DSB specialvogne 1958 - 1982

DSB specialvogne 1958 - 1982

1-99     100-199     200-399     400-599     600-799     800-999     1000-1199     1200-3004

A     B     F     H     K     L     M     O     P     R     S     T     U     V

Nr.    Navn Noter
451LagervognBygget af Scandia i 1951. Ombygget 1980 fra Cl 29-25 585. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 40 tons. Skruebremse. GP trykluftbremse. Brun 1984. Udrangeret 1988/95.
454LagervognBygget af Scandia i 1952. Ombygget 1977 fra Cl 612. Bogieakselafstand 2,5 m. Skruebremse. GP trykluftbremse. Brun 1984. Omlitreret 1985/86 til Tjenestevogn 982 3 454.
951LagervognBygget af Scandia i 1950. Ombygget 1967 fra Elo 511 1 586. Hjemsted Mdt Århus. Trykluftledning. Udrangeret 1979.
952LagervognBygget af Scandia i 1943. Ombygget 1967 fra Elo 511 0 356. Hjemsted Mdt Århus. Trykluftledning. Udrangeret 1979.
213Lagervogn for BatjBygget af Scandia i 1922. Ombygget 1980 fra Gklm 111 8 022. Lokalvogn Bafd Padborg. Fladvogn. Omlitreret 1984 til Tjenestevogn 943 0 213.
214Lagervogn for BatjBygget af Scandia i 1948. Ombygget 1980 fra Elo 511 1 404. Hjemsted Padborg. Gul fladvogn. Omlitreret 1984 til Tjenestevogn 943 0 214.
453Lagervogn for SporingeniørenBygget af Scandia i 1961. Ombygget 1977 fra CLL 488. Bogieakselafstand 2,5 m. Skruebremse. GP trykluftbremse. Brun 1984. Omlitreret 1985/86 til Tjenestevogn 982 3 453.
437Løbevogn for kørekran
Bygget af DSB i 1937. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. Hjemsted Århus H. Udrangeret 1973.
431Løbevogn for kørekran 141
Bygget af Harkort i 1919. Omlitreret 1958 fra DSB Løbevogn for Kørekran 1. Trykluftledning. Rangerskruebremse. Brændeovn. Hjemsted Cvk Ar. Udrangeret 1974. Solgt 1974 til ophugning til Henriksen, Århus.
434Løbevogn for kørekran 141Bygget af Harkort i 1919. Omlitreret 1958 fra DSB Løbevogn for Kørekran 4. Trykluftledning. Rangerskruebremse. Hjemsted Cvk Ar. Udrangeret 1974. Solgt 1974 til ophugning til Henriksen, Århus.
432Løbevogn for kørekran 142
Bygget af Harkort i 1919. Omlitreret 1958 fra DSB Løbevogn for Kørekran 2. Vognvægt 10 tons. Trykluftledning. Rangerskruebremse. 60 km/t. Hjemsted Cvk Kh. Gul 1978. Udrangeret 1985 og overdraget til Jernbanemuseet. Udstillet i Odense 1992-99. Odense 2003-17. 2017 til Vestsjælland.
433Løbevogn for kørekran 142
Bygget af Harkort i 1919. Omlitreret 1958 fra DSB Løbevogn for Kørekran 3. Vognvægt 10 tons. Trykluftledning. Rangerskruebremse. Hjemsted Cvk Kh. UIC-nr: 40 86 951 3 433-3. Udrangeret 1985 og overdraget til Jernbanemuseet. Udstillet i Odense 1992-99. Odense 2003-17. 2017 til Vestsjælland.
435Løbevogn for kørekran 143
Bygget af DSB i 1934. Omlitreret 1958 fra DSB Løbevogn for Kørekran 5 (982 3 143). Håndbremse. Trykluftledning. Hjemsted Gb, Rødby Færge fra 1983. Udrangeret 1986.
436Løbevogn for kørekran 143
Bygget af DSB i 1934. Omlitreret 1958 fra DSB Løbevogn for Kørekran 6 (982 3 143). Vognvægt 18 tons. Håndbremse. Trykluftledning. Hjemsted Gb, Rødby Færge fra 1983. Udrangeret 1986.
449Løbevogn for kørekran 144Bygget af Scandia i 1950. Ombygget 1973 fra Elo 511 1 454. Hjemsted Århus. 60 km/t. Rangerskruebremse. GP trykluftbremse. Omlitreret 1984 til Tjenestevogn 952 3 449.
439Løbevogn for kørekran 145
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1967 fra TF 8116. Last 17,5 tons. Håndbremse. GP trykluftbremse. Hjemsted Gb. Grå. Omlitreret 1987/88 til Tjenestevogn 952 3 439. 1999 til Jernbanemuseet. Odense 1999-2000. Randers 2005-16.
438Løbevogn for kørekran 146
Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1967 fra TF 8130. Hjemsted Fredericia. Last 17,5 tons. Håndbremse. GP trykluftbremse. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 952 3 438.
443Løbevogn for skinneudlægningskran 155Bygget af Scandia i 1950. Ombygget 1978 fra S 420 1 017. Bogieakselafstand 2 m. Last 42 tons. Håndbremse. G trykluftbremse. Hjemsted Kh. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 980 3 443.
445Løbevogn for skinneudlægningskran 155Bygget af Triangel i 1929. Ombygget 1958-59 fra ML 505. Bogieakselafstand 2,5 m. Last 9 tons. 80 km/t. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Udrangeret 1978 efter uheld.
446Løbevogn for skinneudlægningskran 156
Bygget af Scandia i 1886. Ombygget 1963 fra TGA 8903. Bogieakselafstand 1,6 m. Trykluftledning. Håndbremse. Udrangeret 1970. Ophugget 1971.
448Løbevogn for skinneudlægningskran 156Bygget af Scandia i 1947. Ombygget 1970 fra Kklm 323 0 115. 80 km/t. GP trykluftbremse. Håndbremse. Grå. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 950 3 448.
447Løbevogn for skinneudlægningskran 157
Bygget af Scandia i 1922. Ombygget 1966 af Cvk Kh fra TGC 8951. Bogieakselafstand 1,6 m. 80 km/t. Trykluftledning. Håndbremse. Hjemsted Kh. Gul 1979. Omlitreret 1983 til Tjenestevogn 980 3 447.
444Løbevogn for skinneudlægningskran 159
Bygget af Scandia i 1976. Last 20,5 tons. 80 km/t. Skruebremse. GP trykluftbremse. Omlitreret 1985/86 til Tjenestevogn 950 3 444.
450Løbevogn sporlægningskran 158
Bygget af Scandia i 1975. 80 km/t. Skruebremse. GP trykluftbremse. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 950 3 450.
Indsend billeder
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak