:
45 tons
Effekt:
4x120 kW
Hastighed:
90 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
66
Antal:
40 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MM 763 | Frichs | 1949 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 764 | Frichs | 1949 | Udrangeret 1976. Ophugget 1976 på Cvk Kh af Levin & Co. | |
MM 765 | Frichs | 1949 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 766 | Frichs | 1949 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 767 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 768 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1976 på Cvk Kh af Levin & Co. | |
MM 769 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 770 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 771 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 772 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 773 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 774 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 i Jebjerg. | |
MM 775 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Beskadiget 3/4-74 og derefter anvendt som stationært kompressoranlæg ved Enghave Maskindepot. Udrangeret og ophugget 1976. | |
MM 776 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 777 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 778 | Frichs | 1950 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 779 | Frichs | 1952 | Beskadiget 28/5-55 på Dybbølsbro. Hensat 1976 på Nørrebro. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 780 | Frichs | 1952 | Udrangeret 1977. Ophugget 1977 i Jebjerg. | |
MM 781 | Frichs | 1952 | Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
MM 782 | Frichs | 1952 | Ødelagt 7/9-73 ved uheld på Østerport. Udrangeret 1973. Anvendt 1974 ved brandøvelse på Cvk Kh. | |
MM 783 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1977. Ophugget 1977 i Jebjerg. | |
MM 784 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 785 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 786 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Brandskadet dec. 1963. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 787 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 788 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 i Jebjerg. | |
MM 789 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 790 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Beskadiget 5/4-74 ved rangeruheld i Vanløse. Hensat 1974 på Cvk Kh. Udrangeret 1976. Ophugget 1976 på Cvk Kh af Levin & Co. | |
MM 791 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. 1976 til renovering hos Scandia. Kørte 6/7-78 sidste 1. generations S-tog på linie F. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Hensat 25/6-80 i Frederikssund. 1981 til Struer. Ophugget 1981. | |
MM 792 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 793 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 794 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Hensat 1977. Udrangeret 1978. Ophugget 1978 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 795 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. 1976 til renovering hos Scandia. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Ophugget 1981 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 796 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Beskadiget 5/10-64 ved uheld i Valby. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Hensat 25/6-80 i Frederikssund. 1981 til Struer. Ophugget 1981. | |
MM 797 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Beskadiget ved uheld i Valby 5/10-64. Udrangeret 1976. Ophugget 1976. | |
MM 798 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. 1976 til renovering hos Scandia. Kørte 6/7-78 sidste 1. generations S-tog på linie F. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Hensat 25/6-80 i Frederikssund. 1981 til Struer. Ophugget 1981. | |
MM 799 | Frichs | 1952 | Forreste pantograf afmonteret 1961. Udrangeret 1977. Afbrændt 12/5-77 i Bjerringbro. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 800 | Frichs | 1952 | 1976 til renovering hos Scandia. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Ophugget 1981. | |
MM 801 | Frichs | 1952 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
MM 802 | Frichs | 1953 | Leveret 1953. Hensat 1977. Udrangeret 1978. Ophugget 1978 af H. I. Hansen i Odense. |
DSB litra MM
DSB litra MM
Længde:
20,2 m.
Vægt:
45 tons
Effekt:
4x120 kW
Hastighed:
90 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
65
Antal:
17 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MM 803 | Frichs | 1962 | 1976 til renovering hos Scandia. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Ophugget 1981. | |
MM 804 | Frichs | 1962 | Beskadiget ved uheld i Valby 5/10-64. Beskadiget 12/8-68 på Vesterport. 1969 til Scandia til genopbygning som 2. generation. Hensat 1972 i Randers. Ophugget 1976 af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. | |
MM 805 | Frichs | 1962 | Beskadiget 7/9-73 på Østerport. Hensat 1973 i Enghave, senere Frederiksberg. Udrangeret 1974. Ophugget 1976. | |
MM 806 | Frichs | 1962 | 1976 til renovering hos Scandia. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Hensat 25/6-80 i Frederikssund. 1981 til Struer. Ophugget 1981. | |
MM 807 | Frichs | 1962 | 1976 til renovering hos Scandia. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Ophugget 1981 (eller 1983) af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 808 | Frichs | 1962 | Renoveret 1976 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
MM 809 | Frichs | 1962 | Beskadiget 5/10-64 i Valby. 1976 til renovering hos Scandia. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Anvendt som lagerrum 1981-84 hos Orlas Produktforretning i Bjerringbro. Ophugget 1984. | |
MM 810 | Frichs | 1962 | Renoveret 1976 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
MM 811 | Frichs | 1962 | Beskadiget 6/11-73, derefter anvendt som stationært kompressoranlæg ved Enghave Maskindepot. Udrangeret 1976. Ophugget 1976 på Cvk Kh af Levin & Co. | |
MM 812 | Frichs | 1962 | Renoveret 1976 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
MM 813 | Frichs | 1962 | Beskadiget 12/8-68 på Vesterport. 1969 til Scandia til genopbygning. Ombygning til 2. generation påbegyndt. Hensat 1972. Ophugget 1976 af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. | |
MM 814 | Frichs | 1962 | Renoveret 1976 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
MM 815 | Frichs | 1962 | Renoveret 1976 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
MM 816 | Frichs | 1962 | Renoveret 1976 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
MM 817 | Frichs | 1962 | Renoveret 1975 på Cvk Kh. Udrangeret 1978 og hensat i Enghave. Anvendt som lagerrum 1981-84 hos Orlas Produktforretning i Bjerringbro.. Ophugget 1984 i Bjerringbro. | |
MM 818 | Frichs | 1962 | Renoveret 1975 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
MM 819 | Frichs | 1962 | Renoveret 1975 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. |
DSB litra FM
DSB litra FM
Længde:
20,1 m.
Vægt:
35 tons
Effekt:
-
Hastighed:
90 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
93
Antal:
33 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FM 861 | Scandia | 1933 | Nummer 12501 indtil 1941. Nummer 801: 1941-50. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1952. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 862 | Scandia | 1933 | Nummer 12502 indtil 1941. Nummer 802: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1953. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 863 | Scandia | 1933 | Nummer 12503 indtil 1941. Nummer 803: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1953. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FM 864 | Scandia | 1933 | Nummer 12504 indtil 1941. Nummer 804: 1941-50. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1956. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Jebjerg. | |
FM 865 | Scandia | 1933 | Nummer 12505 indtil 1941. Nummer 805: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1952. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Skive. | |
FM 866 | Scandia | 1933 | Nummer 12506 indtil 1941. Nummer 806: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1950/56. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Skive. | |
FM 867 | Scandia | 1933 | Nummer 12507 indtil 1941. Nummer 807: 1941-50. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1952. Udrangeret 1969 og hensat i Kødbyen. Afbrændt 8/4-70 på Cvk Kh. | |
FM 868 | Scandia | 1933 | Nummer 12508 indtil 1941. Nummer 808: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1969 og hensat i Kødbyen. Afbrændt 16/8-70 på Cvk Kh. | |
FM 869 | Scandia | 1933 | Nummer 12509 indtil 1941. Nummer 809: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1953. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 870 | Scandia | 1933 | Nummer 12510 indtil 1941. Nummer 810: 1941-50. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1951. Udrangeret 1971. Solgt 1971 til Jysk Teknologisk Institut 20 86 095 0 981-4. | |
FM 871 | Scandia | 1933 | Nummer 12511 indtil 1941. Nummer 811: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1950. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 872 | Scandia | 1933 | Nummer 12512 indtil 1941. Nummer 812: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1956. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 873 | Scandia | 1933 | Nummer 12513 indtil 1941. Nummer 813: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1956. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 874 | Scandia | 1933 | Nummer 12514 indtil 1941. Nummer 814: 1941-50. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1950. Udrangeret 1972 og overdraget til Jernbanemuseet. Næstved 1973-79. Gedser 1982-88. Tåstrup 1988-93. I drift 2003. Padborg 2005-17. Randers 2017. Kasseret 2017. Ophugget 2018 i Randers. | |
FM 875 | Scandia | 1933 | Nummer 12515 indtil 1941. Nummer 815: 1941-50. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1955. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 876 | Scandia | 1933 | Nummer 12516 indtil 1941. Nummer 816: 1941-50. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1956. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 877 | Scandia | 1933 | Nummer 12517 indtil 1941. Nummer 817: 1941-50. Ombygget 1943 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 878 | Scandia | 1933 | Nummer 12518 indtil 1941. Nummer 818: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 879 | Scandia | 1933 | Nummer 12519 indtil 1941. Nummer 819: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 880 | Scandia | 1933 | Nummer 12520 indtil 1941. Nummer 820: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1953. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 881 | Scandia | 1933 | Nummer 12521 indtil 1941. Nummer 821: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1967 efter rangeruheld i Holte. Solgt 1968 til Teknologisk Institut 20 86 095 0 962-4. | |
FM 882 | Scandia | 1935 | Nummer 12522 indtil 1941. Nummer 822: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1967 efter rangeruheld i Holte. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
FM 883 | Scandia | 1935 | Nummer 12523 indtil 1941. Nummer 823: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1955. Udrangeret 1969. Anvendt som lagervogn på Cvk Kh. | |
FM 884 | Scandia | 1935 | Nummer 12524 indtil 1941. Nummer 824: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1969.Anvendt som lagervogn på Cvk Kh. | |
FM 885 | Scandia | 1935 | Nummer 12525 indtil 1941. Nummer 825: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1955. Udrangeret 1969 og hensat i Kødbyen. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FM 886 | Scandia | 1935 | Nummer 12526 indtil 1941. Nummer 826: 1941-50. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1950. Udrangeret 1970. Solgt 1970 til Jysk Teknologisk Institut 20 86 095 0 982-2. | |
FM 887 | Scandia | 1935 | Nummer 12527 indtil 1941. Nummer 827: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1949. Udrangeret 1969. Afbrændt 27/11-69 på Cvk Kh. | |
FM 888 | Scandia | 1935 | Nummer 12528 indtil 1941. Nummer 828: 1941-50. Ombygget 1946 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1950. Udrangeret 1969. Afbrændt 12/12-69 på Cvk Kh. | |
FM 889 | Scandia | 1935 | Nummer 12529 indtil 1941. Nummer 829: 1941-50. Ombygget 1945 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1954. Udrangeret 1970. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FM 890 | Scandia | 1935 | Nummer 12530 indtil 1941. Nummer 830: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1950. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FM 891 | Scandia | 1935 | Nummer 12531 indtil 1941. Nummer 831: 1941-50. Ombygget 1944 med bredere indgangsperroner. Toliet fjernet 1950. Udrangeret 1970. Ophugget 1971 i Skive. |
DSB litra FML
DSB litra FML
Længde:
20,1 m.
Vægt:
28 tons
Effekt:
-
Hastighed:
90 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
83
Antal:
23 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FML 12532 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 832. Ombygget 1950 til FL 892 med bredere indgangsperroner uden toliet og 88 pladser. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FML 12533 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 833. Ombygget 1942 af Scandia til FS 911. | |
FML 12534 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 834. Ombygget 1942 af Scandia til FS 912. | |
FML 12535 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 835. Ombygget 1942 af Scandia til FS 913. | |
FML 12536 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 836. Ombygget 1942 af Scandia til FS 914. | |
FML 12537 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 837. Ombygget 1942 af Scandia til FS 915. | |
FML 12538 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 838. Ombygget 1942 af Scandia til FS 916. | |
FML 12539 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 839. Ombygget 1942 af Scandia til FS 917. | |
FML 12540 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 840. Ombygget 1942 af Scandia til FS 918. | |
FML 12541 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 841. Ombygget 1942 af Scandia til FS 919. | |
FML 12542 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 842. Ombygget 1942 af Scandia til FS 920. | |
FML 12543 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 843. Ombygget 1942 af Scandia til FS 921. | |
FML 12544 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1941 til FL 844. Ombygget 1942 af Scandia til FS 922. | |
FML 12545 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 901. | |
FML 12546 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 902. | |
FML 12547 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 903. | |
FML 12548 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 904. | |
FML 12549 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 905. | |
FML 12550 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 906. | |
FML 12551 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 907. | |
FML 12552 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 908. | |
FML 12553 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 909. | |
FML 12554 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 til FS 910. |
DSB litra FS
DSB litra FS
Længde:
20,1 m.
Vægt:
28 tons
Effekt:
-
Hastighed:
90 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
83
Antal:
22 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FS 901 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12545. 78 pladser. Toiletter fjernet 1955. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 902 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12546. 78 pladser. Toiletter fjernet 1955. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FS 903 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12547. 78 pladser. Toiletter fjernet 1950. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 904 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12548. 78 pladser. Toiletter fjernet 1955. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 905 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12549. 78 pladser. Toiletter fjernet 1953. Udrangeret 1969 og hensat i Kødbyen. Afbrændt 12/5-70 på Cvk Kh. | |
FS 906 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12550. 78 pladser. Toiletter fjernet 1950. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 907 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12551. 78 pladser. Toiletter fjernet 1951. Udrangeret 1971. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FS 908 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12552. 78 pladser. Toiletter fjernet 1953. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 909 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12553. 78 pladser. Toiletter fjernet 1953. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FS 910 | Scandia | 1936 | Ombygget 1941 af Scandia fra FML 12554. 78 pladser. Toiletter fjernet 1955. Udrangeret 1969 og hensat i Kødbyen. 1970 til Århus. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FS 911 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 833. 78 pladser. Toiletter fjernet 1950. Udrangeret 1969. Ombygget 1970 til mandskabsvogn for snerydning i Nykøbing Fl. Omlitreret 1978 til Tjenestevogn 475. | |
FS 912 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 834. 78 pladser. Toiletter fjernet 1954. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Jebjerg. | |
FS 913 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 835. 78 pladser. Toiletter fjernet 1951. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FS 914 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 836. 78 pladser. Toiletter fjernet 1955. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FS 915 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 837. 78 pladser. Toiletter fjernet 1952. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 916 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 838. 78 pladser. Toiletter fjernet 1952. Udrangeret 1971. Ophugget 1971. | |
FS 917 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 839. 78 pladser. Toiletter fjernet 1950. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 918 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 840. 78 pladser. Toiletter fjernet 1950. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Jebjerg. | |
FS 919 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 841. 78 pladser. Toiletter fjernet 1955. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 920 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 842. 78 pladser. Toiletter fjernet 1955. Udrangeret 1971. Ophugget 1971 i Jebjerg. | |
FS 921 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 843. 78 pladser. Toiletter fjernet 1953. Udrangeret 1968 efter uheld. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
FS 922 | Scandia | 1936 | Ombygget 1942 af Scandia fra FL 844. 78 pladser. Toiletter fjernet 1954. Udrangeret 1970. Ophugget 1970 i Skive. |
DSB litra FS
DSB litra FS
Længde:
20,2 m.
Vægt:
26 tons
Effekt:
-
Hastighed:
90 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
60
Antal:
65 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FS 935 | Scandia | 1961 | Ødelagt ved uheld på Østerport 7/9-73. Hensat i Enghave. 1975 til Frederiksberg. Udrangeret og ophugget 1976. | |
FS 936 | Scandia | 1961 | Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Hensat 25/6-80 i Frederikssund. 1981 til Struer. Ophugget 1981. | |
FS 937 | Scandia | 1961 | Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 938 | Scandia | 1961 | Renoveret 1976 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 939 | Scandia | 1961 | 1972 til Scandia for ombygning til 2. generation, ej fuldført. Ophugget 1976 af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. Vognkasse opsat ved Randers remise. Randers 1976-86. | |
FS 940 | Scandia | 1961 | Renoveret 1976 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 941 | Scandia | 1961 | Hensat 1975 i Enghave, senere Frederiksberg. Udrangeret og ophugget 1976. | |
FS 942 | Scandia | 1961 | Renoveret 1975/76 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 943 | Scandia | 1961 | Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 944 | Scandia | 1961 | Renoveret 1975/76 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 945 | Scandia | 1961 | Renoveret 1975/76 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 946 | Scandia | 1962 | Renoveret 1975 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 947 | Scandia | 1962 | Renoveret 1975 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 948 | Scandia | 1962 | Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 949 | Scandia | 1962 | Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 950 | Scandia | 1962 | Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. | |
FS 951 | Scandia | 1962 | Renoveret 1975 på Cvk Kh. Udrangeret 1978. Hensat 25/6-80 i Frederikssund. 1981 til Struer. Ophugget 1981. | |
FS 952 | Scandia | 1952 | Hensat 1977 i Tåstrup. Udrangeret 1978. Ophugget 1978 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 953 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 i Gentofte. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 954 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1976. Ophugget 1977 i Jebjerg. | |
FS 955 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 956 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1954. Hensat 1975 i Enghave, senere Frederiksberg. Ophugget 1976. | |
FS 957 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 på Nørrebro L. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 958 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1968 efter uheld i Holte 1967. Ophugget 1968 på Cvk Kh. | |
FS 959 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1977. Ophugget 1977. Forreste del anvendt til Specialvogn 264. | |
FS 960 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 på Nørrebro L. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 961 | Scandia | 1952 | Skivebremser fra ca 1963. Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
FS 962 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1977. Ophugget 1977 i Jebjerg. | |
FS 963 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 på Nørrebro L. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 964 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1976. Ophugget 1976 på Cvk Kh af Levin & Co. | |
FS 965 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
FS 966 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
FS 967 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Reserveret til Jernbanemuseet. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 968 | Scandia | 1952 | Udrangeret 1976. Ophugget 1976. | |
FS 969 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 970 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 971 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 972 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 973 | Scandia | 1952 | Hensat 1976 på Nørrebro L. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 974 | Scandia | 1952 | Beskadiget 28/5-55 på Dybbølsbro. Udrangeret 1969. Afbrændt 18/12-69 på Cvk Kh. | |
FS 975 | Scandia | 1952 | Hensat 1975 i Enghave, senere Frederiksberg. Udrangeret og ophugget 1976. | |
FS 976 | Scandia | 1949 | Hensat 1976 på Nørrebro L. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 977 | Scandia | 1949 | Udrangeret 1969. Afbrændt 20/1-70 på Cvk Kh. | |
FS 978 | Scandia | 1949 | Hensat 1976 i Dalmose. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 979 | Scandia | 1949 | Hensat 1976 på Nørrebro L. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 980 | Scandia | 1949 | Udrangeret 1977. Ophugget 1977 i Jebjerg. | |
FS 981 | Scandia | 1949 | Udrangeret 1973. Ophugget 1973 i Jebjerg. | |
FS 982 | Scandia | 1949 | Ødelagt 7/9-73 ved uheld ved Østerport. Udrangeret 1973. Ophugget 1974 på Cvk Kh. | |
FS 983 | Scandia | 1949 | Udrangeret 1977. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 984 | Scandia | 1949 | Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 985 | Scandia | 1949 | Hensat 1976 i Gentofte. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 986 | Scandia | 1949 | Udrangeret 1977. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 987 | Scandia | 1949 | Beskadiget 23/3-72 i Tåstrup. Udrangeret og ophugget 1972. | |
FS 988 | Scandia | 1949 | Udrangeret 1974. Vognkasse Ophugget i Århus 1975. | |
FS 989 | Scandia | 1949 | Hensat 1976 i Enghave. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 990 | Scandia | 1949 | Udrangeret og ophugget 1976. | |
FS 991 | Scandia | 1949 | Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 992 | Scandia | 1936 | Nummer 12493 indtil 1941. 78 pladser. Toilet fjernet 1951 og herefter 83 pladser. Ombygget 1962 af Scandia med bl.a. ny vognkasse. Hensat 1976 i Sandved. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 993 | Scandia | 1936 | Nummer 12494 indtil 1941. 78 pladser. Toilet fjernet 1954 og herefter 83 pladser. Ombygget 1962 af Scandia med bl.a. ny vognkasse. Hensat 1976 på Nørrebro L. Udrangeret 1976. Ophugget 1977 Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 994 | Scandia | 1936 | Nummer 12495 indtil 1941. 78 pladser. Toilet fjernet 1951 og herefter 83 pladser. Ombygget 1962 af Scandia med bl.a. ny vognkasse. Den gamle vognkasse opstillet på Cvk Kh. Hensat 1977 i Enghave. Udrangeret 1978. Ophugget 1978 af H. I. Hansen i Odense. | |
FS 995 | Scandia | 1936 | Nummer 12496 indtil 1941. 78 pladser. Toilet fjernet 1954 og herefter 83 pladser. Ombygget 1962 af Scandia med bl.a. ny vognkasse. Den gamle vognkasse opstillet på Cvk Kh. Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Ophugget 1981 af Orlas Produktforretning i Bjerringbro. | |
FS 996 | Scandia | 1936 | Nummer 12497 indtil 1941. 78 pladser. Toilet fjernet 1952 og herefter 83 pladser. Ombygget 1962 af Scandia med bl.a. ny vognkasse. Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Hensat 25/6-80 i Frederikssund. 1981 til Struer. Ophugget 1981. | |
FS 997 | Scandia | 1936 | Nummer 12498 indtil 1941. 78 pladser. Toilet fjernet 1951 og herefter 83 pladser. Ombygget 1962 af Scandia med bl.a. ny vognkasse. Udrangeret 1976. Ophugget 1976 på Cvk Kh af Levin & Co. | |
FS 998 | Scandia | 1936 | Nummer 12499 indtil 1941. 78 pladser. Toilet fjernet 1949 og herefter 83 pladser. Ombygget 1962 af Scandia med bl.a. ny vognkasse. Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Hensat 25/6-80 i Frederikssund. 1981 til Struer. Ophugget 1981. | |
FS 999 | Scandia | 1936 | Nummer 12500 indtil 1941. 78 pladser. Toilet fjernet 1952 og herefter 83 pladser. Ombygget 1962 af Scandia med bl.a. ny vognkasse. Renoveret 1976 hos Scandia. Udrangeret 1978. Ophugget 1981. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest